Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2016 - Barbeito Madeira Rainwater Reserva (76513)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Tack för förtroendet.

Att mitt val för den inledande månaden av 2016 skulle vara ett starkvin var klart från början. Först var jag inne på sherry, främst fino, men den tanken föll på lagerstatus och tillgänglighet. Valet fick bli en Madeira! Stärkt av de diskussioner som förts här de senaste dagarna känner jag att det är helt rätt att starta året med ett vin med 19% alkoholhalt och 72g socker per liter.
Producent som jag valde var den som jag, med sällskap av @thunberg och @Niklas J, drack en del av under en Portugisisk vinkväll på Grand hotell i Stockholm i våras.

Så låt mig presentera månadens vin:
Barbeito Madeira Rainwater reserva, artikelnummer 76513 på Systembolaget. Beställningssortimentet. 232 kr för 500 ml.
Enligt leverantören har de ca 150 flaskor på lager så det borde räcka till alla.


Ta nu tillfället i akt och upplev och upptäck Madeira och låt 2016 bli året då sött och starkt åter kommer på tapeten!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ursäkta en novis, men vad äter man lämpligen till Madeira?
Svårt med just halvtorr/halvsöt madeira (rainwater) som är en relativt ovanlig variant av Madeira (kan möjligtvis jämföras med stilen "Verdelho" sötmamässigt), men här finns lite allmänna tips. :)

Mer specifikt för vinet i fråga; lite hårda ostar med någorlunda ålder och kraft kanske?

Rainwater has some charm, no doubt. With its off dry taste it is perfect as a starter, with semi-aged hard cheeses or accompanying creamy soups. Why not try?
 

Niklas J

Medlem
Vad härligt att se @m_trobeck - du är en god människa!

Till alla er som köper & provat detta vin; har ni inga copita-liknande glas så ta era vitvinsglas & skänk vinet i. Näsan ska ha sitt också. Jag vill minnas att Ricardo pressat ner detta till 18% så förvänta er ett lätt, dansant "starkvin" & ingen tungviktare som kan hantera allt. Det är dessutom inte Barbeito's stil. Här är det mestadels Tinta Negra & typ en femtedel Verdelho. Kyl det gärna. Jag dricker runt 12 C för det accentuerar friskheten & dämpar alkoholen på näsan. Och skippa mögelostar, de slaktar vinet. Kör istället lagrad herrgård, gruyere, comté, bättre parmesan. Eller lufttorkad skinka/salami med mycket fett (och ingen chili). En smörstekt kantarelltoast gör inte ont det heller.

Sen det där med att köpa billigare utomlands. Ja, du hittar det här billigare i Tyskland, t o m billigare än på plats hos Ricardo. Tyskland är speciellt skattemässigt & dessutom en enorm konkurrensutsatt marknad. Men det ska betalas skatt in till Skatteverket, det ska betalas frakt, något få gör men gärna jämför prismässigt ändå. Ibland känns det då skönt att stödja de som vågar att erbjuda detta i Sverige. Zvonko har ju detta främst för restaurang men ville gärna ha den in i BS också, trots påslagen det innebar. Men om folk köper så noteras detta & förhoppningen är ju då att mer Madeira dyker upp i butiker framöver. Det har ju faktiskt redan gått åt rätt håll med mer nytt in. Sakta men i rätt riktning. Nu är jag visserligen en stor SB-motståndare men jag måste ju också lyfta fram många av de viner jag köper där och som jag måste betala nästan det dubbla för på annat håll. Jag som köper mycket portugisiskt hittar en hel del grymt prissatt här hemma jämfört med i Portugal. Mina fem cent...

Hoppas ni alla får en fantastisk avslutning på året & ett härligt 2016!

