Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2015 - Ca'Rugate Monte Fiorentine Soave Classico 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hämtade ut min årgång 2010 idag, hänger på provningen.

Jag tror personligen att genom att vi visar vårt missnöje genom att maila Primewine eller SB inte kommer leda någon vart. Är inte detta egentligen ett fall för konsumentombudsmannen? Vi får inte vad vi beställer/betalar för.
Det är nog rätt, jag ångrar lite att jag gick ut så hårt i tråden rörande mina egna principer, då vår aktivitet här på forumet trots allt är viktigare än tjafs om Systembolagets och deras leverantörers brister.

Vi har ju mängder av andra trådar att gnälla om det trots allt. :)

Med vänliga hälsningar,
Pudeln
 

ChristianB

DipWSET
Snyggt pudlat, @Mattias S . :p

Tyvärr är det ju så att SB inte bryr sig så mycket om det där (bortsett från att göra det man kan för att få en nöjd kund = retur av flaskan), men det läggs kontinuerligt in rapporter från butikernas sida i incidentsystemet när fel årgång kommer. Som jag förstått det så är det helt och hållet upp till leverantören att manuellt gå in och ändra på den aktuella årgången, såvida man inte lanserar den nya årgången som en helt ny artikel med ett eget artikelnummer. Här är jag lite osäker på vad SB står för och vad leverantörerna gör, men generellt sett så ska Systembolaget ha en känga för att man inte jobbar mer aktivt med årgångar och egna artikelnummer.

Personligen tror jag dock att den administration som behövs för en sådan hantering gör att det inte kommer att hända för merparten av vinerna. Hur avgör man vilka viner som ska sorteras upp t ex? ;) Vid vilken prisklass börjar årgångsvariationen? osv.

Den bästa lösningen i nuläget vore nog om leverantörerna såg till att lansera nya årgångar som en ny artikel och gav det en egen identitet. När det gäller viner från beställningssortimentet så borde det absolut vara genomförbart!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Enklare vore om man ändrade artikelnumrena så att även årgången stod med. På så sätt vore det enkelt att behålla samma "originalnummer" på en produkt men endast ändra slutsiffrorna. ex 71053-09, 71053-10. Då ser leverantören direkt vilken årgång det är som beställts och kan därmed snabbt meddela att den utgått/ersatts.
 

ChristianB

DipWSET
Idéen är inte dum i sig, men i ditt format faller den på att SB använder sig av slutsiffrorna som storleksangivelse på flaskan. 01 är 750 ml, 02 är 375 ml, 04 är 200 ml... 06 tror jag är 1500 ml, 07 är 3000 ml för flaska medan 3 L-BiB har 08. Det går säkert att kolla upp det där.

Man skulle ju dock kunna lägga till årgången på något annat ställe i numret, t ex 71053-01/2011.
 

chambertin

Medlem
Snyggt pudlat, @Mattias S . :p

Tyvärr är det ju så att SB inte bryr sig så mycket om det där (bortsett från att göra det man kan för att få en nöjd kund = retur av flaskan), men det läggs kontinuerligt in rapporter från butikernas sida i incidentsystemet när fel årgång kommer. Som jag förstått det så är det helt och hållet upp till leverantören att manuellt gå in och ändra på den aktuella årgången, såvida man inte lanserar den nya årgången som en helt ny artikel med ett eget artikelnummer. Här är jag lite osäker på vad SB står för och vad leverantörerna gör, men generellt sett så ska Systembolaget ha en känga för att man inte jobbar mer aktivt med årgångar och egna artikelnummer.

Personligen tror jag dock att den administration som behövs för en sådan hantering gör att det inte kommer att hända för merparten av vinerna. Hur avgör man vilka viner som ska sorteras upp t ex? ;) Vid vilken prisklass börjar årgångsvariationen? osv.

