Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2015 - Aljibes Cabernet Franc 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jaha, ett nytt vin till listan! :)

Doft; Röda syrliga bär (hallon) . Inte så mycket mer vid första sniffen. Låter den luftas några timmar.
Doft några timmar senare; Mera mogna frukter och mentol.

Smak; Vid första sippen så känns vinet ganska tråkigt. Inte på något sätt otrevligt eller obalanserat, bara intetsägande. Låter den luftas några timmar.
Smak några timmar senare; Positiv! Upplever vinet som örtigt istället för fruktigt. Timjan, svartpeppar och hallon i bakgrunden. Serverades till en ryggbiff med potatisgratäng. Kanske inte helt optimalt att servera en tung potatisgratäng till det här vinet, men det blev väldigt bra. Sambon instämmer. Vinet passade bättre till maten!

Nu är flaskan tom och jag önskar att jag hade haft mer.
Poäng? Svårt att säga.. Får nog bli 88p för min del. Kan absolut tänka mig att köpa igen!
 

mnor

Medlem
Då har man korkat upp och avsmakat månadens vin
Doft: Mörk frukt (domineras av plommon), kaffe, paprika, lakrits och hallon (salt lakrits och hallon godis)
Smak: Först plommon, som fort övergår till att domineras av paprika och sedan viol, för att sedan växla till salmiak (känns nästan lite salt på tungan) och en tydlig pepprighet, för att avslutas med grön paprika.

Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan jag drack det. Speciellt vin kan man lugnt säga. Syra och speciellt tanniner finns det gått om. Mest fascinerad av smaken som skiftar flera gånger. Har suttit och luktat och smakat flera gånger om och tycker mig hitta nya dofter och smaker hela tiden. Bra kvalitativt vin, riktigt kul att få dricka, även om jag har lite svårt med det tydliga gröna paprika avslutet. Bra och kul val av månadens vin detta gav mig en riktig smakresa, även om jag inte kommer att köpa det igen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ajibes I.jpg
ajibes II.jpg
Tanken var att testa månadens vin ikväll med Druets Fiefs de Louys som referens. Vi kunde dock inte hålla oss utan öppnade en flaska redan inatt. Kylskåpskall och nyupphälld i karaff är kanske inte de besta förutsättningarna, men ändå:
Det kylskåpskalla vinet har en fräsch fruktig doft, mest plommon, och det finns en liten sälta. Med stigande temperatur kommer den gröna paprikan, tobak och en svag doft av läder. När temperaturen har stabiliserat sig och vinet fått lite luft, så är doften riktigt trevilg.
Smaken domineras av saftiga plommon, Det finns också drag av grillad paprika. Hittar inga röda bär, varken hallon eller jordgubbar. Syran och tanninerna finns där, men är inte överdrivna. Vi tror inte att vinet vinner så mycket på lagring.
Kallt och utan mat så är det här vinet riktigt gott - en positiv överraskning! 88p.

Nästa flaska är dekanterad och väntar på att bli drucken - med vitello tonnato den här gången.
 

jrick

Medlem
Ok, nu har jag provat. Utseendet är ordentligt rött med en genomskinlig kant. Doften är hallon och lingon och efter en stund dvs någon timme i öppnad flaska så hittar jag en örtighet och lite peppar.

Smaken är lätt och slank med medelsyra och medeltanniner som jag upplever som angenäma och mjuka. Fruktig smak med jordgubb och lingon som mest framträdande till en början, efter en tid i flaskan så infinner sig en klar pepparton som jag gillar.

Eftersmaken är medellång men slutar en gnutta bittert.

Allt som allt ett mycket trevligt vin som inte alls hade den profil jag hade gissat. Min erfarenhet av Cf är liten men efter detta vill jag prova mer. Betyg är som alltid svårt, men jag ger det 88 poäng.
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Ointressant vin vid första sippen. Ointegrerad ek och en viss beska.
Mycket bättre med luftning. Tanninerna lena. Peppar, örter i doften. Eken lugnat ned sig. Även en vis ton av peppar i smaken.

