Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2017 - Marchand-Tawse, S-l-B 1er, 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Silenos

Medlem
Då var det dags igen...

För januari månads övningar är vi tillbaka i Frankrike, närmare bestämt i Bourgogne. Jag noterar att det krävdes 34 omgångar innan valet hamnade på röd burgunder. Att systembolaget sällan erbjuder rimligt prissatta viner ifrån regionen är nog en delförklaring. För att hitta något som kan passa formatet är det ju såklart bara att glömma kommuner som Vosne-Romanée osv., och istället börja söka i bakvattnen; fast det är ju trevligt om man kan hålla sig kvar på Le Côte åtminstone, och inte bli utträng ända ut på vischan i Rully eller nåt liknande (inget ont om just Rully dock!). Ett sådant vin tycker jag mig ha hittat i Marchand-Tawse, Savigny-lès-Beaune 1er cru ”Les Lavières” anno 2014 (90209, 299 kr).

892513.jpg


Den drivande delen i firman består av Pascal Marchand som gjort vin på ett otal adresser, b.la. för Comte Armand i Pommard, innan nuvarande konstellation tillsammans med finansmannen Moray Tawse blev till. De har en enorm portfölj som spänner ifrån regionsviner till Musigny (utöver 11 andra grand cru:er!). Vinet som nu är i fokus är ifrån egna ägor och således står det ”Domaine Tawse” på flaskan, inte Marchand-Tawse. 2014 är premiärårgång, ty plätten köptes samma år ifrån Henri Boillot. Jag har personligen inte druckit någonting från firman, så detta verkade som ett bra tillfälle att testa något.

Savigny-lès-Beaune ligger strax norr om Beaune, och är en av de småbyar som utgör sista anhalt innan stenbrottet, som skär tvärs igenom guldslutningen och markerar slutet på Côte de Beaune och början på Côte de Nuits, återfinns. Vinerna härifrån har generellt sett rykte om sig att vara ungefär: prisvärda, om än något rustika. Tillskillnad mot sina grannar så görs här nästan uteslutande rödvin. Vinggården ligger bland det kluster av premier cru-gårdar som återfinns norr om älven Rhoin. Den vätter i princip rakt söderut och Jasper Morris talar gott om den i sitt praktverk Inside Burgundy.

Cotes+de+Beaune.jpg


cotes_de_beaune_savigny.jpg


Jordmån: Kalksten
Ålder på stockarna: 1/2 20 år, 1/2 60 år.
Vinifiering: 100% avstjälkat, totalt 20 dagar i jäskar.
Uppfostran: I fransk ek, 25% ny, en omdragningen innan buteljering, ingen filtrering eller klarning.

Så, det var väl allt... Hoppas det smakar!

Ändring: Och just det... Min efterträdare hoppas jag blir @JC:s Vintankar (Vi kan behöva en fläskig amarone efter det här :D)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har redan planerat att dricka kvalitets-pinot från Tyskland till nyårsmiddagen. Att addera en intressant bourgogne och samtidigt få en bra referens passar mig perfekt. :)

Får se till att inte dricka upp den innan tolvslaget bara. Vill ju inte fuska! ;)
 

Ekdahl

Medlem
Kul val. Skall bli intressant och se om detta vin kan motbevisa tesen "Varför finns det inga bra röda Bourgogner under 300 kr?"

Flaska inköpt, samtidigt med @Mattias S som jag träffade på SB. Dessutom gör jag precis som Mattias och kör denna som en av två PN till nyårsmiddag (med anka). Matchas sannolikt mot Greywacke som jag vet bör kunna bli bra mot ankan (bra tanniner bla), alternativt en Ata Rangi. Tjuvstartar med provning av vinerna innan gästerna kommer så jag vet vilken som skall gå först till middagen. Så om allt klaffar kommer min not först och dessutom innan 12-slaget (om nu inte notoriskt snabba Mattias S ändå hinner före).
IMG_2778.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skandal egentligen i såna fall att det har dröjt så länge :)

Den här månaden ska jag vara med, tack @Silenos för din genomarbetade trådstart och välgrundade val av vin!

Ja verkligen! Började lite i "fel" ände, provade en enkel pinot utomlands förra sommaren och tänkte "Äh, pinot är nog inget för mig". Sen har det inte blivit prioriterat. Men nu får jag testa en förhoppningsvis, bra Bourgogne och testa vinstilen på riktigt!
 

Ekdahl

Medlem
Japp, då blev jag först ut - knäckte flaskan till nyårssupén med anka.

Som referensvin (och som "säkert" kort till ankan) valde jag Greywacke 2014. En mycket bra PN som jag drack i våras också och gav då 89 p. Tycker den öppnat sig något sedan sist och får 90 p denna gång. En doft med mörka bär med dominans av björnbär och blåbär med ton av ceder och lakrits. I munnen har den bra syra och tanniner, medelfyllig med komplexitet och bra intensitet med lång eftersmak. Bra grejer. Ganska givet att den nästan 100 kr dyrare Bourgognen skulle få...

Måste börja med ett klargörande här - Pinot Noir är den blå druva jag uppskattar absolut mest och ofta "gillar" jag en även medelbra PN mer än de flesta andra röda viner. Ofta kan jag förnimma en bra PN i munnen flera dagar efter jag druckit den. Däremot är en enkel PN ofta det mest intetsägande man kan råka ut för.

