Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Då provar jag samma inlägg som ovan men nu med spoiler.

Kom över en låda i lördags (Borås) och efter att ha provat redan sama kväll kvällen kändes det som ett bra köp. Tämligen ungt vin som det ska bli roligt att följa utvecklingen för. Härlig både doft och smak, och mycket lättdrucken trots hög syra. Fruktigt, mycket äpple (söta gröna) och gula frukter. Jag slogs av den fina balansen som gjorde att vinet kändes lent och samlat utan några störande inslag. Växte en dimension vid andra glaset när det öppnade sig lite mer. En riktigt trevlig och njutbar Champagne, 88p.
Mycket bättre, tog bort det gamla inlägget och redigerade omdömet och poängen du skrivit i själva spoilerrutan med enbart "Omdöme" för annars blir ju DET en spoiler i sig, vilket gör spoilertaggen helt meningslös. :)
 

MartinE

Medlem
Mitt vinintresse började med champagne och kretsar fortfarande kring champagne så det känns naturligt och helt rätt att välja en champagne. Dessutom känns det som bra tajming att vi testar en champagne månaden innan hela Sverige går till Systembolaget och köper sin nyårschampagne.

Först tänkte jag att jag skulle välja ett säkert kort, som André Jacquart Brut Experience, Marguet 2008 eller Paul Goerg 2002, men det är viner som många på forumet redan provat.

Valet föll i stället på Vincent Joudart Special Club 2008 (varunr 92136) som släpps på Systembolaget den 6 november. Det kommer hela 2.000 flaskor till Sverige så om det visar sig vara ett bra vin kan man fylla på källaren senare och man hinner även tipsa vänner i god tid före nyår.

Vincent Joudart är en för mig helt okänd odlare från den för mig helt okända byn Fèrebrianges som ligger sydväst om Côte de Blancs (mittemellan Epernay och Sezanne). I hans Special Club 2008 ingår 40 % Pinot Meunier och 30 % vardera av Pinot Noir och Chardonnay (enligt importören). Enligt Juhlin var druvblandning för Vincent Joudart Special Club 2004 lite annorlunda: 20 % PM och 40 % vardera av PN och C.

En Special Club från toppårgången 2008 gör att jag hoppas att det här är ett bra val och priset 369 kr gör den till Systembolagets billigaste Special Club.
Kul! Bra val! ;)

Den här månaden ska jag också vara med! Och vinet ifråga har jag praktiskt nog redan köpt. :)
 

kayaker

Cyklist
Inte alltför hoppfullt för er som inte lyckats få tag på någon flaska:
Hej!

Vincent Joudart Special Club, varunummer 92136, som du bevakar är slut hos leverantör och kommer inte åter bli beställningsbar. Vi kommer därför att avbryta din bevakning.

Vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-83 83 00 för mer information.

Vänliga hälsningar!
Systembolaget
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Återstår ju att gå in på fredag och få en flaska överflytta från butik där den fortfarande finns i lager.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hade de verkligen velat att folk skulle bli nykterister hade det knappast stått pallar med olika boxar i butikerna
Jodå, tanken är att du ska bli packad på billig box för att på så vis ha mer pengar att fyllespela för på IOGT-NTO finansierad spelverksamhet. IOGT-NTO räddar dig sedan från spriten så du kan lägga alla pengarna på ditt spelberoende istället.
På så vi ingår du i ett slutet kretslopp och gynnar både statskassan och nykteristernas pengakista. perpetuum mobile.

Detta uppnår du aldrig med att sitta och fisdricka på en flaska Joudart.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det där meddelandet är helt missvisande.

Jag har pratat med importören och det körs ut nya leveranser till både butiker och depån imorgon och på torsdag. Det kommer iofs bara 12 lådor till depån men senast på torsdag bör det gå att beställa igen.
Tack för det beskedet, började bli orolig
 

