Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu får ni läsa med en nypa salt! Jag är verkligen ingen champagneexpert. Men det var kul att vara med i månadens vin :)
Ett bra val @Elvis!

Ganska sluten doft, hittade citrus och bröd. I glaset var det ljusgult med många små bubblor. Härligt frisk och torr i munnen. När vinet var kylskåpskallt så blev det citrusdominerat med uns restsötma, i mitt huvud så fördes tankarna till nektariner. Med lite värme i glaset så blev de brödiga tonerna mer och mer framträdande. Ett gott och välbalanserat vin som jag gärna dricker igen. Sparade en skvätt till dagen efter, och tycker absolut att vinet håller ihop. Även fast moussen var helt borta.

90p.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu har även jag testat månadens vin...

Det här är absolut ett gott bubbel men knappast särskilt komplext eller för den delen något som utmärker sig i paritet med sitt pris där jag är van vid att få fine wines-upplevelser.

intressant mening där, att 370kr och fine-wine ska ha något gemensamt ?
 

gece

Man vänjer sig.
Jag gillar ju Champagne i allmänhet men blev lite extra glad när månadens vin valdes. Dels för att jag ännu inte druckit en nollåtta som ajg inte gillat, men främst för att jag har en viss svaghet för Spécial Club efter att Henri Goutorbe förförde mig med sin nolltvåa för några år sedan, vinet som fick mig att fatta vilka fantastiska matviner de producerar i Champagne. Jag fastnade för varumärket och bland de SC jag druckit tycker jag det funnits en någorlunda konsistent stil som verkligen faller mig på läppen, rustik och rejäl snarare än sirlig och elegant. Med denna inte helt neutrala inställning korkade jag idag upp flaskan.

Första sniffen ger ett uns blommor (syrén och viol) som snabbt övergår i citronsorbet som sedan snabbt övergår i KOLSYRA - herrejävlar vilken mousse! Trocadero har smärre bubblor, och den genomsnittliga ölen bildar en mindre skumkrona. När kolsyran lugnat sig är det fortfarande inte mycket till doft i glaset. I gommen känns vinet rätt tunt, mestadels syrlig och aningens kartig frukt (knappt mogna gröna äpplen och citron), något jordiga toner (cava?) samt ett ganska kort avslut dominerat av pennväss och beska samt en touch av honung. Den griniga frukten till trots känns syran något låg. Det har en viss intensitet i munnen, men jag tror mest att det är alkoholen som framträder mer än den borde vid 12%.

Lite slutet kanske? tänkte jag och valde att dekantera resten, och det fick väl stå och lufta i en dryg timme innan glas nr. 2 hälldes upp. Inte mycket förändring förutom att kolsyran mestadels försvunnit (precis som avsett) och den lätta blommigheten har kommit tillbaka.

Jag kan dessvärre inte säga att jag tycker att detta känns som ett bra och välgjort vin, men är det väl inte katastrof heller, så jag landar precis under gränsen på 79p. Känns mer som studentskivevälkomstdrink än ljuvliga Champagne. Vad hände egentligen?
 

Göran

Medlem
Hemma efter att Bearded Rabbit Brewery vunnit ett pris på porterfestivalen, läge att fira med lite skumpa!

Eftersom jag hade druckit Joudart Special Club 05 och gillat den hade jag stora förväntningar på 08:an.
Den var mycket livlig och fick hällas försiktigt för att inte skumma över. Väl i glaset var första doftförnimmelsen ingenting! Nåväl ner med näsan och känn efter ordentligt, då dök det upp lite florala toner samt, ve och fasa, en liten päronton, något jag aldrig gillar i ett mousserande vin.
I munnen var moussen helt överväldigande och syran fortfarande ganska vass, typiskt omogen för mig. Men känslan blev ändå att den var lite storbubblig och platt och inte den stora upplevelse jag hade hoppats på. Jag hoppas att mina andra flaskor utvecklar sig med några år i källaren, just nu ger jag den 83 poäng.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tar emot att behöva gå till bolaget...men en stor eloge att @Elvis som valde skumpa som månadens vin iaf !