Rätt gott och känns mer än välgjort, men inget fantastiskt vin.
Efter att ha druckit lite CF tror jag druvan inte riktigt är min grej.
86 poäng
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu ramlar noteringarna in och jag som inte har fått min flaska ännu :neej:
Försöker verkligen hålla mig ifrån att klicka på spoilern :nagelbitare:
Har läst under varenda spoiler, men denna gång så kommer min fru recensera vinet då hon fick det igår snyggt inslaget i folie med uppdraget att analysera och sätta betyg, vilket hon är bra på. Detta då jag smet i väg på större provningar. Omvårdnad kallas det. Återkommer ikväll med resultatet!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det dags för mig, eller rättare sagt min fru, att lämna in en rapport. Helblint. Själv så sippar jag på resterna just nu bara för att bilda mig en uppfattning.

Så här lyder hennes dom (hennes oredigerade anteckningar):

Då ska vi se...
Arom: rund & söt, inga tydliga nötter..., grönt/ungt, liiite utedass, kaffe? och kraftigt.
Smak: fruktigt- åt vinbärshållet, måttlig syra och tanin, något bitter.
Pris: 123,50:-
Poäng: 84
Slutsats: ett bra vin, lättdrucket och jag tror att det finns grenache i det... Chateau neuf du pape?
Kostar det inte över 123:50 så är det ett prisvärt vin


Ja, visst kan jag hålla med om både poäng och att det har lite drag av Grenache (jordgubbe, lakrits), men hittar ingen direkt eldighet värd att nämna. Lite grus skulle jag dock kunna tillföra. Druvtypiciteten lyser helt med sin frånvaro.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Månadens vin nu provat;

Hade vinet i glaset ca 30 min innan jag gick lös på det.

Doftar lite sura körsbär, tranbär, en smula lakrits (salt) och något lite skitigt och smått artificiellt. Smaken startar med en uppfriskande och överraskande syra. Tanninerna radar upp sig som små, men tappra, soldater och ställer sig givakt runt lingon, frysta skogsbär och den där lilla lakritstonen som hänger med. En viss beska och lite pepprighet i avslutet.


Ett helt ok vin med vissa fina kvalitéer. Jag gillart!
 

Larseman

Medlem
Cabernet Franc och jag har ingen långvarig eller djup relation, men kanske det kan bli ändring på det:
Mitt enda tidigare möte med endruvevin på CF var en torr och dammig 2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées som dock blev lite bättre efter en vecka i kylen. Förstår vad ni menar med grön paprika och grusväg :baksmälla:
Den här var mycket roligare, det tyckte också hustrun. Fruktig, varm men ändå slank doft på något vis. Blåbär och lingon, en hel del kryddor som peppar, timjan och kanelstång och kanske saltlakrits. Lite rökig med toner av järn. Inte särskilt grön, jo kanske förresten ett uns av grön paprika men troligen mest för att man letar efter den :rolleyes: I munnen syrlig med smak av slånbär och blåbär, mer grön paprika och en varm sammetsmjuk fyllig känsla. Både jag och hustrun är överens om att det är ett bra vin som klockar in på 87p
 

Silex

Medlem
Bestämde mig för att testa månadens vin den här gången...
Färgen är medelintensivt röd med någon dragning åt orange/brun. Tycker också att det ger ett lite grumligt/oklart intryck.
Doften är syrlig med inslag av blåbär, sura körsbär, viss örtighet och visst finns där även en dämpad paprikadoft som jag tycker lutar mer åt röd än grön paprika. Plockar även upp en svag animalisk doft åt läder.
Vinet är välbalanserat och rejält med syra, tanniner åt det sandiga hållet och en finstämd fruktighet. Avlutar med en tydlig beska i munnen. Frukten påminner om omogna skogsbär och har tyvärr en relativt låg komplexitet. Vinet hänger kvar i munnen men det domineras då av syran och lite beska medan frukten dör relativt fort. Till mat rundas tanninerna och syran av och det är faktiskt betydligt bättre till en köttbit. Överlag är detta är hyfsat vin, men som kanske är mer intressant sett till druvan och ursprunget i kombination än vad jag faktiskt doftar och smakar i glaset. Ger det 87p på min skala.
 

