Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - januari 2017 - Marchand-Tawse, S-l-B 1er, 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Det här är en mycket intressant diskussion. Fra för mig som är extremt erfaren av att dricka vin men en total newbie i att analysera vin. Jag vet vad jag gillar och jag vet vad som ska vara bra? För mig blir det en uppdelning i :
Gillar, Neutral, Ogillar
Möjligen kan Neutral delas upp i Neutral+ och Neutral- vilket innebär fyra nivåer. Om jag hade testat denna månadens vin kan jag bara gissa att jag hade hamnat i Neutral och då min smakpalett oftast inte överensstämmer med PN så antagligen i Neutral-? Möjligen kan även jag identifiera syra, jordighet, ek, lång -kort eftersmak etc men att hitta jordgubbar eller hallon övergår mina smaklökar. Jag kan hitta "bröd" i champagne men jag kan definitivt inte dissekera ner det till "brioche" (möjligen till surdeg). Vad tusan är "vita frukter"? Hur jag än tänker kan jag inte hitta en enda vit frukt än mindre hur den doftar el smakar? Hur många av oss har en "Nez du vin" hemma att sniffa på?Det finns många skolade / professionella / halvprofessionella vingommar på det här forumet men, antagligen, desto mer noviser? Att rätt analysera och betygsätta ett vin utefter dess egentliga kvalitet kräver lång tids övning och fra mycket erfarenhet (referenser) av just den typen av vin. Jag försöker lära mig hela tiden. När @Mattias S plockar fram stall och lavendel i ett vin han gillar (då är jag nästan säker på att jag gillar det vinet också :p) Då försöker jag också hitta detta. Hmm stall inga problem men lavendel??? (och då har jag ändå en stor lavendelhäck framför huset). Aha kanske det där? Kanske??
Så om jag nu är en oskolad vinnörd (som vet vad han gillar) är jag då diskvalificerad till månadens vin för att jag inte opartiskt kan analysera vinet jag dricker? Hoppas inte det för jag hade sett fram mot en Amarone i februari trots att jag inte druckit en sådan på minst sex månader så referensen/markörerna är bortglömda sen länge!
Mycket skönt inlägg med kloka tankar. :)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
@petterkalle , Jag bryr mig sällan heller om att försöka formulera markörer av olika slag, varkan för mig själv eller papper, och om så sker så är det nog mer strukturella sådana jag tänker på främst, snarare än aromatiska.
petterkalle skrev:
Så om jag nu är en oskolad vinnörd (som vet vad han gillar) är jag då diskvalificerad till månadens vin för att jag inte opartiskt kan analysera vinet jag dricker?

Ja, det är korrekt uppfattat. Du får inte vara med.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@petterkalle , Jag bryr mig sällan heller om att försöka formulera markörer av olika slag, varkan för mig själv eller papper, och om så sker så är det nog mer strukturella sådana jag tänker på främst, snarare än aromatiska
Jag antar att detta sammanfattar lite av det jag skrev för jag fattar nada!
Ja, det är korrekt uppfattat. Du får inte vara med.
:(
 

lukastollig

Pudelfantast
Det här är en mycket intressant diskussion. Fra för mig som är extremt erfaren av att dricka vin men en total newbie i att analysera vin. Jag vet vad jag gillar och jag vet vad som ska vara bra? För mig blir det en uppdelning i :
Gillar, Neutral, Ogillar
Möjligen kan Neutral delas upp i Neutral+ och Neutral- vilket innebär fyra nivåer. Om jag hade testat denna månadens vin kan jag bara gissa att jag hade hamnat i Neutral och då min smakpalett oftast inte överensstämmer med PN så antagligen i Neutral-? Möjligen kan även jag identifiera syra, jordighet, ek, lång -kort eftersmak etc men att hitta jordgubbar eller hallon övergår mina smaklökar. Jag kan hitta "bröd" i champagne men jag kan definitivt inte dissekera ner det till "brioche" (möjligen till surdeg). Vad tusan är "vita frukter"? Hur jag än tänker kan jag inte hitta en enda vit frukt än mindre hur den doftar el smakar? Hur många av oss har en "Nez du vin" hemma att sniffa på?Det finns många skolade / professionella / halvprofessionella vingommar på det här forumet men, antagligen, desto mer noviser? Att rätt analysera och betygsätta ett vin utefter dess egentliga kvalitet kräver lång tids övning och fra mycket erfarenhet (referenser) av just den typen av vin. Jag försöker lära mig hela tiden. När @Mattias S plockar fram stall och lavendel i ett vin han gillar (då är jag nästan säker på att jag gillar det vinet också :p) Då försöker jag också hitta detta. Hmm stall inga problem men lavendel??? (och då har jag ändå en stor lavendelhäck framför huset). Aha kanske det där? Kanske??
Så om jag nu är en oskolad vinnörd (som vet vad han gillar) är jag då diskvalificerad till månadens vin för att jag inte opartiskt kan analysera vinet jag dricker? Hoppas inte det för jag hade sett fram mot en Amarone i februari trots att jag inte druckit en sådan på minst sex månader så referensen/markörerna är bortglömda sen länge!