Den bästa lösningen i nuläget vore nog om leverantörerna såg till att lansera nya årgångar som en ny artikel och gav det en egen identitet. När det gäller viner från beställningssortimentet så borde det absolut vara genomförbart!
Bra skrivet @ChristianB !
Visst är det genomförbart men din arbetsgivare har ingen drivkraft att ändra det för dom behöver inte.
Det som man blir förundrad över är ju SB:s passiva attityd till BS. Allt som inte funkar bollas över till leverantören.
Incidentsystem är ju bra men i detta fallet så hade det ju räckt med ett mail till Primewine där dom bekräftar att ny årgång är i lager och så uppdaterar SB direkt. I stället verkar inget hända och man väntar på att leverantören uppdaterar mot SB.
Undrar hur många kommersiella distributörer utanför monopolländerna som skulle välja att jobba på det sättet ?
 

Dexter

Medlem
Allt som inte funkar bollas över till leverantören.
Incidentsystem är ju bra men i detta fallet så hade det ju räckt med ett mail till Primewine där dom bekräftar att ny årgång är i lager och så uppdaterar SB direkt. I stället verkar inget hända och man väntar på att leverantören uppdaterar mot SB.

Hmm Beo startade ju med att maila leverantören PrimWine.. och de bekräftade ju 2009, vad skulle de svarat om SB mailade tror du?!
Det är ju PrimeWine som inte har koll på när de fått hem senaste årgången...
Och om SB inte hade haft monopol så hade de nog sagt upp Primewine som leverantör....eller avlistat vinet iaf..+
 

chambertin

Medlem
Hmm Beo startade ju med att maila leverantören PrimWine.. och de bekräftade ju 2009, vad skulle de svarat om SB mailade tror du?!
Det är ju PrimeWine som inte har koll på när de fått hem senaste årgången...
Och om SB inte hade haft monopol så hade de nog sagt upp Primewine som leverantör....eller avlistat vinet iaf..+
Hmmm, jag menade ju så klart att SB mailar Primewine när dom får 2010 levererat och inte 2009 som det står på artikeln.
Visst är det Primewine som inte har koll och som borde uppdaterat men det är ju SB som säljer till kund, inte sant ?
Har dom inget ansvar alls att ha rätt info på sin hemsida ? 19,6% marginal +3:- vill dom ha i alla fall.
För mig säger det allt om SB:s inställning till BS.
BS tillkom bara som en eftergift för att behålla monopolet och det märks.
 

ChristianB

DipWSET
Det förs med all säkerhet statistik på alla sådana här fel, så att SB kan återkoppla till berörda leverantörer. Jag tror knappast att det förekommer några "straff" för att man missar årgångar, men det beror nog till stor del på att det saknas riktiga verkansmedel för att få bukt med det. Att många på SB, däribland jag, är medvetna om att det existerar årgångsvariationer i viner är ju givet, men när systemet i sig inte riktigt stöder konceptet "olika årgångar" för samtliga produkter så blir det genast svårare att säga åt leverantörerna att skärpa sig. Min gissning är att de bara säger "Men då får ni fixa separata artikelnummer!". :p

Kanske är det ett moment 22 vi har här. Nu jobbar ju jag inte på huvudkontoret så jag är inte helt insatt i hur tighta SB är med leverantörerna, men något slags dialog förs säkert. En del saker kan emellertid sopas under mattan med argumentet att det inte spelar så stor roll för SB eftersom de egentligen inte vill sälja mer än nödvändigt, PLUS att BS inte tillhör SB egentligen, precis som @chambertin säger. Rätt årgång på hemsidan är nog inte ett problem för SB när det är upp till leverantören att ändra, även om det givetvis blir så att butikspersonalen får ta den pinsamma smällen när kunden inte vill ha vinet. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det förs med all säkerhet statistik på alla sådana här fel, så att SB kan återkoppla till berörda leverantörer. Jag tror knappast att det förekommer några "straff" för att man missar årgångar, men det beror nog till stor del på att det saknas riktiga verkansmedel för att få bukt med det. Att många på SB, däribland jag, är medvetna om att det existerar årgångsvariationer i viner är ju givet, men när systemet i sig inte riktigt stöder konceptet "olika årgångar" för samtliga produkter så blir det genast svårare att säga åt leverantörerna att skärpa sig. Min gissning är att de bara säger "Men då får ni fixa separata artikelnummer!". :p

