Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – mars 2017 – 2014 Wrath Ex Anima

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

mnor

Medlem
Doft: Potpurri av mörk röd frukt, björnbär, plommon
Smak: Björnbär, plommon, mogna jordgubbar, lakrits, toner av fat

Jag är svag för denna typ av viner, med silkig mogen mörk frukt kryddat med lakrits och jag tycker det är riktigt gott. Samtidigt känns alkoholen lite för tydligt och jag saknar lite syra för att detta skall bli riktigt, riktigt bra. 88 poäng
 

Trydebull

Medlem
Ok!. Första månadens vin för min del. Riktigt dåligt från min sida eftersom det är en utmärkt grundtanke och kul att vara med på!

Dessutom är jag som historiskt franskt-rödvins-inriktad konsument sedan 20-talet år inte så publik med omdömen. Än mindre med de områden som jag inte dricker så mycket från. Helt säkert ganska oskolad omdömesmässigt också. Även om jag de sista fem åren har breddat mig ordentligt när det gäller inköpen och då fått en något bredare referensram.

Nåja. Det får ni ta. Ska bli spännande att se var man har landat jämfört med andra.

Vinet då;

Dricker väldigt lite från USA. Av lite olika anledningar men främst naturligtvis eftersom jag generellt gillar andra områdens och länders vin mer.

Det är ju en kul historia bakom vinmakaren. Entusiasm, kunskaper inom grannvetenskaper och empiriskt lagd så borde det ju finnas goda grundförutsättningar för ett bra vin!

Det är testat över två dagar. En gång mindre än tio minuter efter att jag öppnat flaskan och hällt upp i ett glas.(detta omdöme hoppar jag över). En gång efter en timmes dekantering och en gång dagen efter.

När man häller det i glaset så ser man ju direkt att det är mer ofiltrerat än snittvinet.
Färgen är mörk. Ganska ordentligt mörk med en tydlig, vad jag kallar, bigarrå-röd nyans längst ut i kanten. Lite ljusare.
Doften. Jag får upp svartpeppar. Sedan mer svartpeppar och efter det blåbärssoppa. Möjligtvis lite björnbär och en hint körsbär också - på min näsa de lite mer omogna som är mer ljusröda/gulaktiga än mörkblåa.

Så här långt tycker jag att omdömet stämmer för samtliga tillfällen.

Smaken då. Första kvällen tycker jag i princip att jag har fått ett glas utspädd blåbärssoppa som någon tappat en ansenlig mängd nymald svartpeppar i. Jag tycker att det är obalanserat, onyanserat, väldigt enkelt och dessutom enkelriktat. Jag skulle ljuga om jag sa att jag tyckte det var gott. Jag hällde upp ett glas till frun. Hon drack inte upp det...

Dagen efter har jag nu gett det en chans till efter återupphällning på orginalflaska som fått stå öppen under ca 20 timmar. Det är bättre. Blåbärssoppa är kvar, Svartpepparen också. Men den är mindre distinkt. Det har tillkommit lite björnbär. Det finns en syra som märkligt nog inte fanns igår, (möjligt att den bytt skepnad från svartpeppar). Det finns mer röda bär, mer frukt. Den är klart bättre!! Men inte bra. Inte enligt mig i varje fall.

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga mig, det är en annorlunda upplevelse för min del och jag landar efter övervägande på 72-74 någonstans. Då tycker jag nästan ändå att jag är snäll. Jag köper inte fler och den här hjälpte inte upp mitt omdöme över amerikanska viner - även om jag inser att det här var en specialare.

Men stort tack för att jag/vi fick prova det danryd! En erfarenhet rikare!
 

Attachments

  • 20170318_202721.jpg
    20170318_202721.jpg
    42 KB · Visningar: 226
Utseende: Mörkt färgad. Mer rött än åt det blå hållet

Doft: Varm frukt. Skogsbär, lite mogna jordgubbar, en lovande fyllig och tilltalande doft.

Smak: Här förändras min upplevelse allt eftersom. Till en början smakar vinet bra; Frukigt, kraftigt, lite alkoholdriv. Doftnoteringarna går igen i smaken. Lite sötma framträder. Något pruttigt.
Ju längre kvällen går desto mindre uppskattar jag vinets smak. Eventuellt en defekthet som uppträder allt tydligare. Eftersmaken blir sämre och sämre, de ursprungliga smakerna går inte att urskilja och jag känner mest en lätt korkskadad association. Dricker inte upp sista glasen.
Betyg: Något svårt att sätta och låter bli i det här fallet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mörk färg och tjock känsla. Hann inte dekantera då maten kallade direkt vid ankomst.

