Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2017 - Marchand-Tawse, S-l-B 1er, 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
savigny rua.jpg

Månadens vin, med en nya zeeländare i budgetklassen som referens
2015 Akarua Pinot Noir Rua: tydlig pinotkaraktär: doft av hallon svart- och vitpeppar, med en svag tog av trädgårdsslang. Bra frukt och syra, hallon och peppar i smaken också, mer koncentrerat än väntat, gott, men en svag bitter ton av gummislang drar ner betyget något 87p
2014 Marchand & Tawse / Pascal Marchand Savigny-lès-Beaune 1er Cru Les Lavières: Doften är riktigt lovande: det här är Bourgogne: jordgubbar, jordgubbsland, med en ton av salt hav: sjögräs, pepprig. Syran är bra, kraftiga tanniner, pepparn finns där i rejäl dos, men var är frukten? Känns lite som mineralvatten med jordgubbssmak. Stor besvikelse, med den doften var förväntningarna stora. Kanske blir det bättre när tanninerna lugnar sig med lagring, men detta är långtifrån säkert. 85p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2012 Markus Molitor Brauneberger Klostergarten Pinot Noir trocken ***
Kvällens referensvin var fullständigt överlägset, vilket möjligen inte är så svårt att förstå med tanke på att det kostar mer än dubbelt så mycket. Är ju dessutom mycket förtjust i tysk pinot rent allmänt och detta exemplar var fullständigt briljant!
Var köpte du Molitor? Hur mycket?
 

jrick

Medlem
Det var länge sen jag drack en arketypisk Bourgogne av det här slaget. För länge sen! Redan doften öppnar fint, hallon mot en klangbotten av barrträd. Smaken utvecklas raskt i glaset och i öppen flaska, framstår till en början som lite väl hög syra men landar i en krämig fruktighet för att sedan senare återigen låta syran ta en lite större plats. Smaken är av hallon av flera slag, jag upplever det omväxlande som råare skogshallon till godishallon. Mer av det senare ändå, särskilt med luft. Jag upplever också en hel del viol, och när jag verkligen känner efter hittat jag en mjölkchoklad. Gammelfransk pinot noir kan innehålla lite väl mycket lingon ibland men här spelar de en ytterst perifer roll. Texturen på vinet är förresten sammetslen, och vinet känns väldigt "rent". Gillar det väldigt mycket och kommer köpa mer om det inte är slut nu. Enda invändningen är att det saknar något som säger något väldigt specifikt om platsen det kommer ifrån, jag har vad jag minns inte druckit Savigny-les-Beaune förut men känner mig hemma i upplevelsen. Har ju druckit AOC Beaune förut iofs. 91 poäng ger jag. Dracks ur Zalto Burgundy
 
Last edited:
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Det är kul att många verkar ha hakat på denna månads vin. Och tack för de vänliga orden om inledningsinlägget!

En rejält söt doft inleder, men den vädras bort ganska omgående, vilket är tudelat (pinot-sötma kan vara gott men kan också bli för mycket). Sen så stänger det ner en smula och det blir lite generiskt reduktivt lättviktsvin över det hela, vilket jag tycker är helt ok. Efter ytterligare tid i glaset så är det nästan så doften helt gömmer sig, vilket såklart är trist. Frukten är av blandad färg när man väl får in prylarna i munnen, mest rött är det nog ändå. medelfyllig kropp med bra syra och ingen påkletad ek, bra. Det är rent. Eftersmaken är ganska lång fast finstämd, blyg om man är elak. Men ett slut som innehåller kombon, hög josig syra med uppstramande tanniner, är en jag uppskattar mycket. Det är lättdrucket, i ordets mest positiva bemärkelse. Det är inte stort på något sätt, men jag gillar det skarpt. Ett vin som enligt mig på ett utmärkt sätt motar bort den gamla trista dikotomin att Bourgogne är antingen underbart eller katastrof.

Eftersom jag valde så har jag inte kunnat hålla mig från att tjuvkika på tidigare svar. Och prisfrågan har ju nämnts. Jag tycker det levererar för pengen (det är kanske en femtiolapp för dyrt om man skall vara hård). Kommer jag fylla på? Nej... Men hade jag köpt en halvlåda och detta var första pavan, så hade jag ändå varit nöjd. För appellationen klart godkänt. Producenten är numera definitivt på radarn.

Ändring: Röstmässigt så blir det trean från toppen
 

ae

Medlem
Väldigt tydlig pinot noir i doften. Intensiv, lite mullig, frukt med fint djup. Toner av jord/skog och lite fat.
Slankare i munnen, även om frukten fortfarande är med. Hög syra och lite mineraliskt avslut. Lättgillad bourgogne av ganska modernt snitt. Fick lite nya Kalifornien-associationer samtidigt som jag tyckte den kändes typisk för Côte de Beaune. God! Blir nog t o m återköp.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
IMG_20170107_000135.jpg

Månadens vin inmundigades på en mininmiddag med @Jesper. Blev rejält frånåkt av jänkaren fast det är helt olika ligor.

PN utan bubblor är ingen favorit hos mig vanligtvis så förväntningarna var lågt ställda.

