Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2017 - Clonakilla Hilltops Shiraz 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

gece

Man vänjer sig.
Hade svårt att hitta ett vin som uppfyllde alla min tre kriterier; något jag tycker verkar intressant, något som jag tror att andra än jag kan anse intressant, som alla intresserade kan få tag på.

Vi tvingas bida vår tid lite, men på fredagen 9e juni släpps 1000 flaskor av 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz till det facila priset av 249 kr, varav jag tänkte att vi skulle knipa några och analysera tillsammans.

Australien i allmänhet och kanske Shiraz i synnerhet är ju kanske något man traditionellt förknippar med superekade varmklimatsviner, men Clonakilla får räknas som del av det "nya Australiens" vinmakande som drar åt ett lite annat håll. Värt att nämna är att de är något av en kultproducent, så 1000 flaskor till trots, dröj inte för länge efter släpp med att säkra ditt exemplar...

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/clonakilla-9423401
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade svårt att hitta ett vin som uppfyllde alla min tre kriterier; något jag tycker verkar intressant, något som jag tror att andra än jag kan anse intressant, som alla intresserade kan få tag på.

Vi tvingas bida vår tid lite, men på fredagen 9e juni släpps 1000 flaskor av 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz till det facila priset av 249 kr, varav jag tänkte att vi skulle knipa några och analysera tillsammans.

Australien i allmänhet och kanske Shiraz i synnerhet är ju kanske något man traditionellt förknippar med superekade varmklimatsviner, men Clonakilla får räknas som del av det "nya Australiens" vinmakande som drar åt ett lite annat håll. Värt att nämna är att de är något av en kultproducent, så 1000 flaskor till trots, dröj inte för länge efter släpp med att säkra ditt exemplar...

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/clonakilla-9423401
Mycket bra och intressant val. Visserligen är det ett vin jag hade plockat upp oavsett, men det spelar föga roll. Exemplarisk tråd dessutom.
 

Jos

Medlem
Nu är väl inte Shiraz min favoritdruva, men som nån sa så kan det vara bra att vidga sina vyer lite. Och eftersom det här inte verkar vara ett brunt hokuspokusvin från Rumänien så kanske det inte är ett jättekliv utanför komfortzonen precis.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Clonakilla Hilltops Shiraz

Riktigt nöjd! Precis så där härligt som det kan bli. Ganska svalt men ändå klassiskt Australien. Det kombinerar komplexiteten och kroppen från en Hermitage med en stilsäker aussie-shiraz på bästa tänkbara vis. Välbalanserat, nyanserat och medelfylligt. Ganska lättdrucket utan påtaglig alkoholtyngd. Frisk syra och nätta tanniner med ett munsnörpande torrt avslut. Inslag av plommon, björnbär och köttsaft initialt. Stråk av lakrits, choklad, mynta, kryddpeppar och svarta oliver samt ganska tydliga men snygga fat med lite rök, bränt ädelträ och nybryggt kaffe. Lite mer drag och intensitet hade inte skadat, men visst når det upp till (90p). Tumme upp! Det här dricker jag mer än gärna igen.
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 10292
2014 Clonakilla Hilltops Shiraz

Riktigt nöjd! Precis så där härligt som det kan bli. Ganska svalt men ändå klassiskt Australien. Det kombinerar komplexiteten och kroppen från en Hermitage med en stilsäker aussie-shiraz på bästa tänkbara vis. Välbalanserat, nyanserat och medelfylligt. Ganska lättdrucket utan påtaglig alkoholtyngd. Frisk syra och nätta tanniner med ett munsnörpande torrt avslut. Inslag av plommon, björnbär och köttsaft initialt. Stråk av lakrits, choklad, mynta, kryddpeppar och svarta oliver samt ganska tydliga men snygga fat med lite rök, bränt ädelträ och nybryggt kaffe. Lite mer drag och intensitet hade inte skadat, men visst når det upp till (90p). Tumme upp! Det här dricker jag mer än gärna igen.

Håller med hade nog stannat på 88-89 poäng dock. ;)
 
En shiraz som sägs vara mer europeisk än fläskigt australiensisk bbq-dryck? Detta måste vi pröva mot en mer seriös motpart. Sagt och gjort, litet konfiterad lammbog, några lammkotletter, goda vänner på besök, snittar med foie Gras och brännlands iscider först och sen kvällens matchup:
2014 Clonakilla Hilltops Shiraz vs 2007 Domaine Eric et Joel Durand Cornas
Det första som slår emot en är att Hilltops är yngre och mer sötfruktig, doften är vidöppet parfymerad och aromatiskt bärig och vaniljig - på ett balanserat och härligt sätt - medan Cornasen är mer tillbakadragen och drar mer år tapenade, tjära, kött.

Jag förväntar mig något helt annat i munnen men Hilltops visar sig vara ett slankt och elegant vin med mycket bra syra och torra, finslipade sandiga tanniner, avrundad och balanserad och fin.

