Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - juni 2017 - Clonakilla Hilltops Shiraz 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Larseman

Medlem
Jag har inte varit med på månadens vin nu på ett tag, mest för att jag har tjuvtittat på spoilers och konstaterat att vinerna inte har varit i min smak. Den här gången kändes det dock intressant så en liten comeback fick det bli.
Välkommen till vulk-verkstan! Inledningsvis massor med gummi och brandrök, skulle nog spontant ha placerat det här vinet i Sydafrika. Svarta vinbär, sötlakrits, vanilj och en kryddighet som kan vara vitpeppar. Ganska häftig doft, även om den inte kan kallas elegant, mer kraftfull och ... mycket. I munnen är det fylligt och stramt, slånbär och blåbär, mycket syra, kraftfullt och rejält. Eftersmaken är lång och fruktig, nästan lite påträngande dock.
Det här är inte riktigt min stil, men finner mig själv ändå fylla på glaset vid flera tillfällen under kvällen. Något tilltalar mig trots allt även om jag annars gillar mer eleganta viner. Landar till slut på 89p med mersmak.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Och så har även jag testat
Doften lovar mycket. Mörka bär och peppar med ett uns vanilj. Men smaken? Väldigt tunn till en början, på gränsen till blaskig. Det finns ingen kropp? Efter ett tag kommer en hel del vitpeppar fram, mycket vitpeppar. Tanninerna är lagom polerade, lite gummi (som jag gillar) med en liten beska till slut. Dag två ingen direkt skillnad. Visst, ett ganska ok vin men intensiteten är alldeles för låg för mig. Inget jag kommer att köpa igen. 85p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det här med månadens vin är ju riktigt roligt:)! När man läser spoilerna så inser man att man själv haft samma upplevelser i vissa fall och att andra måste ha öppnat "fel" flaskao_O? Kan det vara så stor flaskvariation? Jag inser också att när, var och hur har stor betydelse för smak och intryck. Jag erkänner att jag hade två glas gudomlig Godello innan första sipparna vilket kanske inte var så bra för min bedömning? Det ska bli intressant att läsa noterna från @Skaggs , @Daniel A och @MartinE som kommer att dricka ur samma flaska? Oavsett (eller på grund av) alla olikheter så är det här förbaskat kul!
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Ganska generisk nos av mörk, varmklimatsk frukt. I munnen får jag en känsla av övermogna syrliga körsbär med en rätt påträngande beska. Ser på baksidesetiketten att detta ska vara en av deras varmare årgångar någonsin, och ja, det kan vi märka. Känns kladdvarmt och platt till en början men efter lite reflektion inser man att det inte är så det ligger till - frukten är mogen, alkoholen hög, och tanniner finns det inte mycket av, men det har ändå en rätt schysst salt mineralitet, en lite gnutta av Syrah-violer, och trots allt en rätt bra syra som döljer sig under den där jobbiga beskan.

Jag är inte överdrivet förtjust men det är inget dåligt hantverk. Sätter 87p för kvalitet.
 
Provade vinet för någon vecka sedan, men först nu fick jag ner mina tankar.
Färgen är redigt mörk nästa blå-röd-violetta nyanser.
Idag känns vinet väldigt ung och behöver nog några år i källaren för att komma till sin rätt. Ändå finns här en hel del som jag uppskattar.
I doften är det den mörka frukten tillsammans med vitpeppar och rostade ekfat som dominerar. Även små pustar av espresso, plommon, tobak och rått kött noteras.
I gommen har det en svalare och slankare framtoning än vad jag förväntade mig av en aussie-shiraz. Här finns massor av mörka bär såsom björnbär, blåa plommon, sv vinbär och några körsbär. En hygglig samling kryddor (främst peppar) och örter. Lite steniga mineraler, försiktiga violer och rått kött noteras. En ordentlig syra och välpolerade tanniner ger vinet en bra ryggrad. Medellång eftersmak med lakrits, espressokaffe och någon lite grönare beska (paprika?).
På det hela ett ganska trevligt vin, men saknar något som får igång mig. Roligt att ha provat. En av de två flaskor jag köpte ska få vila i källaren ett par, så får vi se vart den tar vägen. Dricker det gärna igen, men avstår från att köpa fler flaskor, men som sagt roligt att ha provat.
Betyg 4-
 

mnor

Medlem
Ett vin som jag på förhand hade vissa (höga) förväntningar på, alltid varit svag för aussie shiraz.

Doft: Björnbär, potpurri av mörka bär, toner av fat och viss pepprighet.
Smak: Björnbär, plommon, inslag av röda vinbär, lakritstoner, vitpeppar.

Ett helt ok vin som har flertalet av de smaker som jag uppskattar i vin, men djupet saknas. Tycker att det saknas lite syra och även viss koncentration i frukten. Smaken försvagas i mellanregistret och återhämtar sig tyvärr aldrig. Noterade att vinet smakmässigt växte med värme i glaset, vilket drar upp betyget något. Fortfarande ett trevligt vin men inte mer än så. 85 poäng.
 

Trydebull

Medlem
Ok. Började se juni rinna ur kalendern, men kom till skott i går eftermiddag. Inbillade mig på förhand att den skulle gå bra ihop med hemmalda, grillade högrevsburgare så öppnade flaskan två timmar innan servering.

Doft: Mycket märkligt, får upp Ajax-orginal (för golv, den vita flaskan - va fasiken, jag som brukar få skäll för att jag tar för lång tid på mig att diska för att jag sköljer glasen i en evighet - men det här kommer verkligen från vinet, inte glaset)), granskott och till slut körsbär. Med röd ton, inte övermogna.

