Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - november 2016 - 2009 Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Påtagligt brödigt med kalkiga och ostronskalsliknande mineraltoner. Rent och friskt med citrus och gul frukt samt ett uns honung och nougat. Mycket bra syra och snyggt pirr i eftersmaken. Fokuserat och väldefinierat men med aningen tam intensitet. (87p)

Jag gillar det, men går inte upp i brygga. En bra champagne med finess.
 

buteljen

Medlem
Medium(+) doft med massor med bokna äpplen, gula äpplen, brödiga toner. Smaken är torr, medium (+) syra, moussen är mjuk och trevlig, aromerna kommer igen i smaken. Dock ingen direkt komplexitet. Medium finish. Schysst och välgjort vin men inget jag blir exalterat av 88 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Medium(+) doft med massor med bokna äpplen, gula äpplen, brödiga toner. Smaken är torr, medium (+) syra, moussen är mjuk och trevlig, aromerna kommer igen i smaken. Dock ingen direkt komplexitet. Medium finish. Schysst och välgjort vin men inget jag blir exalterat av 88 p.
Röda äpple, nougat, bröd och refreshers (citronkola). Saknar en del intensitet och hade gärna sett ett längre avslut. Möjligtvis lite eldig. Kul bekantskap i fint prisläge. 89 poäng.
Glöm inte att rösta!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
napoleon brigandat.jpg

Månadens vin med referens:
2002 Napoléon Millésime Brut: Lite oren (fenolig, typ grappa) doft bakom gräddkola, ek och grannysmithäpplen. Konstigt, inte uppenbart defekt, för det finns underliggande fina minelatoner. Bra syra, men kort längd, moussen är ok, men inte mer, saknar elegans, oväntat dåligt - beror det på flaskvariation? 80p
Edit:
efter lite tid blev det här ännu sämre, måste vara någon typ av defekt, skickar tillbaks en en halv flaska till SB. Någon som vet vad som kan vara fel (smakar grappa)?
2009 Pierre Brigandat Champagne Cuvée Dentelles et Crinolines: Väldigt gräddig doft mycket päron och äpplen och honung i bakgrunden. Bra mousse, små fina bubblor, kalkig mineraliet: snäckskal. I smaken finns päron, äpplen, jasmin, honung men en schysst ostronsälta/sötma. Bra syra, längden är dock lite kort. Drickvänligt nu, vinner på rejäl luftning, pendlar mellan 89 och 90, men i slutet av flaskan blir det 90p
 
Last edited:

JakobS

Medlem
Detta här hade jag väldigt gärna deltagit i! Tyvärr så är det snart dags för Andre Jacquart att göra entré på bolaget och jag vill även köra en privatimport på Veuve Clicquot rosé 2008, så jag lär hoppa denna :D

maxresdefault.jpg
 

Daniel A

Administratör
Den här korken satt löjligt hårt. Fick kalla på hjälp från grövre armar än mina. Det gick först med en gummihandske (kanske inte det mest traditionella sättet att korka upp champagne. Sabrering, pffft).
DSC_1661.JPG


Eftersom det var en tisdag, och jag är ett stort fan av att avdramatisera saker i allmänhet. Champagne är fest för många av mina vänner, så jag ville statuera ett exempel och köra en falafel till!

DSC_1662.JPG


Och vinet då?

2009 Pierre Brigandet, Cuvée Dentelles et Crinolines
Stor, kraftig mousse; aggressivt bubbligt.
Fin och ren brödighet, jäst (som blåser bort efter ett tag). Det finns en ganska markerad mineralton, men eftersom det ordet är förbjudet försöker jag hitta alternativ beskrivning: kalksten som det precis regnat på? Det påminner om havet, utan att nödvändigtvis ha direkt med vatten eller salt att göra (klippig kust?). Tämligen lite frukt här: svag citrus (citron), och efter mycket letande hittar jag lite gröna äpplen (mer fruktkött än skal). Frukten blir tydligare med mer luft, och framför allt kommer mer äpplen fram.