Kanske är det ett moment 22 vi har här. Nu jobbar ju jag inte på huvudkontoret så jag är inte helt insatt i hur tighta SB är med leverantörerna, men något slags dialog förs säkert. En del saker kan emellertid sopas under mattan med argumentet att det inte spelar så stor roll för SB eftersom de egentligen inte vill sälja mer än nödvändigt, PLUS att BS inte tillhör SB egentligen, precis som @chambertin säger. Rätt årgång på hemsidan är nog inte ett problem för SB när det är upp till leverantören att ändra, även om det givetvis blir så att butikspersonalen får ta den pinsamma smällen när kunden inte vill ha vinet. ;)

Låter i alla fall som att ni borde träna på rollspel utanför butikens öppettider, typ när ni packar upp varor. Oj va ni måste springa på många missnöjda kunder? ;)

Kanske inget man har utbildningar för, är man inte helt bakom flötet så känner man förvisso av situationen och anpassar sig efter den.
 

ChristianB

DipWSET
Låter i alla fall som att ni borde träna på rollspel utanför butikens öppettider, typ när ni packar upp varor. Oj va ni måste springa på många missnöjda kunder? ;)

Kanske inget man har utbildningar för, är man inte helt bakom flötet så känner man förvisso av situationen och anpassar sig efter den.
Sett till antalet beställda flaskor så är det rätt få som faktiskt är ute efter en specifik årgång, i alla fall i min butik. De flesta säger bara "Jaja, det går väl det med" för de har inte beställt vinet av just årgångsmässiga skäl utan för att de vill åt vinet generellt.

Men ja, det är bara att vara ärlig och förklara att om kunden inte vill ha flaskorna så skickar vi tillbaka dem med en arg hälsning till leverantören. ;) Det rör sig nästan uteslutande om flaskor från BS och så snart man förklarar att det formellt inte tillhör SB så brukar folk förstå att det är svårt att komma åt.
 

chambertin

Medlem
Sett till antalet beställda flaskor så är det rätt få som faktiskt är ute efter en specifik årgång, i alla fall i min butik. De flesta säger bara "Jaja, det går väl det med" för de har inte beställt vinet av just årgångsmässiga skäl utan för att de vill åt vinet generellt.

Men ja, det är bara att vara ärlig och förklara att om kunden inte vill ha flaskorna så skickar vi tillbaka dem med en arg hälsning till leverantören. ;) Det rör sig nästan uteslutande om flaskor från BS och så snart man förklarar att det formellt inte tillhör SB så brukar folk förstå att det är svårt att komma åt.
Men det bör väl inte vara kundens vilja att acceptera "fel" årgång eller ej som renderar rapport internt utan personalens observation ?
Riktigt illa om det fungerar som du beskriver måste jag säga.
 

ChristianB

DipWSET
Men det bör väl inte vara kundens vilja att acceptera "fel" årgång eller ej som renderar rapport internt utan personalens observation ?
Riktigt illa om det fungerar som du beskriver måste jag säga.
Jag tror du missförstod mig lite där; när fel årgång kommer av en flaska så upplyser vi (jag säger "vi" och menar min butik) alltid att så har skett och förklarar att kunden inte har något krav på sig att köpa flaskan. Däremot är det ganska många som ändå väljer att ta med sig vinet och därefter får vi lägga in en rapport om att fel årgång har anlänt i beställningen. Relativt enkel arbetsordning ändå. Jag kan dock inte säga säkert om rutinen är densamma på exakt alla butiker men jag föreställer mig att det är ungefär så här det fungerar. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Va?! Ska jag vara först ut? Prestationsångest! :confused::p
Okej då, jag gör väl ett försök.

Ett mycket intressant månadsvin! Jag följde vinet över tre dagar. Det började på en solig balkong. Serverade vinet kylskåpskallt och lät det vara i glaset ett bra tag för att se om det skulle hända något spännande. I min mening så var det bäst när det var kallt. Doft av fläder. Smak av citrus och en vag nyans av honung. Hög syra. En uns restsötma. Blev något vattnigt och intetsägande när temperaturen steg.