Initialt mycket björnbär och körsbär, tycker även det finns en gnutta blåbär i bakgrunden. Tillkommer florsocker och peppar. Eftersmak av lakrisal (hette godiset så?). Fast oklart hur mycket peppar det är då jag vet druvan. Alkoholhalten bränner första timman innan vinet luftats och min gom habituerat... Inte elegant och komplext utan går på råstyrka. Har inget emot det dock utan gillar generellt calicab och liknande. Får mig att tänka på när Homer tar namnet "Max Power".:D

Poäng 90 och passar perfekt till en fet entrecôt med bea!
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Förkylningen gav med sig till sist
Björnbär, blyerts längst fram i doften . Stramt, initialt rejäla tanniner, senare mer fylligt och lent men ändå rätt lätt. En del frukt men inte kladdigt. Viss pepprighet och beska kommer mot slutet.
Det är gott, men det är nått som skaver, kan inte sätta fingret på vad.

89p,
 
IMG_0013.JPG


Kul med jänkar-Syrah! Jag ställer upp med en dubbel.
wrath kommer från Vinopia, vilket är ett gott tecken i min värld, även om deras enklare viner ofta är helt andra skapelser än deras bästa grejer, som följaktligen också brukar vara dyrare.

Första kvällen öppnar Wrath 2013 Ex Anima Syrah med en bärig blodig biffig näsa som känns härlig och inbjudande öppen. I munnen är det ett påtagligt torrare vin med svart tjära, lakrits, och faktiskt rätt mycket ekbeska, som helt enkelt inte känns kul. Men det är ett tätt vin med en rätt kraftfull textur i munnen. Klunkbart till tusen om det inte hade varit för den där beskan och ett hav av välmosade men litet grovhuggna tanniner. Det är kanske något litet obalanserat över skapelsen med finstämd näsa trots rätt hög alkoholkänsla; på samma sätt som den rätt dyra texturen motsägs av den billiga beskan från ek och tjärpastiller. Andra kvällen tar jag fram flaskan ur kylen och i kallt läge är det direkt odrickbart. Efter en lång stund i sval rumstemperatur och väl luftad är det betydligt bättre. 84 poäng.

Arnot Roberts 2013 Syrah Que Syrah är ett annat djur. En parfymerad näsa, med violer, rosor - i munnen lingonlen som en bättre beaujolais cru, men med en struktur och en finish som bara fortsätter. Lätt i munnen, elegant och lättklunkat fast ändå seriöst strukturerat och ytterst komplext. 94 poäng. Sparas med fördel några år till.
 
edit efter att ha läst alla andras kommentarer - förstår hur detta kan dela upp forumet i två läger. Det finns något riktigt bra men sen är det också något rätt obalanserat och störande. Liknar litet ledge Los topos grenache (som jag valde som månadens vin förra året någon gång) - fast wrath är betydligt bättre än los topos. Själv fegade jag ur i båda fallen och satte något sorts mittemellanbetyg.
 

jrick

Medlem
Brukar bara vara med i den här aktiviteten när månadens vin faktiskt verkar spännande eller något som jag kunde ha köpt ändå. Det här tyckte jag verkade spännande, en svalklimatssyrah från USA! Jag gillar ju verkligen norra Rhones viner och har under förra året exalterats särskilt av de lite naturligare grejerna som Hervé Souhaut och Dard & Ribo. Det här verkade ju också vara ett sånt vin, med liten intervention från vinmakaren, ingen filtrering och neutrala fat.

Men nej, vad var det här egentligen? Färgen är väldigt mörk och tät. Redan i doften känner jag att det här går mer åt drottningsylt än klassiska syrahdofter som peppar och charkuterier. Smaken bjuder visserligen på lite skön viol och björnbär, men det är jättesmetigt och syltigt och jag tycker mig finna en hel del fat ändå, choklad och tobak. Massiva tanniner och stickig, eldig alkohol. Det här smakar plonk faktiskt, känns som ett boxvin på Shiraz. Tråkigt! Ett av de sämsta viner jag druckit på länge alternativt ett av de viner som i alla fall passat min smak sämst. Det får bli typ 79 poäng. Normalt skriver jag inte omdömen och poäng på sånt som jag gillar så här lite men nu är det ju för forumaktiviteten...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Men det finns också två artiklar på bolaget, 2013 släpptes förra året. Har ni som druckit 2013 fått fel eller beställt fel artikel av misstag?
Intressant. Av de som bidragit med bilder i tråden så verkar flertalet ha druckit 2013 snarare än 2014. Hur ser det ut bland de av er som inte bifogat en bild?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
ntressant. Av de som bidragit med bilder i tråden så verkar flertalet ha druckit 2013 snarare än 2014. Hur ser det ut bland de av er som inte bifogat en bild?
Du har sett fel @Mattias S Enligt bilderna så är det 3-2 till 2014. Själv drack jag en 2014 enl CT. Beställde vid släppet så det borde stämma. Brukar kolla noggrant när jag lägger in i CT också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du har sett fel @Mattias S Enligt bilderna så är det 3-2 till 2014. Själv drack jag en 2014 enl CT. Beställde vid släppet så det borde stämma. Brukar kolla noggrant när jag lägger in i CT också.
Ah, menade inte att "fler" druckit 2013 enbart att flera av bilderna var med fel årgång och blev därför nyfiken på de som inte postat någon bild. :)
 
Toppen