Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - mars 2016 - The Foundation Stone 2014 (2019)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Vino fino

Medlem
Då accepterar jag uppdraget med största allvar och respekt inför uppgiften att försöka behaga forumets krävande gomar. :)

Min personliga inställning till månadens vin är att vi ska försöka prova icke-etablerade (icke överrepresenterade på Bolaget) viner som inte kostar så mycket. Och att priset står sig i internationell jämförelse.

Så jag tänkte föreslå The Foundation Stone 2014, en märklig blandning av Loire och Rhone. Den skryter med 92 poäng av Tim Atkin, vilket man inte ska lägga alltför mycket vikt vid eftersom hans betygssättning på sydafrikanska viner lider av hyperinflation. Mera rimliga betyg på CT. Men jag tror ändå att det kan vara en intressant övning. Finns fr.o.m första mars.

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/the-foundation-stone-201901
 

Daniel A

Administratör
Jag skäms lite över hur kass jag har varit på att haka på den här utomordentligt trevliga aktiviteten. Men, men. Here we go!

Krusbär, gröna äpplen, svag fatkaraktär. Mer krusbär på tungen, följt av citronvatten. Ganska fyllig i munnen, med en viss “syrlig oljighet” som breder ut sig på ett ganska behagligt sätt. Märks att det är ungt - när kylan inte längre kan hålla syran i schack blir ett lite väl spretigt vin. När temperaturen ligger perfekt så är det ett trevligt men något återhållsamt vin med god potential för framtiden. Något kluven inför det hela. Är säkert godare om en dag eller två (men jag gillar det nu också!). Nu: 85p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för rapport!

image.jpeg


Snyggt fatat och balanserat. Fin och nyanserad frukt med viss fetma, bra syra och rimlig intensitet. Något kort möjligen. Det smakar riktigt bra utan att vara märkvärdigt. Komplex arom med rökig mineral åt flinta. Honung, pinjenöt, matos, vita blommor, citrus och mogna gula äpplen vävs samman aningen spretigt till en hyfsat homogen helhet.

För sitt pris så finns det lite att klaga på. Ur ett "objektivt" perspektiv så får det bli (87p), men det är ändå inget som får mitt hjärta att dunka.
 

Jens

Medlem
Då inleder vi helgen.......
doft av citrus, mandarin,ylle och en svag rökton som försvinner efter att temperaturen stiger. Smak av citrus och en lite oljig känsla som nästan går åt marsipan i eftersmaken. Lite besk eftersmak! Hyggligt gott, men inte riktigt min gata! 86p
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Jahåpp, som upphovsman borde jag kanske varit först med smaknotering, men det blev lite fördröjning.

I början överskuggad av dova Chenin-toner, järnfilspån-ullkofta-honung. Med syre och värme kommer vita blommor och halm, mera Rhone. Tur att man inte provade denna blint. Fylligt, fet frukt, ett litet eko av salt rostad ek, mogen gul frukt, det kommer lite blommighet också. Bra vin, med facit i hand smakar det precis som en blandning av Loire och Rhone, kanske lite klent med syra men i den fylliga stilen funkar det väldigt bra. Till resterna av gårdagens surgräddeschips passade det utmärkt (och dessa är sannerligen inte lätta att kombinera med vin). 87 p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
foundation stone.jpg

Dax för månadens vin. I sällskap med en annan nyhet från allas vår favoritbutik ;):
2014 Château de Montfrin Côtes du Rhône "à la rêverie": såpa och tall, inte mycket av vare sig frukt eller syra. Gillar man tvåliga viner utan vare sig sötma eller syra är det ok, annars undvik. 78p
2014 Rickety Bridge The Foundation Stone: såpan finns här också, men här är den i sällskap med en schysst syra, en lätt parfymerad blommighet och en angenäm mineralitet - helt torrt och ingen sydafrikansk rökighet, tyvärr är frukten lite för tunn för att det här vinet ska ge någon wow-känsla. Det är dock klart bättre än referensvinet och även bättre än förra månadens vin: 84p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Till resterna av gårdagens surgräddeschips passade det utmärkt (och dessa är sannerligen inte lätta att kombinera med vin).
Till Fourme d'Ambert funkar vinet också jättebra - den osten tar fram frukten i Foundation Stone - 2-3 poäng mer.
 

