Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2015 - Pflüger Fuchsmantel Riesling 2013

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
pflüger.jpg

Testar månadens vin med Jonathan Didier Pabiot Pouilly Fumé som referens. Tillbehören var ett par dussin ostron och lite ost efter det.

När vi börjar att smaka Pflügern så kommer kommentaren: tog vi fel vin? Det här måste vara en sauvignon blanc, det finns iofs lite honung i doften, men annars är det bara krusbär och gräs. Syran är skyhög, på gränsen till extrem, men det det finns inte mycket frukt (mer än krusbär). När vi sedan testar Didier Pabiot ställs dock allt tillrätta: här är originalet. Det blev en riktigt kul provning: en sauvignon blanc från Loire mot en tysk riesling som tror att den är en en sauvignon blanc från Loire. Den här gången vinner dock originalet mot kopian på knock-out. Pflügern är kärv, supertorr, mineralisk, asketisk, men saknar all tillstymmelse till frukt. Didier Pabiot är full av persikor, ananas, gräs, plus de krusbär som finns i Pflügern, mer drag av sancerre än pouilly fumé.
Pflüger Fuchsmantel Riesling har en viss charm och funkade både till ostron och ost (men i bägge fallen var Pouilly Fumén överlägsen). Den overdrivna syran och avsaknaden av frukt gör dock vinet svårtillgängligt. Med något års lagring kanske det blir roligare, men det är långt ifrån säkert, pga avsaknaden av frukt. Gillar man ett supertorrt vin med hög syra är det här ett bra alternativ, men annars finns det bättre alternativ: (Pflüger Fuchsmantel Riesling 2013: 84p, Didier Pabiot Pouilly Fumé: 87p)
 

mnor

Medlem
Doft: Persika, inslag av gröna äpplen och passionsfrukt
Smak: Persika (persika på burk), tropiska frukter, mineral och nyanser av gröna äpplen och passionsfrukt

Så har man tagit igenom sig ytterligare ett vitt vin och fortfarande har jag inte druckit ett torrt vitt vin som kan får mig att sitta och njuta som jag kan göra med champagne och rött. Hur som helst ett bra gediget vin med tydlig persikosmak som har varit trevligt att dricka i solen på verandan. Drack vinet över 2 dagar och noterade att ju kallare vinet var desto mer framträdande blev de gröna äpplena. Med lite värme i glaset var det en orgie i Persika och tropisk frukt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Tjilevipp.

Sådär, då har jag också testat. Och, konstaterat att det inte är my cup of tea med torr tysk riesling. Doften ger mig lite citron, nässlor, gräs och ett uns honung kanske. Antingen är jag aningens täppt eller så är doften lite väl svag? Smaken då... Boom, syra, strävhet och en känsla av kattpiss. Limezest, gräs, nässla och ett uns kåda... Dag två, ingen större skillnad faktiskt. Nix, inget jag köper igen men det var ändå rätt kul att testa. Svårt att poängsätta då jag ändå förstår kvalitén, men bara inte uppskattar den själv... Drog till med "bra och välgjort" eller vad det nu hette..
 

gece

Man vänjer sig.
Tyvärr inser jag såhär i efterhand att min smaknot var ganska intetsägande. Beställde en flarra till för djupare analys ;)
Sagt och gjort...
... och kanske var min första smaknot något på spåren. Med sin läckra gulfruktighet och rejäla syra är detta helt klart ett angenämt och bra vin i min bok. Samtidigt kan jag inte sätta speciellt mycket fler adjektiv på det - trots att det är långt från en dussinriesling är frukten lite... slätstruken, och under frukten hittar jag inte mycket mer än just syra och kanske lite tanninbett. Det är gott, kan tänka mig att köpa igen, utgjorde fint sällskap till smörstekt röding med sparris, men det lämnar inte speciellt mycket minnen efter sig. 87p
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Domen
Vid första sniffen så finns det ingenting, det är i stort sett neutralt i doft, svagt persika på sin höjd. Låter glaset stå ett tag i rumstemperatur och det börjar sakta komma små noter av citrus och äpple. Första smutten ger inte så mycket mer än syra. Dricker ett glas till en hemkomponerad rätt av pilgrimsmusslor, sparris, parmesan och en örtröra med citron. Till maten funkar det mycket bra. Syran i vinet är väl avvägt mot syran i maten och "bristen" på frukt i smaken gör att matens smak inte försvinner. Inte jättespännande men syran gör det levande. Halva flaskan sparas i kylen till nästa dag. Doften dag 2 är i stort sett samma, det är smaken som förändrats. Nu finns det en lätt touch av cykelslang vilket jag gillar skarpt.. Sparar ett sista prov till dag 3 vilket visade sig bortkastat. Nu är det enbart syra kvar, ingen som helst frukt.

