Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2016 - 2009 Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

MartinE

Medlem
Då var det alltså min tur att få bestämma månadens pava. Jag får börja med att tacka @Åskar för förtroendet! Det känns ju skitkul det här! När man får ett sådant här hedersuppdrag vill man så klart komma med något som uppskattas av så många som möjligt på forumet, men framförallt försöka överraska er med något nytt, något vin som inte så många känner till sedan tidigare. Och helst av allt något som jag själv inte hunnit dricka än, så att även jag själv får bli överraskad! Det hela försvåras ju en del av det ska vara lättillgängligt (=helst finnas på SB), att priset inte får vara för högt och att det måste finnas tillräckligt många flaskor i lager så att alla som vill vara med får möjlighet. Jag kan avslöja att tankarna hann vandra kring både riesling, tysk pinot noir och Sauternes innan jag så att säga hittade hem i mitt resonemang. Och självklart är det champagne vi ska dricka den här månaden! Något annat fanns ju egentligen aldrig på kartan. Och jag känner mig dessutom klart nöjd över att ha nosat upp en producent som aldrig ens nämnts här på forumet tidigare! Vinet vi ska dricka i november 2016 är:

2009 Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines

Det här är en producent som jag läst en del om men inte hunnit prova än, så det blir en nyhet för mig själv också. Pierre Brigandat är en odlare som håller till i den lilla byn Channes i Aube, d v s i den södra delen av Champagne. Faktum är att Channes är den sydligaste av alla byar i appellationen Champagne och belägen precis vid gränsen mot Bourgogne. När Pierre startade verksamheten för ca 50 år sedan såldes hela druvproduktionen till Laurent Perrier, men i likhet med många andra odlare i Champagne började man till slut göra sin egen champagne. Sedan 2002 är det Pierres son Bertrand som leder firman och sortimentet består idag av fyra olika champagner. Dentelles & Crinolines (70 % pinot noir, 30 % chardonnay) är den mest påkostade av dessa och den enda av producentens champagner som inte är gjord på 100 % pinot noir.

Flaskan finns i beställningssortimentet hos SB och kostar 329 kr. https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/dentelles-crinolines-7767101

Jag har pratat med importören (Picky Drinks) och det ska finnas gott om flaskor tillgängliga.

Hoppas att många vill vara med den här månaden!

Edit: Länk!
 
Last edited:
Toppen