På sätt och vis håller jag med om vad du säger i inledningen: den viktigaste egenskapen ett vin kan ha är att vara gott, alltså att jag tycker om vinet. Om jag dricker vin i ett sammanhang som inte lämpar sig så mycket för analys gör jag också en grov indelning ungefär enligt din skala: gillar, neutral, ogillar, men för mig är själva anlaysen en av de större behållningarna med vin. Allra helst görs denna tillsammans med andra likasinnade vinnördar, där vi tillsammans letar intryck, dissekerar och diskuterar vinet. Det är, för mig, så otroligt mycket mer givande att dricka en flaska ( oftast flera vid dessa tillfällen) på det sättet än att bara gulpa i sig utan eftertanke.


Och så vitt jag förstått finns inga inträdeskrav för att vara med på månadens flaska :p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
På sätt och vis håller jag med om vad du säger i inledningen: den viktigaste egenskapen ett vin kan ha är att vara gott, alltså att jag tycker om vinet. Om jag dricker vin i ett sammanhang som inte lämpar sig så mycket för analys gör jag också en grov indelning ungefär enligt din skala: gillar, neutral, ogillar, men för mig är själva anlaysen en av de större behållningarna med vin. Allra helst görs denna tillsammans med andra likasinnade vinnördar, där vi tillsammans letar intryck, dissekerar och diskuterar vinet. Det är, för mig, så otroligt mycket mer givande att dricka en flaska ( oftast flera vid dessa tillfällen) på det sättet än att bara gulpa i sig utan eftertanke.

Håller fullständigt med dig. Detta var anledningen till att jag klev ut ur garderoben och blev "fullvärdig" medlem efter ett år av smygande i kulisserna.
Och så vitt jag förstått finns inga inträdeskrav för att vara med på månadens flaska :p
Självfallet inte;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Inträdeskrav? Nä, då hade jag inte varit med och det hade inte varit någon BYOB på söder i december, men det var det..
Bara så ni vet...;)
Jag tycker månadens vin var gott, och ganska typiskt PN. Lite tunn i smaken, men bra doft.. så det så...;)
 
Så fick jag provat januarivinet i helgen.
Doften präglas av röda bär och lite kryddor men också en bakgrund med eneträ. Trevligt!
I gommen är det ett ungt och slankt vin med ljusa, lite syrliga bär. Jordgubbar, hallon och röda vinbär blir min association. En del örter, lite vitpeppar och en hyfsad portion grusiga mineraler. En trevlig, rätt stor syra ger vinet en stor och angenäm friskhet. Lite sandiga tanniner ger en ordentlig ryggrad. Eftersmaken är av medellängd, där vi utöver de röda bären känner aningens inslag från fathanteringen samt lakrits och en liten beska i avslutet.
Jag tycker det här inte alls är så tokigt. Inte stort, men ändå trevligt och läskande på något vis. Jag köpte två flaskor och ska låta den andra flaskan få några år i källaren. Jag dricker det här gärna igen, även om jag inte komma att fylla på med fler flaskor.
Betyg 4