Beo

Medlem
  • Enligt SB finns det på Giraffen, Verkstadsgatan 8 Kalmar 8 st eller så köper du dom som finns redan nu innan vi förflyttar dom !
    Återstår ju att gå in på fredag och få en flaska överflytta från butik där den fortfarande finns i lager.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
  • Enligt SB finns det på Giraffen, Verkstadsgatan 8 Kalmar 8 st eller så köper du dom som finns redan nu innan vi förflyttar dom !
Jag vet, sen när började den butiken någonsin ha något vin av intresse? Måste ha hamnat fel? :)
-Jag har redan fått mina flaskor så ni kan lugnt länsa Giraffen era gräshoppor... Gör lite nytta samtidigt och passa på att flytta de där 25 pallarna Ripasso som står och blockerar ingången...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag ser att den dykt upp i några nya butiker sedan igår. Själv köpte jag mina två flaskor i måndags morse och igår bestämde jag mig för att korka upp den ena. Jag provade den parallellt med en annan odlar-2008:a, nämligen François Secondé Blanc de Blancs 2008. Även om druvblandningen är helt annorlunda tycker jag att det är bra att ha en referenspunkt.

Små fina bubblor, citron och lite blommig på näsan. Hög syra. Ung och fräsch men initialt fattas det något. Med luft och värme kommer fyllighet och lite nougat. Den blir bara bättre och bättre under kvällen. Balanserad och mycket bra. 89 poäng.

Trots att François Secondé är från grand cru-byn Sillery har den ingen chans. Den känns enkel, tunn och dosagen (som ändå bara är 8 gram) ligger ovanpå på något sätt. Jag kanske är lite snål men mer än 82 poäng ger jag inte.

Jag lät min fru och ett par vänner prova båda också, och alla var överens om att Vincent Joudart är bättre.
 
Plötsligt fanns det ett lagersaldo på 9.
Norpade 3 på hemvägen.
image.jpeg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vincent Joudart är en för mig helt okänd odlare från den för mig helt okända byn Fèrebrianges som ligger sydväst om Côte de Blancs (mittemellan Epernay och Sezanne).
Pfft, vaddå okänd? Det är ju byn som ligger mellan Étoges och Congy, som väl alla har hört talas om. :D
Faktum är att allas vår @KockJohan nog gärna skulle vilja förlägga en pilgrimsresa till just grannbyn Congy.

Nåväl, eftersom Fèrebrianges och hela Val du Petit Morin trots allt ligger lite vid sidan av allfartsvägarna, så valde jag att tidigarelägga byprofilen om Fèrebrianges på min blogg, där jag håller på med sisyfosarbetet att skriva profiler över alla 319 byar (inom något år är de fler...) som ingår i appellationen Champagne. Inte en av de fylligaste eller mest välillustrerade profiler jag skrivit, eftersom jag inte hittade en fri bild från Fèrebrianges. Jag fick heller inte fram så där väldigt mycket om just Vincent Joudart, för producenten saknar webbplats och är klart mindre omskriven än andra Special Club-producenter.

Ska försöka få till områdesprofilen över Val du Petit Morin också, någon av de närmaste dagarna, så det lättare går att se hur omgivningarna ser ut. Den här Google-kartan tänkte jag inkludera i den profilen, men den går att titta på redan nu via länken. Gult = premier cru, orange = "autre cru", bara byar i Val du Petit Morin är markerade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har även jag testat månadens vin...

Det här är absolut ett gott bubbel men knappast särskilt komplext eller för den delen något som utmärker sig i paritet med sitt pris där jag är van vid att få fine wines-upplevelser. Detta är ett ganska klockrent mellanklass vin. Tyvärr får jag säga, lite mer hade jag nog hoppats på trots allt. Ingen rekommendation som nyårsbubbel. Satsa hellre på något annat...

Skön fet frukt med honung, kanderad citrus, papaya, stjärnfrukt, mogna gula äpplen samt lite känsla av kall vinterdag (svårbeskriven mineralliknande doft). Hygglig intensitet med bra fokus. Viss sötma kan skönjas. Snällt, lättdrucket men lite småtrist. 87p
 

Larseman

Medlem
Champagne funkar alltid på en fredag...
...särskilt om det är så här gott :)
Inledningsvis en ganska blyg doft som växer med ökande temperatur. Röda äpplen, brioche, kombinerat blir det nästan äppelpaj, en liten association till nickelkarameller (sötsyrliga). I munnen är det fylligt, friskt, massor med röda äpplen och lite söta apelsiner. Gräddig, lite robust mousse och en härlig längd. Gott! 90p (minst).
 
Toppen