Dag två så hade syran dämpat sig och vinet hade en större fruktsmak. Fortfarande en lovande doft av fläder. Tycker nästan att vinet lovar mer på doften än på smaken. Smak av honungsmelon, lime och persika. Riktigt gott på egen hand! Hade tyvärr ingen passande mat att matcha vinet med.

Dag tre så fanns det bara ett halvt glas kvar. Surt. Frukten näst intill borta.

Allt som allt, ett välgjort vin med bra balans och trevliga smaker och en stor doft som lovade mer än vad det smakade. Kan absolut tänka mig att köpa det här igen, men kommer först att köpa andra viner gjorda på samma druva för att få en bättre referensram. 88p.
 

mnor

Medlem
Läste igenom denna tråd lite sent. Returnerade 2010:an så fort jag såg att det var fel årgång som jag fick. Avstår nu att delta denna månad.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har ju helt missat den här månaden så det känns inte så farligt att utebli. Däremot gillar jag Soave så jag kanske skulle spana in lite fler somriga vita från Italien, inte minst i den tråd som handlar om just det. ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fick 2010 på en gemensam provning blint. Beo hade med sig tre Soave och lustigt nog kom alla tre efter varandra sist av 9 vita (vi häller alltid upp slumpmässigt).
För mig dessvärre ett riktigt dåligt vin. Skrev tvål och vodka på doften och smakade sen motvilligt för att sedan hälla ut. Ett av kvällens sämre viner för mig och jag skulle inte betala något pris för detta.

70p

Däremot var Soaven efter istället riktig trevlig och betydligt mer kvalitet för bara några 10:eek:r mer. Nu kom jag inte ihåg vad den hette men den buteljerades i en kort bullig "portvinsflaska".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick 2010 på en gemensam provning blint. Beo hade med sig tre Soave och lustigt nog kom alla tre efter varandra sist av 9 vita (vi häller alltid upp slumpmässigt).
För mig dessvärre ett riktigt dåligt vin. Skrev tvål och vodka på doften och smakade sen motvilligt för att sedan hälla ut. Ett av kvällens sämre viner för mig och jag skulle inte betala något pris för detta.

70p

Däremot var Soaven efter istället riktig trevlig och betydligt mer kvalitet för bara några 10:eek:r mer. Nu kom jag inte ihåg vad den hette men den buteljerades i en kort bullig "portvinsflaska".
Även jag fick testa detta igår...

Ganska intetsägande vin på något vis, men visst finns där en del objektiva kvaliteter. Kändes ganska mycket som en lätt ekad Bourgogne av lite varmare slag vill jag minnas (har tyvärr inga anteckningar). Hyfsad intensitet, men jag landar det ändå inte på mer än 86p. Är ännu inte övertygad av Soave...
 
Fick 2010 på en gemensam provning blint. Beo hade med sig tre Soave och lustigt nog kom alla tre efter varandra sist av 9 vita (vi häller alltid upp slumpmässigt).
För mig dessvärre ett riktigt dåligt vin. Skrev tvål och vodka på doften och smakade sen motvilligt för att sedan hälla ut. Ett av kvällens sämre viner för mig och jag skulle inte betala något pris för detta.

70p

Däremot var Soaven efter istället riktig trevlig och betydligt mer kvalitet för bara några 10:eek:r mer. Nu kom jag inte ihåg vad den hette men den buteljerades i en kort bullig "portvinsflaska".
Det kanske var den här soaven från systrarna Suavia
http://www.clubamarone.se/produkt/suavia-monte-carbonare-2012/
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vet inte riktigt vad jag ska säga. Detta kan vara ett av de, i mitt tycke och smak, sämsta vinerna jag smakat i år. Doftmässigt går det åt det syntetiska hållet med en släng av vad jag närmast kan nämna som finkel. När vinet värms upp något blir det mer åt melon och PET-flaska (tänk vatten i PET som legat i solen hela dagen). Smakmässigt är det totalt intetsägande förutom syran. Det var med viss möda jag lyckades hålla samman äktenskapet då min fru trodde jag försökte förgifta henna. Dag 2 gav jag det ett nytt försök men inte har det återuppstått likt Fenix, lika illa nu.

Jag ger upp...
68p.
 
Toppen