Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - februari 2016 - Clos Floridène Blanc 2013 (99766)

Hur bra var månadens vin? (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

kayaker

Cyklist
Jag får börja med att tacka för förtroendet.
När jag såg att det skulle släppas lite vit Bordeaux den 5/2 så kändes det rätt att välja en sådan. Vit Bordeaux har varit lite styvmoderligt behandlad av oss konsumenter under många år, men jag tycker att det är en vintyp som är värd en rejäl renässans då vit Bordeaux i regel är utmärkta matviner.

Av de som släpps 5/2 har jag till slut valt Denis Dubourdieus Clos Floridène, dels för att den brukar vara ett pålitligt kort och dels för att Dubourdieu håller fast vid att göra ett vin på ungefär 50% Sémillon och 50% Sauvignon Blanc, eventuellt med lite Muscadelle. Mitt andrahandsalternativ var Château Lespault-Martillac som görs i en annan stil med en betydligt mindre andel Sémillon, så jag föreslår att de som känner sig hugade testar båda två och jämför.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för rapport!

Testade månadens vin mot 2014 Reyneke Reserve White som fick agera "referens". Ett riktigt trevligt och välbalanserat vin med hjärtat på helt rätt ställe. 100 % SB kan jag inte ana för fem öre. Hittar mer feta aprikoser, gula plommon, maskros och passionsfrukt med riktigt snygga fat med toner av mandelmjöl och kakao. Ganska snälla syror men desto mer elegans och finess. Allt har sin plats i en homogen och sofistikerad helhet. Jäkligt gott utan tvekan. (89p)


image.jpg


Huvudvinet förvånar en aning. Det är sällan man hittar så übertydlig SB-karaktär i en vit bdx vill jag påstå (speciellt med tanke på att det endast är ca 50 % i blenden). Försiktigt fatat med lite rostad pinjenöt. Mängder av skolboksmarkörer för SB i form av krusbär, fläder, nässlor, citrus och bensin (inte lika oljigt som petroleum-tonen i Riesling dock utan mer kemiskt). Massiv syra och mycket bra attack i munnen. Aningen bittert och vulgärt med lite bristande finess och balans. Bra intensitet och längd, men det blir tyvärr inte bättre med luft och värme utan snarare så blir det plattare.

Helt klart har vinet en hel del kvaliteter och det är njutbart, men det är ändå inte riktigt min stil av vin. Lite för överaromatiskt och "kissigt", men med ett objektivt förhållningssätt så förtjänar det ändå...se omröstning. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Har druckit det här vid flera tillfällen så jag står över den här månaden! Ska bli kul att se de allmänna åsikterna! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
clos floridene.jpg

Vad kan bli bättre som refererens till månadens vin än samma vin 13 årgångar tidigare? Beställt innan månandens vin var utannonserat och levererat i måndags.
Clos Floridene 2000: helt klart ett nekro-vin, i den återhållsamma doften finns torkade och färska färska aprikoser. Syran har mjuknat, men det är rätt gott om fat. Det finns också en angenäm sälta, tillsammans med kastanjer och aprikos och en inte oangenäm oxidation. Tyvärr finns det inte ett spår av frukt kvar, vilket gör vinet rätt platt 83p
Clos Floridene 2013:
Nässlor och krusbär i doften, klara drag av sauvignon blanc från Loire eller Nya Zeeland. Tyvärr saknas det mesta i smaken, syran och mineraliteten finns där men det är princip allt, avsaknaden av frukt är ännu mer påtaglig än i 2000, det här kan möjligtvis funka till ostron, men knappast till något annat 82p
Väldigt olika viner, men avsaknaden av frukt är gemensam. Har några flaskor var av 2000 - som tur var, var den klart billigare än månadens vin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan lika gärna säga det på en gång, detta var inget jag gick igång på. Doften lovade gott med en hel del Sauvignon blanc markörer. Tyvärr är inte smaken i samma klass, vattnig, tanig, kort, fruktlös, saknar volym. På den positiva sidan är att det finns syra så det räcker vilket jag gillar. Provade vinet över 3 dagar och det vann inget på det. Ger det svaga 81.
 

Ståhlis

Medlem
Då så! Inte så lätt att hitta och jag fick bege mig till Askims systembolag för att få tag i ett par flaskor, köpte tre.

Testade i ISO-glas och tycker färgen, medelgul till ljus, är trevlig och vinet är klart som sig bör. Vinet lämnar tydliga, nästan grova, "ben" när jag snurrar runt vinet vilket iofs är ett tveksamt mått på kvalité men jag gillar det på nåt sätt. Det är nästan något oljigt över viskositeten och doften känns stor för ett vitt vin, både utan och om jag snurrar vinet. Det jag tydligt känner vid lukt och smak är aprikos, citrus och en aning nektariner och det känns på det hela mycket friskt. Smaken känns för mig "konstant" genom smak och eftersmak och sticker inte iväg någonstans. Detta är något jag personligen gillar och jag tycker om att den gör en snygg "fade away".
På det hela taget är jag positivt överraskad och jag ingen stor konsument av vitt vin utan föredrar rött. Men detta vita var faktiskt riktigt bra ur alla sypunkter inklusive min egen smak. Jag vet inte om det har att göra med att jag råkar vara på väldigt gott humör eller nostalgisk efter att ha spenderat 30 minuter av att titta på youtube-klipp av J-O Waldner men jag drar till med att ge detta vin 90p! Ångrar att jag inte köpte ett gäng flaskor till :).
 