Ännu bättre dag 2 (idag) då det inte längre mest är mörka bär och vanilj som kommer fram utan [edit: också litet saltare uttryck och] med violgodis och den jamaicanska kryddblandningen jerk (kryddpeppar, chili, kanel och muskot). Detta är riktigt bra med väldigt god utvecklingspotential, alkoholhalt på 14,5% känns inte, utan snarare att jag uppfattar vinet som svalt, på gränsen till tunt i mittpartiet, förmodligen en effekt av den fina syran. 91 poäng.

På fredagskvällen var dock det mognare rhonevinet den klara vinnaren och faktiskt ett riktigt bra moget vin till rimligt pris (även om det kostar typ en hundring mer än Hilltops) som fortfarande finns tillgängligt. 92 poäng.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
clonakilla spinifex.jpg

Dricker sällan aussie shiraz, så vi passade på att ta de som fanns på den tillfälliga hyllan på systemet i Rotebro när vi ändå var på gång.
2013 Spinifex Shiraz Bête Noir: funky doft är bara förnamnet: här finns vingummin, myggspray, salami, blåbär, lakrits, eukalyptus, och en massa annat. Smaken är mer "normal", massiv frukt, vassa tanniner som lugnar sig med luft, mycket blåbär. Det händer väldigt mycket i glaset med tid. Till att börja med är det lite skum naturvinskänsla, men med tid och luft lugnar det sig och blir riktigt spännande. Drick helst en hel flaska själv eller dela max på två för att få alla nyanser. Går inte att tydligt betygsätta, men ligger i intervallet 82-91p beroende på tid i glaset. Inget matvin, drick utan störningar och njut av berg-och-dalbanan.

2014 Clonakilla Shiraz Hilltops: inte helt olika men mycket mer "välordnat" än Bête Noir, doft av plommon, söt körsbärssaft och eukalyptus, väldigt snygg frukt, svalt, elegant, nyponrosor, olivspad, plommon, körsbär, lugn ek, hade det inte varit för färgen hade det kunna "fuska" som en barbaresco, inga överdrivna tanniner, behöver mer luft än tid på rygg, drick nu. Man kan gissa att vinmakaren har satsat på att ta fram en mycket ren frukt och lyckats mycket bra, på gränsen mellan 89 och 90, men stannar på 89 eftersom det där lilla extra saknas.
 

Ekdahl

Medlem
Ett vinval jag såg fram emot då jag haft det som lite av en special quest senaste året att fördjupa mig mer i Syrah, en gammal favoritdruva jag tappat bort lite under åren. Dessutom Australien som jag ganska sällan dricker.

Färgen är tät lite åt blålila som ung Syrah kan ha.

I doften är den ganska intensiv med unga toner av mörka, fräscha bär som björnbär. Även laktris och den typiska vitpepparen. Ingen tvekan om detta är en Syrah/Shiraz.

I munnen gör den höga syra direkt påmind samt ett visst bett – bra balanserade tanniner. En liten beska men den stör för ovanlighetens skull inte. Medium fyllig, medium intensitet och ganska lång. Sanddamm, lite pepprig och lite animaliska toner. Återigen typisk Syrah. Kanske lite låg komplexitet, inte så mycket som händer. Lite kartig, för ung i mitt tycke, skall nog drickas om ca 5 år.

Polerad, god och inget som sticker ut, varken positivt eller negativt. Inga fel, allt finns på plats. Lite som Manchester United, defensivt kompetenta men en offensiv som får spindelnät att börja växa trots världsspelare.

Lät slatten stå 4 dagar och de var ett betydligt mer utvecklat vin, med toner av tjära, läder och tobak. Marginellt bättre.

Ett vin som ger en god upplevelse för stunden men inget jag kommer ihåg om några månader. Inget jag köper igen. 88 p.

Edit: Efter läst de övriga recensionerna som ligger snäppet över mitt eget betyg trots liknande upplevelse måste jag nog förlösa en tanke som gnagt lite. Jag tror att jag helt enkelt inte går igång på Syrah/Shiraz (längre). Bra viner visst, men inga halleluja moments. När jag går igenom mina noteringar för senaste året har jag inte gett mer 89 p för någon Syrah. Tex Ojai Syrah som ”alla” här på forumet hyllar tyckte jag inte var något anmärkningsvärt. Lägger härmed ett köpstopp på Syrah tillsvidare och testar av lite mer av de i källaren först.
 
Last edited:
Polerad, god och inget som sticker ut, varken positivt eller negativt. Inga fel, allt finns på plats. Lite som Manchester United, defensivt kompetenta men en offensiv som får spindelnät att börja växa trots världsspelare.

Ouch.


;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Början på en längre tids ledighet måste firas. Eftersom jag ofrivilligt avslutat kvällen innan med 8 cl Mentha så fick det bli budgetvin till middagen.

Lite körsbär och björnbär på näsan. Lite frukt och mycket trä/fat. Även ett uns salmiak i avslutet.

Tunn kropp och kort eftersmak. Viss alkoholhetta som tränger igenom det tunna vinet. Dock inte besvärande.

Inte ett vin för mig och hade nog hamnat i Spanien blint...Adekvat men rätt trist.

82 p
 
Toppen