Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2015 - Vincent Joudart Special Club 2008

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

akaSami

Livsnjutare
testades i fredags =)

I näsan fann jag mogen frukt, mycket äppletoner och en rund fräshör. Dock ingen superkomplexitet.
Däremot vart den bättre efter en stunds luftning och smaken och känslan i munnen var till mitt belåtande.
Fin mogen mousse och trevlig syra som inte var på något sätt burdus.
Den passade fint till det vi åt till vilket var stående förrätt bestående av gratinerade chips med comté och brynt smör.
 

Larseman

Medlem
Noterar att det inte går att se vem som har röstat vad på samma sätt som det gör i andra månadsviner, alltså genom att klicka på texten "9 röst(er)" eller hur många det nu är.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Noterar att det inte går att se vem som har röstat vad på samma sätt som det gör i andra månadsviner, alltså genom att klicka på texten "9 röst(er)" eller hur många det nu är.
Har sett detta också, men det går tyvärr inte att ändra i efterhand utan att starta om hela omröstningen. Jag brukar säkerställa att det är rätt från början, men det såg ju ut som @Elvis hade fått till det så jag slarvade nog lite där. Vi får tänka oss för framgent, för jag tycker det är extra trevligt att snabbt och lätt kunna se vem som har tyckt vad. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Trevligt val av Elvis denna månad! Jag fick tag på en flaska direkt vid släpp och i lördags fick den sätta livet till..

Initialt en väldigt diskret doft, jag fick borra ner snoken rejält i glaset för att ana lite äpple och hö. Pigga bubblor, bra syra men en lite "karaktäslös" smak av omogna frukter. Absolut ett gott vin, men samtidigt lite "jaha?" över det. Jag saknar något personligt över det, på något sätt... Doften tog sig under kvällen och efter en timme utvecklades smaken en aning åt mognare toner och lite brödighet. Dock ingen fantastisk skillnad mot vid öppnandet. Jag kan tänka mig testa vinet igen om några år! Men jag köpte ju bara en... :-(
87 poäng
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Achtung! Jag har inte riktigt hunnit med att peta i mig min flaska än men det ligger i pajplajnen och jag hoppas inkomma med rapport kanske bara någon dag för sent så börja inte räkna några medelvärden än...
 

MartinE

Medlem
Dags att redovisa mina tankar om månadens vin. Tack till @Elvis för ett intressant val!

Flaskan dracks över två dagar. Doften är brödig, fruktig och något blommig med efter hand lätt rostade toner. Jag känner gul frukt (plommon, äpplen, päron), mineral, kokos, kex och rostat bröd. Smaken är ung, mycket frisk och torr. Ganska lätt stil. Gröna äpplen, lite citron och mineral. Andra dagen domineras smaken av grapefrukt.

Det här är en (mycket) bra champagne som hade förtjänat att få ligga fyra-fem år till! Idag ger jag den 84 poäng.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som traditionen bjuder är man toksist på bollen och slår bottenrekord i att vara tre dagar in på fel månad innan rapport men här kommer den till slut.
Får börja med att tacka @Elvis för ett chockerande oväntat vinval :)
Skumpa kan man förstås aldrig får för mycket av och såhär upplevde jag månadens vin.

Angenäm "snäll" doft med äpplen, kokos och lite inslag av tropisk frukt, även i smaken hittar jag samma snällhet med en ganska lugn syra, lite äpplen och en ganska tråkigt längd.
Jag vet inte, i min gom känns detta som en skumpa som är gjord för en bred publik och den är snäll och ganska tråkig helt enkelt.
Pressen blir ju större på den att leverera när det finns så otroligt mycket bra småodlare från -08 som levererar så mycket bättre.
Jag köpte två flaskor och tänker låta den andra ligga ett bra tag i källaren, kanske har jag missat storheten och får sitta där och 15 år och svära över att jag inte köpte mer men, C'est la vie.
Poängen då... Ja, för att vara en nollåtta så tyckte jag den levererade klent så 86p får det bli
 

mnor

Medlem
Doft av söta päron (piggelinvibbar), äpple och brödtoner
Smak: Först äpple som övergår till tropisk frukt, för att avslutas med tydliga citrustoner (småsur grapefrukt och citron)

Sammanfattar detta som ett trevligt sommarbubbel, lättdrucket och lite småsött insmickrande. Jag hade önskat mer koncentration i frukten och att dosagen vore lite bättre integrerad än var den var (runt dosagen så misstänker att några års lagring löser det). Betyg 86-87 i dagsläget.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det dags om än sent... Får ju se till att smaka när det väljs champagne för ovanlighetens skull på detta forum!?:confused: Special Club brukar sällan vara så speciella utan rätt mediokra enligt mig så hade inga stora förväntningar när den korkades upp på juldagen.

Mycket mustig doft med röda äpplen, för mig kändes det som PN från Ambonnay eller Bouzy. Smaken var också väldigt mycket röda äpplen men med lite blodapelsin/grape och en bitterhet som jag hade svårt för. Syran finns där men var inte oangenämt påtaglig för att vara en ung 08. Generellt så tycker jag 08orna är betydligt drickvänligare unga hittills än 02 eller 96orna var vid släpp.

Hursom en habil skumpa men inte mer och jag kommer inte köpa fler. Poäng om man tvingas så kan jag tänka mig 88 och försvinner bitterheten så några till.
 
Toppen