På tungan är det på alla sätt och vis samma associationer som går igen. Lite mer citrus, en pyttehint av päron dyker upp. Ljus honung efter lång tid i glaset. Det är ett ganska slankt vin, inte det minsta svulstigt. Syran finns ju där, men jag tycker den är lite konstig - kommer och går lite. Skulle säkert må bra av att ligga på rygg några år.

Det är ett bra vin, definitivt, men jag saknar lite intensitet. Det är lite blygt och tillbakadraget. Framför allt så tycker jag att eftersmaken är kort som attan, och det drar betyget under det viktiga 90-strecket. 89p får det bli, med potential för lite mer!

Till en extra stor falafel med blandad sås fungerade det rätt dåligt, tyvärr. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den här korken satt löjligt hårt. Fick kalla på hjälp från grövre armar än mina. Det gick först med en gummihandske (kanske inte det mest traditionella sättet att korka upp champagne. Sabrering, pffft).
Visa bifogad bild 8653

Eftersom det var en tisdag, och jag är ett stort fan av att avdramatisera saker i allmänhet. Champagne är fest för många av mina vänner, så jag ville statuera ett exempel och köra en falafel till!

Visa bifogad bild 8654

Och vinet då?

2009 Pierre Brigandet, Cuvée Dentelles et Crinolines
Stor, kraftig mousse; aggressivt bubbligt.
Fin och ren brödighet, jäst (som blåser bort efter ett tag). Det finns en ganska markerad mineralton, men eftersom det ordet är förbjudet försöker jag hitta alternativ beskrivning: kalksten som det precis regnat på? Det påminner om havet, utan att nödvändigtvis ha direkt med vatten eller salt att göra (klippig kust?). Tämligen lite frukt här: svag citrus (citron), och efter mycket letande hittar jag lite gröna äpplen (mer fruktkött än skal). Frukten blir tydligare med mer luft, och framför allt kommer mer äpplen fram.

På tungan är det på alla sätt och vis samma associationer som går igen. Lite mer citrus, en pyttehint av päron dyker upp. Ljus honung efter lång tid i glaset. Det är ett ganska slankt vin, inte det minsta svulstigt. Syran finns ju där, men jag tycker den är lite konstig - kommer och går lite. Skulle säkert må bra av att ligga på rygg några år.

Det är ett bra vin, definitivt, men jag saknar lite intensitet. Det är lite blygt och tillbakadraget. Framför allt så tycker jag att eftersmaken är kort som attan, och det drar betyget under det viktiga 90-strecket. 89p får det bli, med potential för lite mer!

Till en extra stor falafel med blandad sås fungerade det rätt dåligt, tyvärr. ;)
Hade också stora problem med min kork. Fick be frugan öppna flaskan. :D
 

ChristianB

DipWSET
Galet irriterande kork här också... Korkade upp igår kväll eftersom tisdagen behövde förgyllas lite!

Fick för mig att det var en rosé men när vi väl fick vätskan i glaset så var det ett kristallklart citrongult vin med klart gröna nyanser! Små bubblor förstås, som sig bör, men jag blev lite förbluffad av den ungdomliga färgen! ;)
Doften var roligare och med betydligt mer drag i än väntat. Vi provade rätt nonchalant i köket med öppna kort så tillropen blev många; lätt brioche, citronfruktkött, honung, galiamelon, gula äpplen, citruszest, vita äpplen... Väldigt fruktigt!
På tungan var det återigen en massa frukt som förstärktes av en rätt snäll och publik dosage (hittar tyvärr ingen info på nätet!). Det står Brut på flaskan men min gissning är i övre gränslanden, typ 8-9 g/L. Kan dock få äta upp den eftersom det var en 09a och de upplevs nog som betydligt snällare än 08orna! Men frukten var det! Mogna äpplen, mer citron, vitt baguette-inkråm, honung samt en liten antydan till trädgårdssnigel på blöt sten. :D Med det vill jag förstås säga något i stil med "snäckskal" men det var en ovanligt svårbestämd stenighet den här gången...

Öppet, publikt och klart gott! Flickvännen visste inte alls vad det kostade men kom med den kusliga gissningen "kanske 320 kr, men jag kan ju inte sådant här!". Jag hade föredragit en lite stramare stil men på det hela taget var det ett mycket angenämt bubbel! 88p.
 
