Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2016 - Marc Hebrart (77249)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Nu tycker jag det är hög tid för att avlägga en rapport. Drack det igår i goda vänners lag till lite blandat smått och gott. @thunberg var dessutom på besök – bara en sån sak – och vad passar då bättre än att öppna månadens vin samt servera det blint!

image.jpeg


Det behöver en stund i glaset innan det vaknar till liv. I vårt fall så hade flaskan fått ligga på kylning lite väl länge så det blev lite trögstartat. Primärt är det påtagligt fruktigt och generöst med grapefrukt, smultron och röda äpplen. Det vaknar till liv med lite värme och luft där det dukas upp en buffé av nougat, honung och bröd. Mycket fint balanserat och läckert i munnen. Smäktande med fin rondör som aldrig tappar grepp eller fokus. Syran finns där och intensiteten är adekvat utan att imponera. Inget stort vin, men det imponerar ändå med tanke på pris. Under 300 pix är trots allt inte mycket pengar för en skumpa. De som fick det blint tvivlade på att det var en skumpa i glaset, men det hade jag förmodligen gjort själv också om jag fick det serverat blint av mig själv. ;)

Well played, @magnum! Jag gillar ditt val och det märks att du har valt ett vin som du utan problem kan stå för. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna nå en topplacering i vår "låt-oss-dela-en-pava-aktivitet". Det når dock inte över den magiska gränsen för mig utan landar strax under. 89p
 

Larseman

Medlem
Nu tycker jag det är hög tid för att avlägga en rapport. Drack det igår i goda vänners lag till lite blandat smått och gott. @thunberg var dessutom på besök – bara en sån sak – och vad passar då bättre än att öppna månadens vin samt servera det blint!
Lite fusk att prova månadens vin innan månaden har börjat :sluta:
Jag har ju inte ens fått flaskorna än...
 

jocke

Medlem
En lätt rosa färg med många små bubblor. Ur glaset doftar det kex, bröd och röda frukter. När det gäller smaken så finns det torkade jordgubbar och en del hallon. En elegant rosé. Det finns en viss komplexitet och ett visst djup. Bra balans. Jag gissar att det är ungefär 50 % PN och 50 % CH. Personligen vill jag ha lite mer djup och kraft. 85 p
 

Segol

Medlem
Det doftar lite försynt till en början, serverades lite väl kallt till att börja med vilket säkert påverkar.
Det har en vacker och ganska ljus rosa färg med livlig mousse.
Mycket smultron på smaken tillsammans med blodapelsin, en del inslag av jäst men samtidigt en bra syra.
Ett fräscht och gott vin som nog skulle må bra av lite lagring men som aldrig kommer nå några höga höjder.

Poäng har jag alltid svårt att sätta, eftersom jag inte skulle säga mycket bra landar jag rimligtvis nånstans runt 83-84p om jag ska försöka sätta poäng enligt skalan högst upp.
 

Jens

Medlem
fin lite laxrosa färg. Trevlig bärig doft, blodgrape och lite brioche! Bra struktur och hygglig längd. Trevlig och förvånande bra struktur och balans för priset! Brukar annars tycka att en del "billigare" roséer lider av att bli lite grova och spretiga! 90p
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Beställt! Tillsammans med en Rive Gauche Rive Droit, får se om -10an är i paritet med -08an jag provade i vintras...
Den första årgången de gjorde av RGRD var 2004, den var skitbra tyckte jag. Gillar. 10 borde vara bra också, hör gärna mer om den!
 

Sörplarn

Medlem
Fick sätta månadens flarra på prov med rejält motstånd.

image.jpeg


Rätt tråkig, men klassiska champagne toner. Finns lite kraft i flarran dock orkar den inte till målet. Nu är jag ju elak och ställer den mot ett gäng bulldosers, men tyvärr efter lite noggrann analys så är det ordet trist som är första tanken. (80-84)
 

Larseman

Medlem
Champagne är väl aldrig fel, särskilt inte när frugan fyller år :)
Färgen påminner en hel del om rosé från Provence, laxrosa brukar det kallas även om jag tycker att lax är betydligt rödare i färgen. Skulle snarare kalla det brons-rosa, vacker färg är det i vilket fall som helst.
Doften är öppen och inbjudande med röda äpplen, smultron och mariekex. De röda äpplena följer med in i munnen tillsammans med en kraftig syra, lite blodgrape och en ganska tydlig sälta. Moussen är kraftig med små fina bubblor som smälter i munnen. Smaken är lång och synnerligen sympatisk. Har svårt att sätta poäng på champagne, saknar liksom referensramar nog, men 89p får den nog vara värd.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har även jag testat den här månaden! =)

