Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2015 - Ca'Rugate Monte Fiorentine Soave Classico 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick ju också chansen att prova det med forumgänget i början av veckan.

Ren doft med mycket tropisk frukt, passionsfrukt, ananas, persika, mango och lite fat.
I munnen har vinet en ganska bra balans med lite fet kropp, hyfsad syra och ett medellångt avslut.

Inget stort vin, men hyfsad intensitet och småtrevligt doft. Nu fick jag ju chansen att prova det mot två andra Soave-viner och där tyckte jag nog denna kom ut som segrare. Men med det sagt, inget vin som får igång mig. Satte 87P på CT. På FW-poäng blir detta "80-84: Bra, ett välgjort vin".
 
Trådskapare
Beo

Beo

Medlem
Provades på forumet tillsammans med en del andra vita
Enkel torr lite trött men fortfarande fruktig. Kort syrligt slut. Min äldsta garganega från området hitintills och i fortsättningen får det bli unga viner från området. Har provat vinet i yngre årgångar med trevligare resultat.
Trevligt att en månadsvin kan väcka så mycket känslor. Fast allt handlade ju inte om innehållet i flaskan.
 

jrick

Medlem
för mig har det här vinet päron, lite syrén och en stenighet i doften. I smaken är det
mer av samma men också lite tropiska toner av melon, ananas och lite blommigt. Jag skulle kalla syran för medelhög och tycker att jag märker lite fatbehandling med lite smörighet. Vinet känns dock lite tunt hela vägen. Jag kommer inte köpa det igen. Det kan få 84p av mig
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
soave.jpg


Vi testade månadens vin redan i onsdags, men jag har inte haft tillgång till en dator förrän nu:
Ca'Rugate Monte Fiorentine Soave Classico 2010 med förra månadens vin Pflüger Fuchsmantel Riesling 2013 som referens.

Pflüger Fuchsmantel kändes avsevärt bättre nu än när vi testade den förra månaden. Om det berodde på maten, miljön eller motståndet skall vara osagt. Frukten kom i alla fall fram betydligt bättre och kompletterade den höga syran - 3-4 p upp jämfört med förra försöket.
Ca'Rugate Monte Fiorentine lyckades inte alls lika bra, till att börja är doften tunn med drag av bensin eller fenoler. Med stigade temperatur kommer lite tropisk frukt, men de orena dragen är fortfarande kvar. Syran är hög och det finns en liten angenäm sötma. Tyvärr finns det också en smak av gammalt diskvatten som lägger sordin på helhetsintrycket. Vinet är drickbart men inte mycket mer - betyget hamnar därför på 77p.
Vi hade också en flaska Ruppertsberger Nussbien Riesling Kabinett 2014 med på bordet. Eftersom den tillhör kategorin "ugly-wines" eller plonk så får den inte vara med på bild. Även den var dock avsevärt bättre än Soaven.
 

Larseman

Medlem
En dag försent, men då körde vi faktiskt augusti månads vin samtidigt.
Garganega är ingen druva som jag har någon större erfarenhet av men detta var synnerligen lättdrucket :)
En ganska blyg doft med mycket mineral (rostfritt stål), en del honung, mycket gråpäron, lite skumbanan och en antydan till krut. I munnen är den frisk och syrlig, smak av gröna äpplen och lite krut. Gott och lättdrucket men möjligen lite kort. 87p.
 

gece

Man vänjer sig.
Sen ankomst, förlåt magistern... :oops:

Doft av gul och grön frukt; päron, äpple och melon. Smaken fortsätter i samma spår, med vissa toner av hårdost (svettig präst), något lite bränt (rostade fat, tänker jag tills jag ser baksidesetiketten som säger 100% ståltank) och krut. Liten grapefruktbeska i avslutet. Bra syra och tämligen komplext.

Hade ganska lågt ställda förväntningar, Italien brukar inte riktigt leverera på vitvinområdet imho, men det här är riktigt bra! 88p
 

Gurto

Medlem
Otroligt sen på bollen men har inte blivit tillfälle förrän nu.

Till pasta med gremolata (skulle vara vongole också men varenda jävla mussla var död)
Doft: gamla gröna äpplen (som legat framme uppskurna) , färsk ananas, vanillin (maloaktikt), stenig och stålig mineralitet.
Smak: lite stickigt/rivigt på samma sätt som ananas är. Kanske är det tom lite oxidativ rivighet. Något platt och trött frukt. Medel- i syra.

Doften är rätt trevlig och intressant men känns för trött i munnen och med för låg syra. Jag är dessvärre inte så imponerad. 81p

Funkade ok till maten
 
Toppen