Slutomdömmet blir bra. Jag gillar syrarika vita viner så detta passar mig. Skulle dock behöva en hel del mer smak för att nå riktiga höjder. 85-86. Jag beställde samtidigt 2013 Pflüger Michelsberg Riesling för att ha som jämförelse men dessvärre verkar den inte kunna bli levererad.
 

Larseman

Medlem
Nu har det äntligen blivit av
2013 Weingut Pflüger Dürkheimer Fuchsmantel Riesling
Försiktig öppning med liten doft av krut, gråpäron och våt betong. Möjligen lite småcitrus, men inte mycket. Domineras av mineral i olika former. I munnen desto mer, extremt friskt, ganska fylligt men också väl uppstramat. Grapefrukt och lime tyckte jag mig känna. Härliga syror som hade brottningsmatch vid tungroten. Lång eftersmak. Mycket lättdrucket, mer drickvin än doftvin. Frugan ville nästan klassa det som den bästa Riesling hon har druckit, men så långt vill inte jag gå. Stannar vid 89p då jag gärna hade velat ha mer komplexitet i doften framförallt.
Och visst levereras Riesling i väldigt små flaskor :(
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det dags att dricka månadens vin frivilligt för första gången. Smaknoterna är ur minnet och vinet testades för två veckor sedan...
Hade räknat med en ung frisch riesling. Var det jag fick, för mycket syra nyöppnad men lugnar ner sig med luft.

På doften känns mycket rabarberpaj, bakat och vanilj. Mormors rabarberpaj, mmm.

Smaken är mer åt citrushållet och inte alls min typ av riesling även om det var i linje med vad jag förväntat mig. Snoken lovar mer än vad gommen levererar.

Då det är fegt att sätta 85-89 så sticker jag ut hakan och sätter 84p. Ett vin med kvaliteter men inte i min smak. Lite för endimensionellt smakmässigt. Men för den som gillar ung pigg riesling så lägg på 5p. Med bubblor + 10p;)

Säker på att några även sätter över 90 på denna.
[\spoiler]
 

Livermore

Medlem
Bättre sent än aldrig.

Vid första sniffen överväldigas jag av persika på burk. Inte alltför kul. Smaken är också den av persika men lite mer återhållsam och finstämd. Ett överlag välgjort vin, men kommer inte över persikan. Kul att prova men inget som tilltalar mig personligen
84 poäng
 

Göran

Medlem
One Direction-spelningen kunde "avnjutas" på balkongen, så varför inte samtidigt passa på att äntligen öppna månadens vin
Doften ger mig en trevlig blandning av aprikos, våt sten och väldigt grönt äpple. I munnen börjar det också med lite aprikos men sen slår SYRAN till och därefter är det nästan bara syra som känns. Jag gillar verkligen Riesling och brukar inte ha något problem med syrastinna druvor, men här blev det för onyanserat mycket helt enkelt.
Om jag skulle ge mig på att poängsätta så skulle jag hamna på låga 80, kanske 81.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det hade jag helt glömt, tur att det finns fetband även ute i Medelhavet.

En snabb koll på vilka som kände sig manade att prova månadens vin kontra vilka som redan har fått välja visar på att det är hela 6 stycken som är "oskulder". Då @Beo var en snabb rackare denna gång så räcker jag över stafettpinnen till honom/henne/hen/den/det.
 

Elvis

Medlem
Nu när jag bor i Sverige ska jag börja vara med varje månad. Jag har haft den här rieslingen hemma i ett par veckor men kom inte för mig att prova förrän igår.

Ingen typisk riesling och min första association var till gräs. Syran är väldigt påtaglig och jag känner också lime, gula äpplen och en liten beska långt bak i munnen. Trots att den är knastertorr finns det något som påminner om fruktsötma där någonstans.

Ett intressant vin tycker jag även om jag föredrar lite mer klassiska rieslingviner. Jag tycker ändå att det är bra och ger 87 poäng.
 
Toppen