Fräsch, fruktigt generöst doft med mycket röda äpplen, lite mosiga jordgubbar + smultron, och kex! En hel del citrustoner, grape och lime för min del. Oväntat nog en härlig mognadston, och hade det varit blint hade jag nog gissat något med lite ålder på! Trevlig champagne och för priset måste man nog ändå köpa på sig några fler inför sommaren! Gott och bra! 87p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Öppnade somsagt pavan igår och det är absolut ett ungt och livligt vin vi har i glaset. Nosen är fräsch med insmickrande bärighet tillsammans med aningens mycket stål-nyanser.
Moussen är fullt godkänd, det river på bra med syra som följes åt av bitiga o friska vågor av hallon och blodgrape.
Överlag en halvfyllig upplevelse med bra struktur med ett lätt och snyggt beskt avslut i en mycket torr still.
För mig är det är ett fullt godkänt vin som slår de flesta husroséer, men i denhär prisklassen är Savart fortfarande svårslagen :cool:
För övrigt måste ja säga att det nog är det bästa månadsvinet hittills :)
 

Elvis

Medlem
Så här även jag provat månadens vin.
Röd frukt och Bragokex på näsan. I munnen är det söta röda äpplen, blodapelsin och lite jordgubbar och smultron. Rund och lång eftersmak. Jag tycker att det fattas lite syra men det är ändå en bra champagne till mycket rimligt pris. 87 poäng.
 

mnor

Medlem
Doft: Röda bär, kex
Smak: Blodapelsin, hallon, jordgubbar, rött äpple

De champagne roséer som verkligen tilltalat mig har varit verkligen syradrivna. Detta vin är helt ok men inget som får mig i brygga.
Tycker att det är något sött för min smak och saknar även lite fruktkoncentration.

84-85 poäng
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Doft av jordgubb, smultron, citrus och nybakat bröd. Smak av smultron och citrus. Små härliga bubblor som lever i glaset hela kvällen. Helt klart ett bra vin. Väldigt lättdrucket och välgjort. Har inte tittat vad det är för dosage, men gissar att det är 6g/l? Känns torrt och friskt. Sparar halva flaskan i kylen och återkommer med poäng i nästa inlägg!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
marc hebart.jpg

Inget referensvin den här gången. Vi hällde i oss varsin flaska Tattinger på champange- och ostronrally på Ångbåtsbryggan till lunch, så det fick räcka med en flaska till de friterade ostronen till middag.
Marc Hebrart Rose: laxrosa färg, jag gillar mer rött, men sambon tycker att det är såhär nattklubbsbubbel ska se ut. Rätt slutet till att börja med, men med lite värme och luft så utvecklar vinet en lätt doft av brioche, halm, lera och jordgubbar. Bra syra och bubblor, jordgubbar och hallon i smaken, gott, men knappast elegant, väldigt kort eftersmak. I klass med eller aningen bättre än den NV Tattinger vi hade till lunch. 87-88p
 

kayaker

Cyklist
Poppade flaskan igår för att fira en tenta i italiensk grammatik
Trevlig laxrosa färg, en rejäl mousse och fräsch doft med framförallt röda äpplen, röda bär och lite grapefrukt. Detta, och framförallt grapefrukten, går igen i smaken som drar åt blodgrapehållet. Bra frukt och bra balans. Om jag ska anmärka på något så är det att eftersmaken är lite kort så man blir "tvungen" att dricka mer vilket gjorde att flaskan gick åt relativt snabbbt. Riktigt trevligt måste jag säga och för att vara en Roséchampagne från SB så får man väldigt mycket för slantarna. Definitivt en Champagne jag kan rekommendera om någon frågar efter tips på en relativt billig Roséchampagne. Poängmässigt velar jag lite grand men då jag är så positivt överraskad så får det bli 90p.
 
Jag öppnade flaskan på fredagseftermiddagen. Strålande sol. Uppladdning för första matchen i fotbolls EM.
Det blev två glas. På med en tillfällig förslutning. In i kylen. Resten av flaska (merparten) dracks på söndagskvällen till havskräftor och hälleflundra.
På fredagen är det visserligen en trevlig dryck, men med en mycket försiktig framtoning. På söndagen betydligt roligare. Mer tryck i såväl doft som smak: Röda äpplen, smultron, jordgubbar, lite hallon, mariekex och mineraler (tänk sten, stål). Riktigt fin eftersmak med en lätt bitterhet från blodgrape. En bra balans och fin struktur tycker vi att bubblet har. Viss elegans finns det också. Lättdrucket och törstsläckande!
Det ska väl ändå sägas att riktigt stort blir det inte, men för knappa tre hundra kronor får man ändå en bra roséchampagne.
Bäst i sin prisklass? Jag tycker nog det!
 

Sveprod

Medlem
Då har även jag testat champagnen.
Onsdag kväll och sambons födelsedag. Så då poppar vi skumpan och har lite bröd och ett par ostar framme som tilltugg.
Ganska mörk rosa färg med livliga bubblor som aldrig verkar lugna sig.
Massor av grape, lite jordgubb och även lite mogna äpplen.
Hyfsat lång eftersmak och vinet känns bra men kanske en aning enspårigt med sin övervikt av grape.
Men priset gillas skarpt (speciellt när det är på beställningssortimentet!)
 

Swedy

Medlem
Edit: Gick inget vidare med att få in bilder från telefonen...

Men! I min flaska ser det ut som att det ligger rester kvar från jästfällningen (?), tänk er en ofiltrerad öl, åt det hållet!? Aldrig sett tidigare, kanske inte är något "fel"?
 
Toppen