Påminner samtidigt @Mattias S om att skapa en tråd för februarivinet, där första inlägget innehåller nedanstående text:
Ett uppdrag omöjligt att tacka nej till. Önskan om en "fläskig" amarone vet jag inte om jag tillgodoser, men i alla fall en amarone.
Jag har fastnat för årgång 2012 av Brigaldaras Classico https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/amarone-della-valpolicella-7357401. Under senhösten bytte den årgång från 2011 till 2012. Den verkar finnas på diverse olika SB-butiker runt om i landet. Genom alkoholskattehöjningen 1 jan gick den igenom 300-kronors vallen.
Brigaldara gör tre olika amarone. En Riserva, en vingårdsbetecknad (Casa Vecie) och så Classico. Alla tre finns tillgängliga på SB.
För drygt två år sedan skrev jag på min blogg om en provning av Brigaldaras olika amarone http://jcvintankar.blogspot.se/2014/11/amaroneprovning-pa-barrique.html.
I den lilla byn San Floriano i Maranodalen ligger Brigaldara. Tillsammans med Negrar, Fumane, San Pietro in Cariano och Sant’Ambrogio utgör Marano en av de fem berömda dalarna i Classico-omådet. Brigaldara är en av de tolv familjerna i sammanslutningen “Famiglie dell’Amarone d’Arte” som arbetar för att bevara kvaliteten i amaroneproduktionen i regionen. Redan 1260 omnämns Brigaldara i rullorna och alltsedan 1929 äger familjen Cesari egendomen. Men det var inte förrän 1979 som Brigaldara började producera vin under eget namn. Runt San Floriano växer gårdens druvor på cirka 200 meters höjd. I den vingård som kallas Case Vecie, och som producerar det exklusiva Amaronevinet med samma namn, sträcker sig odlingen upp till 450 meter.
Källa Importörens hemsida
Ännu mer info hittar den intresserade på Brigaldaras egna hemsida http://www.brigaldara.it/

Classicon är deras basamarone. Den är gjord på 50% Corvinone, 20% Corvina, 20% Rondinella och 10% diverse tillåtna druvor. Druvorna har fått torka i ca 4 månader. Vinet har fått ett år på barriquer och två år på 25 hl ekfat.

Jag har ännu inte bestämt vem som ska få stafettpinnen efter mig, men det är ju långt till mars. Finns det någon sammanställning på vilka som så här långt har valt månadens pava?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så fick jag provat januarivinet i helgen.
Doften präglas av röda bär och lite kryddor men också en bakgrund med eneträ. Trevligt!
I gommen är det ett ungt och slankt vin med ljusa, lite syrliga bär. Jordgubbar, hallon och röda vinbär blir min association. En del örter, lite vitpeppar och en hyfsad portion grusiga mineraler. En trevlig, rätt stor syra ger vinet en stor och angenäm friskhet. Lite sandiga tanniner ger en ordentlig ryggrad. Eftersmaken är av medellängd, där vi utöver de röda bären känner aningens inslag från fathanteringen samt lakrits och en liten beska i avslutet.
Jag tycker det här inte alls är så tokigt. Inte stort, men ändå trevligt och läskande på något vis. Jag köpte två flaskor och ska låta den andra flaskan få några år i källaren. Jag dricker det här gärna igen, även om jag inte komma att fylla på med fler flaskor.
Betyg 4

Påminner samtidigt @Mattias S om att skapa en tråd för februarivinet, där första inlägget innehåller nedanstående text:
Japp, jag fixar snarast. Sitter med enbart telefonen just nu så jag tar tag i saken imorgon om inte @Larseman hinner före. :)
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_DSC5890.jpg

Så var det dags att skriva om månadens vin som jag drack för ett tag sedan men totalt glömde att skriva om här.
Tog lite anteckningar så jag går efter dom och minnet.
Förhoppningarna var stora då jag brukar gilla bra pinot noir och ett bourgogne 1er cru för 300kr tilltalade mig verkligen.

Doften domineras av röda bär, i det här fallet mer hallon än jordgubb, samt lite elegant kryddig ek.
På läppen möts man av ganska kraftig men trevlig syra, röda bär såklart (även här mer hallon än jordgubb), en viss örtighet, och snygga fattoner. Det finns också något som får mig att tänka på det vita innanför citrusskal som inte riktigt passar in. Det känns ganska rustikt med en stram medium-längd och avslutet lämnar mig lite förvånad.
Det är gott men jag tycker inte att det lever upp till prislappen. Det saknar lite tryck i frukten och jag hade hoppas på mer längd. På det stora hela känns det som jag dricker ett billigare vin än jag gör och jag kan inte släppa tanken att jag hade fått mer pinot för pengarna i en annan region. Jag förstår att det inte spelar roll för många men för mig som har en väldigt begränsad vin-budget så är det här inget jag kommer köpa igen.

