Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2016 - Marc Hebrart (77249)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Per Stade

Lege artis
Så rök oskulden. Första gången som jag deltar i "Låt oss dela en pava över nätet", första gången jag dricker Marc Hebrart och första gången jag sätter poäng på ett vin.
image.jpeg


Doft av nytvättade lakan på klädstreck i solen och minneolas. Frisk smak med bra syra, en lite bitter smak av rönnbär. En trevlig champagne som jag gärna dricker igen. 85 poäng.
 

gece

Man vänjer sig.
Smått senfärdig även jag.
Det luktar ju... Champagne! Har inte någon större svaghet för rosé, tycker de brukar vara lite sämre, lite dyrare, än sina syskon. Men här har vi en härlig, typisk Champagne, lite jästbrödig och kryddig med toner av krut, blodapelsin, blodgrapefrukt och helt vanligt blod (metalliskt, sådär). Typiska rosétoner hittar jag inte jättemycket av, kanske lite röda bär, typ lingon. Oklart om jag hade plockat denna som rosé om den serverats ur svarta glas. Spontant kändes den lite kort men jag inser att jag har kvar lite eftersmak fortfarande, dryga två timmar efter att den tog slut. Gillar detta, mycket bra, strax under gränsen till skitbra vilket innebär 89p i min bok. Hade förväntat mig avsevärt mindre av en rosé under trippelhunkan, hatten av till Hebrart!
 

Mats

Gone todash....
Som en eftersläntrare kommer här ett kortfattat omdöme. Drack den för över en månad sedan men som vanligt skrevs intrycken ner på ett gammalt kuvert som sedan sparades till dagen efter för lite dag 2 smaker och sen gick det som det brukar men hittade igen kråkfötterna nu i helgen. Men eftersom jag nog är en av forumets största bubbelskeptiker, och därför även bland de mest okunniga, får ni ta det hela med en nypa salt.
Drack det under ca 4-5 timmar dag 1 och halva flaskan sparades i kylskåp till dagen efter. Dracks både kylskåpskall och hela vägen till rt när det fick värmas i glas och flaska. Dag 1 jordgubbar, äpplen, lite piggelin och grape i doften och där framförallt grapen kommer igen i smaken. Smaken kort och ganska besk. Tappade en hel del till dag 2, var då mest bara besk och det mesta som var kvar vaskades. Betyg 83-84 p och skepticismen överlevde. Provade även att bjuda frugan på lite men redan en liten mini-sipp fick hela hennes ansikte att skrynklas ihop till ett russin så som tur var väcktes inget bubbelintresse där heller.
Så där ja, nu ska man bara få tid att gå och hämta ut julis flaska som ligger på bolis och väntar.....
 
Toppen