Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2015 - Pflüger Fuchsmantel Riesling 2013

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag lägger upp mitt förslag redan nu på månadens vin i juni, 2013 Pflüger Fuchsmantel Riesling. Jag gick igenom listan över tidigare provade viner och fann att inte ett enda har varit från Tyskland. Å då jag gillar tyskarieslings så blev det ganska enkelt. Dock har jag ingen som helst koll på vinet i sig eller producenten. Det ska tydligen ligga på 8,9 g/l syra men endast 0,9 g/l restsocker. Trodde det stod fel så jag kontaktade importören och det ska stämma. Häftiga 13,5% är det så det kan antigen vara helt uppåt väggarna eller så är det just den lyckträff vi alla letar efter. För att glädja @Larseman så snackar vi biodynamiskt ;).
http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/pfluger-7254601

Kan @Mattias S fixa omröstning etc så att det ser rätt ut?
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ba'kolla....men har du säkrat tillgången med leverantör?? :)
Japp, ringde och frågade, det ska inte vara några problem.
Det där var bra elakt, hur ska jag nu kunna upprätthålla min Sturmark-image o_O
Nåväl, jag får väl försöka dricka det när det är fullmåne eller rotdag eller nå't :p
Om du ska fullmånedricka det så får du skynda dig. Nästa är redan den 2:a. Satsa annars i stället på nymåne, tisdag 16 juni kl. 16:07.
 

gece

Man vänjer sig.
Vilket sammanträffande, jag kom precis hem från en provning med BraVin där bl.a. Pflüger Fuchsmantel var med (och herr Pflüger själv stod och föreläste om biodynamisk odling). Tog inga ordentliga noteringar alls men ungefär såhär var det:
Frisk och fräsch, allsköns exotisk och mogen gul och grön frukt samt en mineralisk ton av lera. Hyfsat fyllig munkänsla för en riesling. Potential för framtiden, gott nu.
Kan även berätta att vinet enligt uppgift har macererat 10h "innan pressning", fattar inte riktigt hur det går ihop - är det inte efter pressning det macererar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilket sammanträffande, jag kom precis hem från en provning med BraVin där bl.a. Pflüger Fuchsmantel var med (och herr Pflüger själv stod och föreläste om biodynamisk odling). Tog inga ordentliga noteringar alls men ungefär såhär var det:
Frisk och fräsch, allsköns exotisk och mogen gul och grön frukt samt en mineralisk ton av lera. Hyfsat fyllig munkänsla för en riesling. Potential för framtiden, gott nu.
Kan även berätta att vinet enligt uppgift har macererat 10h "innan pressning", fattar inte riktigt hur det går ihop - är det inte efter pressning det macererar?
Det var snabb respons! Vi har inte ens kommit fram till startlinjen innan du går i mål. :D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vilket sammanträffande, jag kom precis hem från en provning med BraVin där bl.a. Pflüger Fuchsmantel var med (och herr Pflüger själv stod och föreläste om biodynamisk odling). Tog inga ordentliga noteringar alls men ungefär såhär var det:
Frisk och fräsch, allsköns exotisk och mogen gul och grön frukt samt en mineralisk ton av lera. Hyfsat fyllig munkänsla för en riesling. Potential för framtiden, gott nu.
Kan även berätta att vinet enligt uppgift har macererat 10h "innan pressning", fattar inte riktigt hur det går ihop - är det inte efter pressning det macererar?
carbonique? :D
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Kan även berätta att vinet enligt uppgift har macererat 10h "innan pressning", fattar inte riktigt hur det går ihop - är det inte efter pressning det macererar?
Jag tror du blandar ihop det med krossning av druvorna; krossa först, maceration med skal och annat mysigt, och till sist pressning för att få ut så mycket druvmust som möjligt. :) En stor del av smakämnena i vindruvor sitter ju precis under skalet så det händer att man kör med t ex kallmaceration för vita druvor för att få ut mer smak.

Spännande vin! Jag är ett stort fan av tysk Riesling! :D
 

kayaker

Cyklist
Beställning lagd. Dumt att missa med tanke på att riesling nog är den druva jag konsumerar mest av i nuläget...
 

Beo

Medlem
Så var det gjort.
Pflüger 72546 Fuchsmantel Riesling 2013
IMG_0031.jpg

Knastertorr med smak av gröna (omogna) äpplen, citron och mineral. Liten persikosmak i slutet. Lång...lång syrlig eftersmak. Inte min klassiska riesling här men en modern torr lite mer komplex version. 87p. Får köpa en eller två till och lagra 5-10 år för att se om den beter sig som folk längre fram.
Missade att fota förslutningen som var grönfärgad "Der GrünePunkt"? (Bio) men med metall förslutning och vanlig kort. Dvs vanlig källsortering gäller.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Missade att fota förslutningen som var grönfärgad "Der GrünePunkt"? (Bio) men med metall förslutning och vanlig kort. Dvs vanlig källsortering gäller.
Grüne Punkt är väl tyskarnas (utmärkta) system där tillverkaren av en vara betalar en liten avgift för återvinning? Inget med bio att göra.
 

Beo

Medlem
Beo skrev:
Missade att fota förslutningen som var grönfärgad "Der GrünePunkt"? (Bio) men med metall förslutning och vanlig kork. Dvs vanlig källsortering gäller.
Obligatorisk uppgift på alla smaknoter och recensioner framöver
En bild säger mer än 1000 ord sägs det. Väntar på din bild av kapseln och provningsnoteringen!
 
Toppen