På gommen: Ja, alkohol, märkligt, för hyfsat hög syra i kombination med varm-klimats-touch. Körsbär. Citrus. Hästskit, väldigt lite långt ner i munhålan. Nästan direkt lite hat-kärlek. Kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller ej. Välgjort helt klart. Mitt the? Bränner gommen lite, men ok. Idag avgör. Det är ett gott vin.

Till burgaren fungerade det inte. Hade mycket "klyddiga" tillbehör, så det kan vara det som skar sig, men tror det inte.

Men svårpoängsatt. Försöker mig på något objektivt och landar då nästan på 90. Men det får bli 88.

Absolut kul att prova! Och kan tänka mig att dricka det igen, trots att det i te var spot-on.
 

lukastollig

Pudelfantast
Typ sist på bollen igen. Lyckades i alla fall dricka månadens vin i rätt månad den här gången.

PnP, ingen dekantering. Till pizza. Ställer upp 2015 Hevré Souhaut Syrah att jämföra med. Första gången jag dricker även detta vin.

Doften är mer eller mindre direkt rätt intensiv med mogna bär, mest åt det mörkare björnbärshållet och tydlig saltlakrits. Med tid i glaset tillkommer oliver/olivspad och kanske en lätt rökighet. Inte alls oangenämt. I munnen också rätt fruktdrivet med lite varm känsla. Dock inte tungt eller klumpigt. Finns också en lite rustik, sträv örtighet. Avslutet är lätt kryddigt och drivs mer av sälta och örter än frukt.

Ett välgjort vin med en trevlig, rätt generös känsla. Men jag saknar ändå något. Energi, glädje? Något skaver. Men faktum är att jag saknar den känslan även i Souhauts vin. Är det ung Syrah som är problemet? Jag dricker rätt sällan rena Syrahviner men tycker dra mig till minnes att de med några få undantag sällan har levererat för mig som unga. Mogna exemplar från norra Rhône däremot...

87 poäng blir det ändå till Clonakilla. Kanske nått poäng mer till H. Souhaut.
 

Skaggs

Medlem
Provades med riktigt bra viner runtomkring sig och klarade sig helt ok. Jag tyckte vinet var trevligt och definitivt tydligt.
Blod, hushållsmedwurst, körsbär, kanel och rabarber. Landar nånstans runt 85-87 p på den här skalan.
 

rs14

Medlem

Mitt första deltagande nånsin i "att dela en pava över nätet' höll på att skita sig, i alla fall om ska hålla sig till deadline. Bäst att plita ner några rader innan vi byter månad.

Drack viinet i början av veckan (parallellt med Sadie's Soldaat 2012) fördelat på två dagar. Tät mörk bläcklila färg som vittnar om ett ganska ungt vin. Dov doft med plommon, mörka körsbär, örter, kryddor (initialt kryddpeppar, senare drog det mer åt vitpeppar), en gnutta lagerblad, sötlakrits och en uns gummiton. Medelfylligt, ungt vin med hyfsad syra och lite snälla men tuggbara tanniner. I gommen är det främst mörka bär, menthol (tänker läkerol), kryddor, viol och sälta. En aning eldigt avslut men efter ett par dagar i kylskåpet hade vinet fått lugna ner sig en smula och det kändes mer integrerat och i bättre balans. Vinner kanske på att få ligga ett par-tre år men ska nog drickas inom de närmaste fem åren i alla fall. Ett helt okej vin utan några egentliga brister men det finns mycket annat roligt i det prissegmentet, kan tänka mig att dricka det igen men kommer förmodligen inte att köpa några fler flaskor.
 

Daniel A

Administratör
Även om månadsskiftet har skett så dracks flaskan i juni!
Smutsigt tungfruktigt köttigt! Mörka bär med lite vanilj. Till en början tyckte jag att det var lite “borderline sylt”, men det försvann senare.

Ungt i smaken, med hög syra. Kryddigt och mörka bär. Men är det inte lite “tunt” överlag? Intressant kontrast mellan doft och smak, i alla fall. På det stora hela gillar jag det ändå! Fungerar säkert bättre om några år. Clonakilla, jag ska hålla ett öga på dig! 87p.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Jag vet att det är juli nu men jag provade först igår:
Varm i stilen, och alldeles för kladdig och syltig för min smak. Det är exakt den här stilen som gör att jag brukar försöka undvika både Shiraz och Pinot Noir från Nya Världen. Hittar kanske inga direkta fel så jag sätter i alla fall 82 poäng.

Bestämde mig för att korka upp en Ojai Syrah 2013 som referens. Rätt lik i stilen men Ojai har en komplexitet/elegans som gör det klart bättre än Clonakilla Hilltops. Dock inte så jätteimponerad av Ojai heller så jag ska nog låta mina övriga fem flaskor få ligga till sig i några år.
 

MartinE

Medlem
Är jag sist? :)

Vinet dracks dock i rätt månad. Dessutom tillsammans med @Daniel A och @Skaggs och några riktigt tuffa motståndare!

Jag gillar det här! Framförallt doften är väldigt bra.

Komplex, stallig doft med mycket tydliga shiraztoner och inslag av blod, gummi, tobak, rabarber och lakrits. Smaken är torr, syltig och något syrlig. Jag hittar framförallt mörka körsbär.

Dracks blint tillsammans med tre andra röda viner som är 3-4 ggr så dyra och klarade sig väldigt bra i konkurrensen – även om samtliga kring bordet upplevde det som det enklaste vinet. Ca 88 p.
 
Toppen