Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2017 - Château le Puy Emilien 2013

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Poussard

Medlem
logo-clp-495x90-web.gif



Det är en stor ära att få välja månadens vin! Jag har inte provat det här vinet själv men ser fram emot att göra det. Hoppas lite folk är med mig!

Château Le Puy är en vingård i Bordeaux (appellation Côtes de Francs) som följer de biodynamiska principerna. Detta innebär bl.a. att man betraktar gården som en egen självförsörjande organism. Ett fungerande ekosystem av det slaget kommer inte behöva några -icider eftersom små löss kontrolleras av större insekter, insekterna av fåglar o.s.v. Då gården är en enda enhet är det inte heller tillåtet att t.ex. bespruta eller konstgödsla en del och inte en annan (detta kan man göra inom vanligt ekologiskt jordbruk).

Château Le Puy Emilien är planterat med 85% Merlot, 7% Cabernet Franc, 6% Cabernet Sauvignon, 1% Malbec och 1% Carménère, enligt deras hemsida. Det står visserligen annan fakta på den svenska importörens hemsida men då deras siffror inte ens adderar upp till 100% väljer jag att gå på producentens fakta. (Om det står någon upplysande fakta på flaskan, när den väl kommer, kanske jag uppdaterar här). Genomsnittsåldern på vinstockarna är 55 år.

Vinet är gjort helt utan tillsatser. Det innebär att det fermenteras med hjälp av sin egna inhemska jäst och inget i övrigt är tillsatt, inte heller några sulfiter. Ingen filtrering. Vinet lagras i 24 mån totalt, först på stora gamla ekfat om 5000 l, sedan på gamla små ekfat. Vinmakarna utför battonage samt buteljerar i enlighet med den biodynamiska kalendern.

Vinet finns i BS på bolaget, artikelnummer 74689 och kostar 319 kr.
 
Ska försöka va med, men jävlar va dyrt det blivit. 2012 gick inledningsvis på under 250,sen höjdes det till 280 nånting.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack det här för ett par veckor sen på mässa. Har även provat flertalet årgångar under liknande omständigheter. Aldrig riktigt fallit för vinet, och i ärlighetens namn har jag alltid tyckt att haussen kring vinet har varit lite överdriven. Skrev ingen lång notering, men hittade någonting i stil med följande.

Väldigt grön i doften, mycket stjälk och kärnor tillsammans med lätt stallighet. Vresigt och spretigt i munnen, tydlig beska men hyfsad intensitet.

Vill dock tillägga att jag inte har provat vinet under mer "normala" omständigheter.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Drack det här för ett par veckor sen på mässa. Har även provat flertalet årgångar under liknande omständigheter. Aldrig riktigt fallit för vinet, och i ärlighetens namn har jag alltid tyckt att haussen kring vinet har varit lite överdriven. Skrev ingen lång notering, men hittade någonting i stil med följande.

Väldigt grön i doften, mycket stjälk och kärnor tillsammans med lätt stallighet. Vresigt och spretigt i munnen, tydlig beska men hyfsad intensitet.

Vill dock tillägga att jag inte har provat vinet under mer "normala" omständigheter.

Det är så skönt när man är lite osäker på om man ska delta i månadens pava eller inte, att läsa en sån här kommentar och pusta ut över att man inte hann lägga en beställning. Visst, det är en kul grej med månadens vin i all ära, men just nu sitter jag ganska pyrt till när det gäller mina inköp, och det känns alltid lite bättre att inte ha köpt vinet när det inte verkar som att man missar så mycket. Betydligt jobbhare när man läser 10 spoilern där alla hyllar vinet. Då blir man så illa tvungen att beställa det oavsett köpstopp ändå!

Och ja, jag vet, det är lite fusk att läsa spoiler innan man har provat vinet själv - vilket jag självklart inte gör när jag har fallit för vinvalet från början. Nu läser jag spoiler bara för att jag bestämt mig att inte vara med.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Helt biodynamiskt idag.
le puy la tour figeac.jpg

Månadens vin med en annan biodynamiskt bordeaux som referens:
2010 Château La Tour Figeac: skinnklädseln från en mercedes kombinerat med anton bergchoklad, timjan och fänkål, koncentrerad frukt, helt drickfärdigt, ett vin man blir glad av. 92p (det här var med på bio-BYOB:en, men var ännu bättre idag)
2013 Château Le Puy Bordeaux Côtes de Francs: Doft av varmt nässelsnår tillsammans med grillad grön paprika. Rejält vass syra. Cab franc dominerar, trots det relativt modesta innehållet, smakar kungen av danmark tillsammans med en massa grön paprika, väldigt ung jämfört med la tour figeac, ingen typisk bordeaux, men ett kul och spännande vin, 89p idag, men kan nog krypa högre med lagring.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 Château Le Puy Bordeaux Côtes de Francs