Härlig doft med helt annat spektrum än vad jag är van vid. Osar kvalitet. Dock lite svårt att beskriva pga ovanan. Något bärig och söt doft, hallon? och fikon. Känner även en viss skitighet, typ löv, jord eller fuktigt trä. Mycket bra!

I munnen är det klassisk lätt sirlande PN, syran tillsammans med lite tanniner funkar dåligt för mig och det är nu jag hoppar över till jänkaren.

Trodde jag skulle sätta låga poäng innan men detta är ett riktigt kvalitetsvin så måste sätta 92 p trots att jag har svårt för stilen annars. Gillar man stilen så är det bara att lägga till några pinnar och köpa på sig!

Sammanfattningsvis ett grymt vinval och alltid kul att bli motbevisad.

Invigde även Coravin så om några år kan ni få en uppdatering. För övrigt, förvaras coravinflaskan lämpligen stående eller liggande?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Svårt vin att beskriva. Både doft och smak är ganska blyg. Kanske lite hallon, fat, jord/multna löv och någon kryddighet. Strukturen är bra. Vinet har blivit bättre under kvällen, men hade en obehaglig beska i eftersmaken till en början. Samma sak med syran, den var alldeles för hög till en början. Med lite luft så blir allting bättre och jag tycker att vinet fungerar bra.

Det är ingenting som jag kommer att köpa igen. Kan tänka mig att PN med lite ålder kan vara kul att dricka.
Vinet känns ändå seriös och välbalanserat. 86p.

Kul att ha hakat på månadens pava ännu en gång och bekanta mig med nya områden!
 

gece

Man vänjer sig.
Det var inte utan viss nervositet flaskan öppnades. Jag har aldrig riktigt begripit detta med PN - men tänk om jag har fel?

Fat, lingon, peppar, blommor, apelsin, grönt äpple, bra syra men lätta tanniner, gräddkola och lite ceder samt i avslutet, blåbär och björnbär. En liten stjälkighet, men det stör inte. Syran känns spretig först, men tillsammans med en schnitzel med massor av citron är det bara rätt.

Jag gillar detta. 89p
 

Mats Petri

Österlen
Härlig doft med höstskog och svamp. Första ord som dök upp när jag smakade var 'barnarov'. Mycket ungdomlig karaktär med vass påträngande syra och gröna, stjälkiga toner. Bakom detta kan jag ana de röda pinot-frukterna.
Detta känns som ett bra, välgjort vin, men som är långt ifrån drickfärdig.
Däremot tror jag att det har väldigt bra potential och kan bli ta stora kliv i poängskalan när ungdoms- och tonårstid passerat. Men eftersom bedömningen sker nu så nöjer jag mig med "Bra - ett välgjort vin".
 
Och just det... Min efterträdare hoppas jag blir @JC:s Vintankar (Vi kan behöva en fläskig amarone efter det här :D)
Ett uppdrag omöjligt att tacka nej till. Önskan om en "fläskig" amarone vet jag inte om jag tillgodoser, men i alla fall en amarone.
Jag har fastnat för årgång 2012 av Brigaldaras Classico https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/amarone-della-valpolicella-7357401. Under senhösten bytte den årgång från 2011 till 2012. Den verkar finnas på diverse olika SB-butiker runt om i landet. Genom alkoholskattehöjningen 1 jan gick den igenom 300-kronors vallen.
Brigaldara gör tre olika amarone. En Riserva, en vingårdsbetecknad (Casa Vecie) och så Classico. Alla tre finns tillgängliga på SB.
För drygt två år sedan skrev jag på min blogg om en provning av Brigaldaras olika amarone http://jcvintankar.blogspot.se/2014/11/amaroneprovning-pa-barrique.html.
I den lilla byn San Floriano i Maranodalen ligger Brigaldara. Tillsammans med Negrar, Fumane, San Pietro in Cariano och Sant’Ambrogio utgör Marano en av de fem berömda dalarna i Classico-omådet. Brigaldara är en av de tolv familjerna i sammanslutningen “Famiglie dell’Amarone d’Arte” som arbetar för att bevara kvaliteten i amaroneproduktionen i regionen. Redan 1260 omnämns Brigaldara i rullorna och alltsedan 1929 äger familjen Cesari egendomen. Men det var inte förrän 1979 som Brigaldara började producera vin under eget namn. Runt San Floriano växer gårdens druvor på cirka 200 meters höjd. I den vingård som kallas Case Vecie, och som producerar det exklusiva Amaronevinet med samma namn, sträcker sig odlingen upp till 450 meter.
Källa Importörens hemsida
Ännu mer info hittar den intresserade på Brigaldaras egna hemsida http://www.brigaldara.it/

Classicon är deras basamarone. Den är gjord på 50% Corvinone, 20% Corvina, 20% Rondinella och 10% diverse tillåtna druvor. Druvorna har fått torka i ca 4 månader. Vinet har fått ett år på barriquer och två år på 25 hl ekfat.

Jag har ännu inte bestämt vem som ska få stafettpinnen efter mig, men det är ju långt till mars. Finns det någon sammanställning på vilka som så här långt har valt månadens pava?
 
Toppen