(testar efter att ha öppnat flaskan dagen innan)
Nosen öppnar naturligtvis upp piggt i mycket ung och knuten stil som bara bjuder på en lätt blom-nyans.
i munnen flödar det på piggt, först som en fräsch lemonad på piggaste citron.
Vinet bjussar på skön mineralstruktur med krossad kalk och viss skaldjursbeska. Dock känner jag inga vidare typiska vibbar ifrån årgången, och det är heller inget vidare tryck i vinet, lätt, knappt halvfyllig, med ett avslut som dör ut allt för snabbt.
Men iaf ingen störande dosagé sötmna som flyter uppe på allt. Jag tycker vinet funkar att dricka från start, även om dethär är en lätt o mineralisk skapelse, lite för neutral för min smak, men för att jämföra med andra skumpor i denna prisklass är det absolut inget dåligt, för mig är dethär fullt godkänt. Men det är låångt ifrån tex en Savart som är flera gånger bättre för samma pris.
En helt okej o pigg skumpa, lite opersonlig men godkänt, det får bli 84p
 

Attachments

  • DSC_0523.JPG
    DSC_0523.JPG
    59,9 KB · Visningar: 171

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
joudart.jpg
joudart II.jpg

Vad kan passa bättre som referens till månadens vin än januari månads vin Camille Savès Millésime Brut Grand Cru 2008. Camille Savès har utvecklats sedan januari, kan iofs bero på maten, syran är mer balanserad, äppelsmaken är mer ingrid marie än granny smith, med drag åt äppelmust. Den känns dock fortfarande "utspädd med mineralvatten", gott utan att vara minnesvärt (89p).
Vincent Joudart Special Club 2008: subtil doft med fisk och ostron, gröna omogna äpplen. Bra syra, fisksältan finns kvar i smaken, gröna äpplen dominerar helt, hög mineralitet. Vinet är gott, men eftersmaken är kort, vilket gör att man måste smaka om och om igen och vips är flaskan tom. Annorlunda, men ungefär på samma nivå som Saves (89p).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 5484 Visa bifogad bild 5485
Vad kan passa bättre som referens till månadens vin än januari månads vin Camille Savès Millésime Brut Grand Cru 2008. Camille Savès har utvecklats sedan januari, kan iofs bero på maten, syran är mer balanserad, äppelsmaken är mer ingrid marie än granny smith, med drag åt äppelmust. Den känns dock fortfarande "utspädd med mineralvatten", gott utan att vara minnesvärt (89p).
Vincent Joudart Special Club 2008: subtil doft med fisk och ostron, gröna omogna äpplen. Bra syra, fisksältan finns kvar i smaken, gröna äpplen dominerar helt, hög mineralitet. Vinet är gott, men eftersmaken är kort, vilket gör att man måste smaka om och om igen och vips är flaskan tom. Annorlunda, men ungefär på samma nivå som Saves (89p).
Instämmer :) hade varit kul att ställa dem emot en Savart 2008 dock
 

Jens

Medlem
Kul att så många provat och skrivit om månadens vin,
och kul att det har varit sådan spridning bland omdömena.
Jag tror att vi måste ha champagne som månadens vin lite oftare. ;)

Jag tar för givet att du kör med veckans champagne Elvis!
Eller vänta! Finns det människor som inte gör det? Skandal i så fall
 

Göran

Medlem
Kul att så många provat och skrivit om månadens vin,
Håller med, det verkar som champagne engagerar mer än det mesta.
Med tanke på de skiftande omdömen undrar jag om det förekommer stora flaskvariationer, har ju svårt att känna igen min flaska i en del av smaknoteringarna. Kanske idé att öppna en till.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Passade på att prova månadens pava i samband med att jag hade med den på en relativt stor (25pers) Champagne-provning.

