Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juli 2016 - Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains (72879)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

mnor

Medlem
Insåg att jag missat att skriva in min not. Testade vinet för cirka 2 veckor sedan och får ta det mesta direkt från huvudet:

Första dagen så drack vi vinet samtidigt som vi drack en flaska 2008 Legras&Haas BdB. Det som framträdde tydligt var, tropisk frukt, aprikos (tycker allt vitt vin nästan har toner av aprikos) jästen/brödet blev också påtagligt särskilt när man hade champagne som referensvin och sedan kom det ett tydligt citrus avslut.

Dag 2:
Fortfarande samma smaker ovan, men tycker också att vissa honungstoner framträder i mellanregistret. Tyckte mig också hitta toner av gräddkola.

Ett bra vitt vin, kanske inte så insmickrande som många andra fast det är närmast positivt från mitt perspektiv
 

kayaker

Cyklist
Då den envetna snuvan inte verkar vilja ge med sig så får man försöka ändå...
Frukt! Förvånansvärt mogen doft med tropiska frukter och lite persika. Nästillståndet gör det svårt att hitta så mycket mer i nuläget. I munnen så återfinner jag en del av den tropiska frukten, men det är äpplen - företrädesvis gröna - som dominerar. Bra, men förhållandevis diskret, syra. Bra balans och ganska lättdrucket på egen hand. Jag hade kanske önskat en aning mer tyngd och en lite mer markerad syra men klunkabiliteten är det inget fel på. ;)
89p
 

Mats

Gone todash....
Till slut kom man till skott...

Precis som månadens vinväljare har jag blivit en som mest bara dricker och njuter utan att analysera så mycket och nu dracks det här till en förrätt och fokus var på samtalet och frugan och dottern som jag åt med så jag glömde bort att ta noter. Det jag minns var att när det var kylt var först doften ffa piggelin (eller päron, brukar blanda ihop dessa) och allt eftersom vinet blev lite varmare och fick lite mer luft kom mer äpplen som var en blandning av bokna och omogna. I smaken kom det mesta i doften igen och det fanns en viss citronsmakande syra men som var lite för liten till det vi åt (räkor, men för syran nog ffa laxrullader med Västerbottensost). Inte så komplext men riktigt gott. Jag dricker mycket sällan torrt vitt vin men ibland när jag gör det tänker jag ”Jäklar vad gott, varför dricker jag inte vitt vin oftare?” och det här var en sådan gång. 88p.
 
Till slut kom man till skott...

Precis som månadens vinväljare har jag blivit en som mest bara dricker och njuter utan att analysera så mycket och nu dracks det här till en förrätt och fokus var på samtalet och frugan och dottern som jag åt med så jag glömde bort att ta noter. Det jag minns var att när det var kylt var först doften ffa piggelin (eller päron, brukar blanda ihop dessa) och allt eftersom vinet blev lite varmare och fick lite mer luft kom mer äpplen som var en blandning av bokna och omogna. I smaken kom det mesta i doften igen och det fanns en viss citronsmakande syra men som var lite för liten till det vi åt (räkor, men för syran nog ffa laxrullader med Västerbottensost). Inte så komplext men riktigt gott. Jag dricker mycket sällan torrt vitt vin men ibland när jag gör det tänker jag ”Jäklar vad gott, varför dricker jag inte vitt vin oftare?” och det här var en sådan gång. 88p.
Jag diggar dina vinupplevelsebeskrivningar. Bra koll, ärligt, enkelt, ofta på pricken i den mån jag själv druckit samma vin och kan jämföra.
 
Toppen