Månadens Bourgogne från Domaine Tawse hamnar lite i båda lägren här och jag känner mig lite ambivalent inför den. Var tvungen att prova om den nu dagen efter för att se om mina intryck bestod när jag fick lite tid ostört med den - och mina intryck är samma idag med.

Doft: En bärig doft med betoning på röda bär. Lite ceder här också. Bra doft med tydlig PN näsa
I munnen: Hög syra! Förvånande låga/avrundande tanniner, ganska slank. Ung, bärig och lite bråkig/lite obalanserad som nog har med ungdomen att göra. Ganska lång eftersmak, med en svag beska.

Gott, men inte så komplext som jag ändå skulle önska av ett vin i denna "klass". Men tror trots allt att det är ganska typiskt för ett från Savigny-lès-Beaune beserat från min ganska ringa erfarenhet. Tror (läs "hoppas") att det blir bättre med några år i källaren. Ger det efter en del velande 88p ändå men då är det nog mitt PN-tycke som ger den något extra poäng. Skulle inte köpa igen för direkt konsumtion men kanske för att stoppa i källaren. Finns så många andra PN att köpa trots allt.

Till nyårsmiddagen lät jag gästerna själva välja mellan denna och Greywacke - och vilken vin valde jag själv? Jo, Greywacke som var klart bättre till ankan. Bourgognen är dock ett trevligt sällskapsvin utan mat.

IMG_2785.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Testad och redo för rapport. Par i pinot på nyårsafton...

image.jpeg



2012 Markus Molitor Brauneberger Klostergarten Pinot Noir trocken ***
Kvällens referensvin var fullständigt överlägset, vilket möjligen inte är så svårt att förstå med tanke på att det kostar mer än dubbelt så mycket. Är ju dessutom mycket förtjust i tysk pinot rent allmänt och detta exemplar var fullständigt briljant!

Magiskt härlig komplexitet, men fortfarande snorungt givetvis. Koncentrerad och mångfacetterad frukt med rotfrukt, tranbär och rabarber som färgar och ger liv åt den kraftiga och aningen brända fatkaraktären i basen. Hittar även malört, kåda, petroleum, valnöt och flinta under ytan och kanske även lite rödkål och svamp. Komplext och löjligt läckert alltså. I munnen så är det mycket intensivt och fokuserat. Ingen antydan till överdådighet, men det är ett muskelpaket ändå – på rätt sätt. Medelfyllig kropp. Minns knappt när jag drack en bättre pinot sist. Det får bli 95 pinnar med potential för mer!

2014 Marchand & Tawse / Pascal Marchand Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières
Nja, det är inte dåligt alls, men bredvid den snortajta tysken så kändes det aningen vekt och trist. Med lite eftertanke så var det dock ingen katastrof. Söt fatkaraktär med kakaosmör och nougat med en frukt som drar åt vinbär, hallon och grapefrukt. Aningen gräs, jord och lakrits i bakgrunden. Stramt och slankt med hyfsad intensitet, men tyvärr lite väl bitter eftersmak. En bra bourgogne, men för 300 pix så kräver jag mer. (87p)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kryss i taket, nu är man nästan föst!

Efter att ha burits på ryggen av ett murmeldjur i åtta dagar genom snökaos och översvämningar nådde tillslut min flaska till Kalmar.
Näsan är tydlig PN med en bukett av röda bär med vinbär som förstafiol. I smaken hittar jag en rejäl syra och en bra fruktighet där vinbären kommer igen. Tämligen kort i längden och något sorts vresigt avslut som jag inte riktigt gillar... Är det någon liten oangenäm beska?
Analys:
Ja, det här var ju ganska gott men i paritet till priset så är det inte jättekul, typiskt Bourgogne med andra ord. Så jäkla trist att man måste kapa en arm och sälja sina barn för att få något drickbart i den regionen.
Bra månadens vinval hur som helst av @Silenos som trots allt lyckats hitta något drickbart för med BGN-mått mätt inga pengar alls.
Helt okej men inget jag köper igen för de pengarna, 86 pinnar får det bli, kanske återkommer imorgon när andra halvan av flaskan är uppdrucken.
 
Till en enkel men utsökt middag på tajine med ris, halstrad lax och tonfisk, och diverse tillbehör testade vi månadens vin, 2014 Savigny-les-Beaune Lavieres 1er cru Domaine Tawse och 2012 Broc Cellars Vine Starr Zinfandel.

Zinfandelen är en av mina favoriter från New Californian Wine. Fantastisk lyskraft i den rödfruktiga finstämda, syrliga höghöjds/kallklimats/tidigtplockade flaskan. Efter ett år i garderoben hade den fått litet mer kropp, kanterna Hadelöv slipats av litet grand och det var så väldigt klunkbart, om än inte lika kompromisslöst ståltanksdisciplinerat som jag mindes den. 90 pinnar, lätt.

Månadens vin öppnade upp starkt, med en härlig och omisskännbar pinot-parfym. Lika delar hallon och plommon. Litet höstlöv och jord. I munnen litet enklare, eller är det bara knutet. Ett medelfylligt vin med bra syra, medellång finish, silkeslen attack men en hel del grepp på slutet. Under ett par timmar tappar den dock rätt mycket av nyanserna och den lilla rondören i kroppen. Kvar blir något rätt blodapelsinsyrligt och inte lika givande. Oklar över lagringspotential bortom närmaste fem åren, men rätt enkel och härlig nu. 87 poäng.
 
Toppen