Mats

Gone todash....
Drack månadsvinet i fredags:
Ett mycket gott vin men som tyvärr gjorde en underlig och lite tråkig resa. Började mycket bra direkt när korken drogs och utvecklades under någon halvtimme i karaff och hade då en trevlig något dov doft av körsbär, grillat kött, tsatsiki, kaffe, smörkola, gummi, smält smör och menthol som från en Vicks-inhalator (var tog de vägen föresten?). Hade en smak som markant skiljde sig från doften i att om doften var dov så var smaken slank och luftig. Lite för mycket sötma för mig (tål nästan ingen) och smakade godis, örter, bär och grönsaker men jag hittade ingen paprika trots att jag verkligen letade. Fascinerande hur nya smaker och dofter kom och ständigt bytte av varandra på ett sätt som man bara brukar få uppleva hos riktigt högkvalitativa viner. Mycket fräscht och gott, låg nog strax över 90p-strecket. Tyvärr hände något med vinet sedan, det föll ihop helt efter någon timme, tappade det mesta av doften och smakade mest svagt av körsbär och alkohol. Var förvånad över att det kunde bli så pass mycket sämre så fort men kanske det var extremt temperaturkänsligt för i början låg det på ca 16 grader och senare var det rumstempererat. Sparade ett glas i kylskåpet till dagen efter och då dominerades både arom och smak helt av kaffe. Det platta fallet gör det svårt att sätta poäng på det men det hamnar någonstans i övre 85-89p-spannet. Sammanfattningsvis ett mycket gott vin som jag gärna dricker igen.
 

ChristianB

DipWSET
Till sist fick också jag tummen ur och provade vinet:

Appearance: Clear, medium intensity ruby colour, slow legs forming. No deposits or other debris.

Nose: Clean, medium intensity aromas of blackcurrant leaf, burnt wood, oak, green pepper, slightly medicinal notes of herbs, fennel and cacao. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, with medium acidity, medium tannin, medium (+) alcohol and of medium body. Medium intensity flavours of green pepper, oak, unripe raspberries, herbs, notes of blackcurrant leaf and hints of chocolate. Slightly heated, medium finish.

Conclusion: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for further ageing. A few years for the heat.

Jag är milt imponerad av vinet. Det är gott och inte så dumt, men jag blir inte riktigt klok på hettan i det. Hade det i karaff ca en timme innan provning. Alltid spännande med Cabernet Franc dock och när det kommer från Spanien så blir det ju plus i kanten, med avseende på att jag dricker för lite spanskt vin. :p Kanske kan det bli ändring på det...
 

Mattias Schyberg

Administratör
@CH, det börjar bli hög tid att kliva ner från den allsmäktiga dela-en-pava-tronen och skicka stafettpinnen vidare. Månaden börjar närma sig sitt slut och innan den stora lurendrejeridagen så vill vi såklart ha igång en ny aktivitet. :)

Spana gärna in tråden Låt oss dela en pava - retroperspektiv för att undvika att välja någon som redan fått chansen. Jag kan tipsa om en vinväljare som borde få chansen om du vill?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ja det är ju dags att skicka stafettpinnen vidare. Hade inte tänkt så långt eftersom jag själv inte hunnit testa månadens pava ännu men på fredag är det dags!
Jag gör det enkelt för mig och går på @Mattias S rekommendation och låter @Larseman välja pava för april månad.

Undra om nästa månads vin blir ett Italienskt! Känns som en lågoddsare :rolleyes:
 
Toppen