Attachments

  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    86 KB · Visningar: 368
Last edited by a moderator:

gece

Man vänjer sig.
Klar och tydlig influens av Sauvignon Blanc - massor med nässlor, fläder och svartvinbärsblad, samt en riktigt skarp syra, åt citronhållet. I avslutet - som är tämligen långt - har vi lite honung/bivax och en pepprig kryddighet. Faten är hyfsat återhållna och tillför blomsterbutiksdoft, någon lätt rökighet och lite pennväss.

Jag gillar detta som tusan, som så ofta säga är detta en vinstil som är obegripligt negligerad. Funkade kanonbra till den ganska stabbiga maten (dubbelpanerad fläskschnitzel med blandade rotsaker). Tänker mig att den kan blomma ut något framöver även om den är lite tunn i dagsläget och får nöja sig med 89p
 

Gurto

Medlem
Clos Floridéne Blanc 2013
(Havskräftssoppa med pilgrimsmussla)
Doft: Gröna äpplen, krusbär, lime och fläderblom med lite gräsighet och liten fetma av ugnsbakat äpple i bakgrunden.
Smak: färska gröna äpplen, lime, blommigt. Lätt och frisk munkänsla med hög syra.

Friskt och blommigt. Så mycket fläderblom att det nästan är som en torr Moscato d'Asti. Visst är det gott och friskt men rätt enkelt. Hade förväntat mig (eller i alla fall hoppats på) mer Semillontyngd och lite mer fatfetma.
84p
Funkade hyggligt till soppan.
 

Elvis

Medlem
Efter en efterhängsen influensa fick jag tillbaka doftsinnet i förrgår. Vilken glädje! Jag gick i mataffären och kände plötsligt doften av bröd, frukt och grönsaker. Vilket handikapp det är att inte känna några dofter.

Nåväl, nu har jag också tagit mig i kragen och inhandlat månadens vin. Korkar antagligen upp det i helgen och återkommer med en rapport.
 

Elvis

Medlem
När jag provar vit Bordeaux brukar jag alltid tänka att "vit Bordeaux borde jag dricka oftare",
men inte den här gången. Doftar som en korg med krusbär, vita vinbär och fläder, men i munnen är det åt det omogna, lite beska hållet. Dessutom finns det en otrevlig artificiell bismak som jag har svårt att sätta ord på. Nej, det här tycker jag var riktigt dåligt. 78 poäng
 

Mats

Gone todash....
Gjorde som @kayaker sa och köpte både månadsvinet och Château Lespault-Martillac och testade dem mot varandra.

bild-6.JPG
Fy fan, det här var inte roligt, skulle snarare kalla det lite obehagligt.

Månadsvinet doftade krusbär, fläder, citrus, nässlor och kattkiss och gjorde det på ett lite konstgjort sätt. Smakade fläder, lime och nästan noll frukt. Syra fanns i början men sen blev det hela lite bittert och totalt obalanserat. Är snäll och ger det 77 p.

Château Lespault-Martillac var klart mycket bättre men inte speciellt roligt det heller. Skrev tyvärr inte ner några noter men vinet hade bättre fruktighet, en bra balans och kändes som en sammanhållen helhet. Ett halvbra vin men absolut inget jag skulle köpa igen. 82 p.

Det värsta med det hela var att i och med att det var FWs månadsvin kunde man ju inte bara ta ett glas och sedan ställa bort resten för matlagning utan man var ju tvungen att ge det en rejäl chans att utvecklas under kvällen så det blev lite masochistiskt när man fortsatte och drack eländet under kvällen. Tur man hade lite sherry att fröjda levern med efteråt, Lustaus oloroso Pata de Gallina var fin att rensa smaklökarna med.
 
Det är inte så ofta det dricks vit Bordeaux hos oss. Det var naturligtvis helt givet att köpa en flaska (faktiskt två), då det blev februari månadsvin här på Fine Wines. Vi hade köpepizza på skaldjur med en ordentligt kryddad sås som tillbehör.
Det första intrycket är massor av fläder, krusbär, nässlor och gräs i såväl doft som smak.
En ordentligt frisk syra. Lite smånätta citrustoner. Inte alls så tokigt. Borde köpa vit Bordeaux oftare. Så långt hinner jag tänka innan avslutet registreras. Men va fan va nu detta. Beska, beska. Grön paprika. Helheten förstörs av eftersmaken. Vad synd!
En flaska kvar. Den får vila ett par år, så får vi se om beskan försvinner. Men inga fler flaskor inhandlas.
Betyg 3
 

mnor

Medlem
Doft: Nässlor, krusbär, gröna äpplen, gräs

Smak: Grapefrukt, krusbär, toner av aprikos avslut av småbesk citrus

Inget som föll mig i smaken. Jag är inget stort fan av vita viner, men försöker enträget att fortsätta dricka vita viner (när vita viner väljs i "Låt oss dela en pava över nätet").Detta var nog det svagaste vita vinet jag druckit hittills från "Låt oss dela en pava". Ger det 80 poäng.
 
Toppen