Slankt med massiv syra och en lätt kropp som känns klart mer Loire än Bordeaux. Grönt och skönt. "Brettigt" som en klassisk cider från Normandie. Lite tunt, men med klart godkänd intensitet som väger upp spädheten. Tanninrikt och småtjurigt på ett bra sätt. Inslag av vägdamm, tranbär, kompost, blomstjälk, ett uns grön paprika, kakao och lingonris.

Jag gillar det här! Påminner faktiskt om en rejält mogen cabernet franc på något sätt. Inte någon frukt att tala om visserligen, men grus, jord och stjälk är inte så dumt det heller. (88p)
 
Trådskapare
Poussard

Poussard

Medlem
Inledningsvis väldigt väldigt grönt och tajt men med lite luft tyckte jag det blev balanserat. Fortfarande dock väldigt grönt (tomatkvist, gamla blommor osv) och omoget (omogen frukt) vilket jag inte tror beror på nån skvätt Cab Franc och/eller Cab utan huvudsakligen på ett kallt år i Bordeaux. Personligen tycker jag grönt är skönt.

Utöver det mycket mineralitet, mest grus och damm, och ganska modest frukt, huvudsakligen röd frukt mest lingon. Ingen insmickrande ny ek, i kombination med ovan nämnda kvaliteter tror jag får vinet att uppfattas som ganska krävande för en del, men personligen tycker jag det var väldigt gott!
 

Attachments

  • IMG_2534.JPG
    IMG_2534.JPG
    83,6 KB · Visningar: 260

gece

Man vänjer sig.
Ganska slank och frisk doft, med lingon, blåbär och viol. Smaken levererar på samma tema, det är mestadels sval frukt av mörkare kulör, med lite lingon och jordgubbar. En floralitet som börjar med viol och som utvecklar sig till att inkludera potpurri, torkad ros och dylikt. Måttligt med tanniner men en jäkla syra. Blint hade jag nog snarare gissat på en Beaujolais med tyngd eller lättsam Syrah. Sambon tror att det är moget medan jag tycker att det purungt... fast någonstans ibland kan jag förnimma lite intorkad, mogen frukt.

Det är gott, men jag hade kanske velat se lite mer pondus... fast i all sin lättsamhet finns det ändå lager här som knuffar upp detta till över nittistrecket.

Bra val!
 

Jos

Medlem
Fin färg, lite grumlighet som jag gissar beror på att det inte är klarat. Direkt på näsan lite brett och nån lite tuffare oren ton som påminner om inte helt fräscha skaldjur. Väldigt grönt på näsan som drar åt CF och Loire men ser att det bara är några procent tydligen... Stall. Lite av samma toner i smaken, bra syra och lite halvkärva tanniner. Bra munkänsla och jag gillar att det är lite slankare och låg alkohol men det är för grönt, kärvt och funkigt. Vet inte hur mycket som ska skyllas på årgången och hur mycket som beror på naturvinsstilen men det här är inte jätteroligt. Drickbart men med skönhetsfel, - 76 poäng.

Hehe.... jag skulle nog gjort som ovan och läst nån spoiler först. De två senaste noteringarna känner jag inte igen men hade jag bara läst de första så hade jag nog inte inhandlat det här vinet alls... Läste bara snabbt inledningen om vinet och beställde i hopp om att det skulle vara en trevlig Bordeaux...

Men att två provare tycker detta är ett exceptionellt bra vin med överlägsen stil och karaktär övergår mitt förstånd o_O

Men smaken är som baken och det är ju tur! :)
 
Last edited:

AdamST

Medlem
När jag öppnade vinet trodde jag faktiskt att det var korkskadat först, jag fick väldigt lite doft trots att jag testade två olika glas vid provningstillfället. Dagen efter visade det sig att jag åkt på en rejäl förkylning, så jag ber alla ta min upplevelse med en stor nypa salt då jag inte fick den bästa upplevelsen när mina bihålor oväntat gav upp. Den lilla doft jag får ut är svårplacerad, någonstans mellan jordkällare och någon otydlig växtlighet.