Allt det sagt så hamnar vinet i den lägre skalan av 'Mycket bra' så 86p.

EDIT:
Gjorde exakt samma sak, fast slängde in samtliga aromer och smakbeskrivningarna i ett excel-ark.

De aromer/dofter som förekommer fler än 3 gånger är följande.
Hallon (7), röda bär (7), fatkaraktär (7), jord (5), löv/skog (5), Kryddighet (5), pinot noir (3), Lingon (3).
ceder2
Kakao/choklad2
vinbär2
jordgubbar2
Nougat2
lakrits2
plommon2
blommor2
stjälkig2
grapefrukt1
gräs1
sjögräs1
barrträd1
viol1
Fikon1
apelsin1
grönt äpple1
gräddkola1
blåbär1
björnbär1
svamp1
salvia1
lera1
klarbär1
vanilj1

Smakbeskrivningarna ser ut så här:
XHögMedelLåg
Syra1100
Fyllighet023
Strävhet024
Int. /längd231
Beska510

Läser man det låter det ungefär som en Bgg pinot doftar och smakar.

Hmmm, borde verkligen hitta något vettigare att göra med min arbetstid! :)
Mycket snyggt och intressant! Bra jobbat!
 

mnor

Medlem
Drack vinet i Januari, men såg att jag inte lämnat en smaknot, så här kommer den något sent.

Smak: Röda vinbär, hallon grapefrukt, lite salmiak toner och en viss ton av spritighet

Drack vinet över en vecka. Den röda ljusa frukten dominerade, men hittade även grapefrukt och salmiak bland smakerna + en liten spritighet när jag drack vinet under den första dagen. Tonerna av alkohol försvann när vinet stått i kylskåp under några dagar och dekanterats ytterligare en gång. Tror att vinet kan bli bättre om det får några år i källaren. Vinet får 84 poäng.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 9082
Månadens vin inmundigades på en mininmiddag med @Jesper. Blev rejält frånåkt av jänkaren fast det är helt olika ligor.

PN utan bubblor är ingen favorit hos mig vanligtvis så förväntningarna var lågt ställda.

Härlig doft med helt annat spektrum än vad jag är van vid. Osar kvalitet. Dock lite svårt att beskriva pga ovanan. Något bärig och söt doft, hallon? och fikon. Känner även en viss skitighet, typ löv, jord eller fuktigt trä. Mycket bra!

I munnen är det klassisk lätt sirlande PN, syran tillsammans med lite tanniner funkar dåligt för mig och det är nu jag hoppar över till jänkaren.

Trodde jag skulle sätta låga poäng innan men detta är ett riktigt kvalitetsvin så måste sätta 92 p trots att jag har svårt för stilen annars. Gillar man stilen så är det bara att lägga till några pinnar och köpa på sig!

Sammanfattningsvis ett grymt vinval och alltid kul att bli motbevisad.

Invigde även Coravin så om några år kan ni få en uppdatering. För övrigt, förvaras coravinflaskan lämpligen stående eller liggande?


Efter att ha förvarat flaskan liggandes i 2 år var det dags att coravina igen! Funkar det eller inte är frågan?

Läste inte mina gamla smaknoter innan.

Först björnbär, blåbär och lite hallon. Tänkte på Yoggi Skogsbär från barndomen. Finns även en fin örtighet i bakgrunden av timjan eller oregano. Bra doft och inga defekter alls så långt.

Första munkänslan var lite sur och tänkte på vinäger men det är snarare en syrlighet som ligger i bakgrunden. Jag hade fått för mig att detta var ett spanskt vin så jag förväntade mig inte en lätt sirlande PN i munnen.:rolleyes: Alltså tror jag inte det är någon defekt utan bara vinstilen.

92 p hade jag tydligen satt första gången och då försökt bedöma den objektiva kvalitén och inte min egen smak. Hade nog max satt 90 p nu men om man gillar stilen kan det säkert bli några pinnar till.


Efter att ha läst mina första smaknoter så vet jag inte om det går att dra några slutsatser om att vinet mognat. Smaknoterna skiljer sig åt men om det beror på vinet eller mig vågar jag inte svara på. Däremot så funkade Coravin efter två års lagring.:)

Nytt test om 2-5 år.
 
Toppen