Gurto

Medlem
(rödspätta med räkor, potatis, ärter och vitvinssås gjord med fond på räkskalen och rödspätteskroven)
Doft: Mogna gula äpplen, päron, bivax, något lätt gräsigt/örtigt, blommigt åt maskroshållet, diskreta karamelliga toner som jag tror kommer från faten och en lätt flintig mineralitet.
Smak: Relativt varmfruktigt av äpplen och päron, oljig textur, relativt låg syra

Rätt bra. Tycker att Rhônedruvorna känns mer med det där oljiga och feta snarare än Chenin Blancs friska (som den är i Loire i alla fall) syra. Det ska vara det där flintiga som känns mer som Chenin då. Faten, som ska ha använts, känns diskreta och bidrar mest med lite ökad fetma. Hade önskar lite mer syra. 85p

Känns som att det behöver en del luft då mycket av tonerna inte fanns där vid öppnandet. Får se om det utvecklar sig i flaskan med mer luft. Resten dricks senare ikväll.

Passade skapligt till maten
 

gece

Man vänjer sig.
Tisdag, veckans sämsta dag. Åtminstone tills man steker på lite fisk i baconfett och poppar en flarra vitt... eller?
Ganska tjock doft av nyrostad ek när korken poppas. De allra mest råligt rostade tonerna försvinner dock rätt snabbt, men en ganska kraftig ekton kvarstår som dock även den dämpas (långsamt) över tid. Generöst tilltagen gulgrön frukt som drar åt övermogen galiamelon, med en liten touch av honung och schersminblomster. Oljigt och fett. Syran är medelhög, fylligheten är genom taket.

Det här är (på gränsen till för) gott och har initialt bra intensitet men tappar en hel del med tiden. Icke desto mindre tarvar det 87p
 
Det har gått en vecka sedan vi drack vår flaska. Alltså hög tid att leverera ett omdöme.
I doften känns citrus, mineraler, en viss rökighet och någon lite sommarblomma. Ingen stor doft, men ändå ganska trevlig.
I munnen är det gula äpplen, citrus och örter som jag först uppmärksammar. Faten finns där utan att ha allt för storpåverkan, men en viss smörighet noterar jag.
Medellång eftersmak med lite flintiga mineraler, någon tropisk frukt, aningens honung och nötter. Och så en hygglig dos beska. Det senare stör jag mig lite på.
Vi drack det till rödtungafiléer och räksås. Det funkade riktigt hyfsat till maten.
Återköp? Nej det känns bra så här.
Betyg 3
 

Elvis

Medlem
En dag sent men idag korkade jag upp mars månads vin.
Ljus färg med en aning grönt. Jag har av mina svärföräldrar fått två tavlor från Bouchard Ainé & Fils i Beaune som heter Les Couleurs du Vin och Les Arômes du Vin. Om jag jämför färgen med de 84 nyanser som finns på färgkartan tycker jag att den påminner mest om Ivoire, vilket ska vara en typisk blancs de Loire. Nog om färgen. :)

Doften är somrig med krusbäs, fläder och lime. I munnen är den ganska lätt. Inget stort vin men trevligt, tycker jag. I eftersmaken finns en lite störande beska som jag känner långt bak på tungan.

Med luft och värme blir det lite mer av allt. Mer krusbär, mer fläder men också mer beska. 87 poäng.

Här är förresten färg- och aromkartorna jag nämnde ovan:
IMG_5966.JPG
 
Toppen