Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet – mars 2017 – 2014 Wrath Ex Anima

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Det är årgång 2014 som jag hämtade ut på "Bolaget" för några veckor sedan.
Färgen är tät och mycket mörk, nästan svart.
I doften känner vi mörka bär, lite kryddor, lättrökta charkuterier och aningens kakao.
I munnen återkommer den mörka frukten nu i form av björnbär, blåbär, blåa plommon och några enstaka mörka körsbär. Frukten känns solvarm på något sätt. Ett tydligt inslag av svartpeppar noteras. Tanninerna biter utan att de blir alltför närgångna. Tillräckligt med syra för att vinet inte ska kollapsa.
Eftersmaken är av medellång karaktär med mer solvarm mörk frukt, en viss sötma noteras liksom choklad, espressokaffe, lakrits. Dessvärre har avslutet en liten besk, grönaktig ton (grön paprika). Det senare förstör helhetsintrycket något.
Ett helt OK vin utan att för den skull glänsa. Ett vin som mer drar åt södra Rhone än norra genom den solvarma frukten. Jag kan visst tänka mig dricka det här igen samtidigt som jag inte köper på mig fler flaskor.
Betyg 4-
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag köpte min flaska i Nordstan. Det står 2014 i websaldot. Vad jag verkligen fick vet jag inte längre...:confused:

Men eftersom det är olika artikelnummer så borde jag väl ändå fått rätt. Någon annan som köpt i butik?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag köpte min flaska i Nordstan. Det står 2014 i websaldot. Vad jag verkligen fick vet jag inte längre...:confused:

Men eftersom det är olika artikelnummer så borde jag väl ändå fått rätt. Någon annan som köpt i butik?
Köpte i pk-huset, fanns på nyhetshyllan och jag reflekterade inte över årgången - men den var tydligen "fel" (2013) - nu verkar det iofs som om omdömena är tämligen lika i alla fall.
 

lukastollig

Pudelfantast
Bättre sent än aldrig.
Mörk, opak färg med lila kant. Rätt blyg i nosen med oliver, olivspad och en del mörkfrukt. I munnen lite generösare men långt ifrån yppig. Mer av den mörka frukten, nu mer tydligt definierad: björnbär. Lätt sötma, lite vanilj men ändå överlag rätt sval och elegant med ok syra och bra energi. Riktigt trevligt de första 5-6 sekunderna men sen kommer en rätt obehaglig beska och förstör hela finishen. Både frukt och sötma lyser plötsligt med sin totala frånvaro.

Vad ska man säga? En tudelad upplevelse där doften var fin, om än lite tillknäppt, de första intrycken i munnen riktigt imponerande, men avslutet... kunde vinet inte bara fortsatt på den inslagna vägen? 89-90 poäng för första halvan av upplevelsen, runt 80 för andra halvan, avrundas något ologiskt till 86 pinnar.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag plockade en 2013 från spritbutiken. Detta är vad jag tyckte:
Bra doft, med syrlig röd frukt och lite mognare mörk frukt, och körsbär någonstans i mitten av spektrat. När man sen dricker det blir det inte roligt, dock. Vansinnig alkoholhetta, svår beska och ingen syra. Nej tack. 78p
 
Last edited:
Toppen