Fin, lite djupare gul färg. Doften är ganska subtil och lågmäld med lite söta toner, honung, papaya, lite gula äpplen och en viss gräddighet. Bra balans i munnen med en hög, men rund syra och ganska generös fruktighet. Bra längd och intensitet, men inget kraftpaket direkt. Tycker det är en okej standardskumpa, inte särskilt spännande men ganska gott. Finns roligare grejer (såväl Champagne som stilla vin) för 400kr. 88P.

På provningen som framförallt innehåll nybörjare så gick det väldigt dåligt för Joudart. För liten doft och för mjäkig i smaken var väl ungefär vad majoriteten tyckte. Inte för att det säger så mycket, men slogs ganska rejält av 120kr Pongrazc :)
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Håller med, det verkar som champagne engagerar mer än det mesta.
Med tanke på de skiftande omdömen undrar jag om det förekommer stora flaskvariationer, har ju svårt att känna igen min flaska i en del av smaknoteringarna. Kanske idé att öppna en till.
Jag upplever att det inte är nån flaskvariation, ser man på omdömena tycker jag allt låter rimligt med tanke på alla våra olika smakpreferenser :)
 
Så har även jag hunnit testat månadens pava. Det var ju ett litet mekande att leta rätt på några flaskor, men jag lyckades till slut.
De Special Club jag provat tidigare har jag gillat skarpt, så visst finns det en hel del förväntningar.
Vi möts av en försiktig doft, som domineras av gul frukt (äpplen, plommon, citrus), lite lätt päronsplit, nybakat bröd och regnvåta stenar. Småtrevligt, men samtidigt inget upphetsande.
I munnen är det ett torrt och friskt vin som vi tar emot. Det finns en ung och påtaglig syra. Ordentlig mousse. Smakerna då? Äpplen, citrus, gula plommon, steniga mineraler och någon liten tropisk frukt i avslutet.
En helt OK champagne. Inget som sticker ut eller triggar igång mig samtidigt som den är helt korrekt.
Visst är det gott, med det är ju också de flesta champagner.
Betyg 4-
 

Sveprod

Medlem
Lyckades få tag i de två sista (i alla fall där och då..) i Malmö och igår, fredag, öppnades den första.
Öppnar flaskan och häller upp och en angenäm doft sprider sig. Bröd/baguette (vilket jag älskar i champagne och det kommer nog synas i slutet när detta ska summeras..) äpple och en viss touch av citrus, ger ett bra första intryck. Bubblorna beter sig lite märkligt i glaset och senare på kvällen provar jag ett annat glas, men med samma resultat. Dvs kanske stora och oregelbundna bubblor.. Champagnen närmast exploderar i munnen och fyller munhålan med det som utlovades vid doften men med ett drag av vad jag tolkar som mandel, och nougat. Gott! Något kort eftersmak och när vinet får ligga i glaset och blir varmare känner jag en viss besk bismak som jag har svårt att sätta ord på. Allt i allt ett vin helt i min smak och jag gillar ju inte det här med poäng men jag är villig att ge detta 90 p. Detta var mitt första möte med special club och jag är glad att källaren innehåller en del andra SC för kommande tider.
 

Gurto

Medlem
Så har även jag druckit:

Doft: Tydlig sval kalkig mineralitet, jästiga/brödiga toner åt digestivekex, sött grönt äpple som med luft går mer åt Royal gala.
Smak: krispigt granny smith-äpple (rödare och mognare äpple med luft) med ljus kalkig mineralitet och ljus brödighet.

Frisk, gott och mineraldrivet men inte särskilt komplext eller koncentrerat. I alla fall inte i dagsläget. Har svårt att bedömma om potentialen för stor utveckling skulle finnas. 88p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Diskret snudd på anonym doft med små inslag av syrliga gröna äpplen. Smakmässigt är det inget som imponerar, stelt, intetsägande och utan personlighet, en släng av beska på slutet. På den positiva sidan finns det en ganska trevlig syra. På det hela korrekt med väldigt trist, kunde varit vilken budgetskumpa som helst. Kanske utvecklas med åren. 82p
 
Toppen