/Niklas

PS. Ser ut som att jag kör en "Det nya Madeira"-provning för Munskänkarna Stockholm i slutet av februari! Då får den som kommer bland annat prova bättre bordsvin på Verdelho!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
barbieto.jpg

Månadens vin med en sherry som referens:
Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península: otroligt svårbedömt vin, en lättare konjak eller armangnac, men när ska man dricka det här?
NV Barbeito Madeira Rainwater Reserva, en del jäst och alkohol i doften, men bakom finns en skön känsla av gråpäron. Smaken domineras av fikon, russin och gråpäron, sött, men ingen påträngade sötma, elegant, fräscht, men saknar en riktig kick, enligt cellartracker har Lustau högre betyg, men hos oss vann Barbeito med 5 röster mot 0. 88p
 

ChristianB

DipWSET
Mitt i månaden-recension! :)

Appearance: Wine is clear and of medium amber colour. Slow tears forming on the glass.

Nose: Clean, subtle medium (-) aromas of oak (toast, wood), dried fruit (prune, raisin, fig, preserved fruits) and obvious notes of maderization (burnt caramel, toffee, hazelnut). Wine is fully developed.

Palate: Wine is medium-dry, surprisingly with medium acidity, mouthwatering medium alcohol and with a silky full body. Oaky tannins are somewhat noticeable.
Elegant, tertiary medium flavours of dried fruit (fig, preserved fruits and prune), oak (toast, wood, butterscotch) and bottle age/maderization (toffee, hazelnut). Finish is medium (+), slightly heated with lingering woody notes.

Conclusion: Wine of good quality; well-rounded, smooth mouthfeel and body, elegant and subtle aromas yet with a bit lacking acidity and complexity. The woody tannins aren't really balanced with the sweetness.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt i månaden-recension! :)

Appearance: Wine is clear and of medium amber colour. Slow tears forming on the glass.

Nose: Clean, subtle medium (-) aromas of oak (toast, wood), dried fruit (prune, raisin, fig, preserved fruits) and obvious notes of maderization (burnt caramel, toffee, hazelnut). Wine is fully developed.

Palate: Wine is medium-dry, surprisingly with medium acidity, mouthwatering medium alcohol and with a silky full body. Oaky tannins are somewhat noticeable.
Elegant, tertiary medium flavours of dried fruit (fig, preserved fruits and prune), oak (toast, wood, butterscotch) and bottle age/maderization (toffee, hazelnut). Finish is medium (+), slightly heated with lingering woody notes.

Conclusion: Wine of good quality; well-rounded, smooth mouthfeel and body, elegant and subtle aromas yet with a bit lacking acidity and complexity. The woody tannins aren't really balanced with the sweetness.
Fan, kan inte hålla mig från att läsa spoilers. Möjligen så kan jag skylla på att jag är moderator och MÅSTE säkerställa att det inte skrivs något olämpligt. :rolleyes:
 

Åskar

Medlem
Nedkyld några grader (cirkus 15-17 grader celsius) och serverad i avlångt tulpanglas (romglas)

IMG_1164.jpg

Samlat intryck:
Russin, dadlar, ljus sirap och fikonmarmelad.
Marsipan. Ofärgad tror jag.
Feta paranötter
Tysk Stollen!
Eftersmaken är vaxig som en bikupa (måste påpeka att det känns som ett stelnat vax, ni vet de där arken som man stöpte ljus på...) och "pälsig" (det är det bästa ordet jag kan komma på...)
Tänker på oxiderad sherry, utspädd tokaji med en skvätt brännevin och en uns av kontaktlim.
Lite slocknad cigarr och jordighet.

Svårt att betygsätta det här, det kan inte vara helt oävet då man sträcker sig efter påfyllning. Det är en intressant dryck; lite som ett dessertvin med några droppar regnvatten i. Det blir lite syntax error på halvsöt: halvsur. Passar perfekt till lagom lagrade salta ostar på komjölk. Det är bra och annorlunda, betygsättning får bli 86 poäng. För högre poäng hade jag önskat mer koncentrad smak och lite mer viktning mot syra eller sött. Nu är det lite för blandad kompott för min smak...
 
Toppen