Med kombinationen täppta bihålor och oerfarenhet till stilen smakar jag. Jag var på vinprovning av Bordeaux nyligen och nu känner jag att det är en Bdx i glaset, men det känns också att det inte är en Bdx som fått ligga till sig. Bra hög syra och lite tanniner, den smak som verkligen dominerar för mig är den karaktäristiska gröna paprikan. Jordkällaren jag tyckte jag kände på näsan är inte alls närvarande, jag tycker vinet känns väldigt ungt och nästan krispigt av all paprika och den tillhörande syran. Jag vet inte om jag är ett superfan, jag tycker vinet levererar lite mycket syra för min smak och inte tillräckligt med smaknyanser. Trots att min täppta näsa dödade alla spår av finess i vinet drack jag upp glaset relativt nöjd, jag tycker vinet är värt 83 p och en eloge för att jag druckit något som var helt nytt för mig :)
 
Last edited:
dags för att prova månadens vin! Hämtade ut på förmiddagen och på kvällen var det dags för grillade lammkotletter från grannens lamm. Med couscous, yoghurtsås, grillade citroner, broccolinis, sparris, torrsaltade svarta oliver, litet comte. Vi drack förutom denna resten av Labets En Billat Chardonnay 2013, en damien hugot 2008 samt litet tokaji aszu 2006 från dereszla. Alla vinerna var fantastiska!

Nåväl: månadens vin fick stå svalt och öppnades och karafferades cirka 90 minuter före middagen.
Näsan är djupt aromatisk - som om någon smulat sönder svartvinbärsbuskeblad i handflatan och hållet upp under näsan då mig. Blint hade jag aldrig gissat merlot utan snarare landat i en cab franc från Loire, givet stilen.
I munnen väldigt bärig och härlig, mjuk textur, silkeslent, men det saknar inte kropp.
Syradriven, kanske litet sval och spetsig i munnen först men till det grillade lammet är detta perfekt.
Flaskan säger 12,5 %, men data från provtagningen säger 12,2 +_ 0,4 och jag tycker det känns lätt.
Härligt att få litet Bordeaux utan allt ekkladd! Väldigt matvänlig och enkel att njuta av.
Gissar att den skulle hålla finfint i tio år till utan problem, men den är riktigt bra redan nu.
91 poäng med uppsida!
 
dags för att prova månadens vin! Hämtade ut på förmiddagen och på kvällen var det dags för grillade lammkotletter från grannens lamm. Med couscous, yoghurtsås, grillade citroner, broccolinis, sparris, torrsaltade svarta oliver, litet comte. Vi drack förutom denna resten av Labets En Billat Chardonnay 2013, en damien hugot 2008 samt litet tokaji aszu 2006 från dereszla. Alla vinerna var fantastiska!

Nåväl: månadens vin fick stå svalt och öppnades och karafferades cirka 90 minuter före middagen.
Näsan är djupt aromatisk - som om någon smulat sönder svartvinbärsbuskeblad i handflatan och hållet upp under näsan då mig. Blint hade jag aldrig gissat merlot utan snarare landat i en cab franc från Loire, givet stilen.
I munnen väldigt bärig och härlig, mjuk textur, silkeslent, men det saknar inte kropp.
Syradriven, kanske litet sval och spetsig i munnen först men till det grillade lammet är detta perfekt.
Flaskan säger 12,5 %, men data från provtagningen säger 12,2 +_ 0,4 och jag tycker det känns lätt.
Härligt att få litet Bordeaux utan allt ekkladd! Väldigt matvänlig och enkel att njuta av.
Gissar att den skulle hålla finfint i tio år till utan problem, men den är riktigt bra redan nu.
91 poäng med uppsida!
Kände mig tvungen att göra en korrigering: tokaji aszu från Oremus, inte dereszla. Årgång 2006. Mkt fin.
 
För någon vecka sedan fick jag provat majvinet.
Ett ungt vin som behöver lite tid i glaset för att utveckla dofter och smaker.
Efter dryga timman i glasen kunde vi känna doften av främst svarta vinbär eller snarare bladdoften från en svartvinbärsbuske, men även lite rödare bär som tranbär och lingon. En god portion örter, aningens stall, läder samt något litet grönare inslag läs gräs/tomatkvist.
I gommen känns det hyfsat slankt och med en syra som ger en bra friskhet och tanniner som inte är alltför påträngande. Vi tycker oss känna både mörka och några rödare bär, lite örter, steniga mineraler och någon floral ton.
Eftersmaken är av medellång karaktär och här finns ett alldeles tydligt inslag av grön paprika.
Ett helt OK vin. Kanske aningens högt prissatt med sina 319 kr på SB.
Betyg 4-
 
Toppen