Ja, korkproblem här med... Svåröppnad jäkel
Doft av äpplen och rostat bröd, en ton av tropisk frukt. Härlig mousse, äpplen, potatislimpa, fräscha citrustoner och en aning loka naturell (mineraler och bubblor) . Men lite kort eftersmak och en aning beska mot slutet tar bort nån poäng.

89? Eller går den över gränsen till 90?
Nä, det var för kort eftersmak och beskan väger över, men kan varit bästa moussen jag provat, 89p

Som många andra champagner av god kvalitet, farligt lättdrucket
 

Elvis

Medlem
Håller definitivt med om att etiketten ser ut som en rosé.

Mycket frukt på näsan, apelsiner, gula äpplen, blommor, något orent också (bränt gummi?). I munnen är det mer frukt (päron) men den är lite tunn och har en störande beska i eftersmaken. Jag hade önskat mig mer syra också. Eftersmaken är kort. Det här är ingen champagne i min smak och blint vete sjutton om jag ens gissat på Champagne. Jag sätter 79 poäng.
 

Jimmy A

Medlem
IMG_1640.JPG
Kul att vara med på dela en pava för första gången.
Vi hade inte kork problemen vissa vekar haft. När nu korken var av så vad finns i flaskan?Doften är fruktig med toner av grape, citrus, apelsin och nötter av något slag.
Smaken är tyvärr lite tunn. Grapen och citronen kommer igen och längden är något kort. 82 poäng.
 

Ekdahl

Medlem
Kul att få vidga sina vyer av Champagne - ett distrikt jag tycker mig ha ganska bra koll på. Vid mina två besök under åren har resan söderut slutat i Vertus, ungefär där Cote de blanc ebbar ut i mer ordinära (??) odlingar. Vid en googling kan jag konstatera att Channes ligger 140 km/1 h 40 min söder om Vertus! Alltså betydligt närmare Chablis och ungefär samma distans som till Beaune.
Hade inga problem med korken som vissa andra, och måste också ge ett plus till vacker flaskform och etikett - helt min stil.
Och vinet då, ja...
Oj, det är inte Champagne? Det var mina första tanke på näsan, det fanns en ton där som normalt inte hör hemma i en skumpa.... hm... plast/gummi! Lite som en Riesling men ändå inte.
När jag ändå börjar skriva ner övriga doftnoter så är det ändå typiskt Champagne - brödig, citrus, äpplen, krossade snäckskal. Relativt ung doft.
I munnen är det mycket röda äpplen, precis som man förväntar sig. Ok mousse, ok syra. Lite tunn/klen intensitet. Eftersmaken är lite besvärande dock - det ända jag känner är en beska, eller grape om man skall vara snäll. Den eftersmaken är lång, men i övrigt finns ingen eftersmak att tala om.
Troligen behöver den några år till, huruvida den blir mycket bättre är dock lite osäkert. Ger den 86 p, tyvärr tappade den något poäng på beskan i eftersmaken
 

Ekdahl

Medlem
@Elvis, Intressant att efter läst igenom alla provningsnoter att du är den enda som hade denna gummi/plastton som jag tyckte var så distinkt - men medan du tyckte det var en defekt om jag uppfattar dig rätt så tyckte jag snarare det var ett oväntat exotiskt inslag som inte alls var besvärande, men möjligen förvånande. Men om beskan är vi 100% överens!
 

Elvis

Medlem
@Elvis, Intressant att efter läst igenom alla provningsnoter att du är den enda som hade denna gummi/plastton som jag tyckte var så distinkt - men medan du tyckte det var en defekt om jag uppfattar dig rätt så tyckte jag snarare det var ett oväntat exotiskt inslag som inte alls var besvärande, men möjligen förvånande. Men om beskan är vi 100% överens!

Jag tänkte också på det när jag läste din kommentar. Du skrev att tankarna gick till Riesling, mina tankar gick till Sauvignon Blanc för det fanns något fränt över den där gummitonen (det var det jag menade med "bränt gummi"). Jag håller med om att det var förvånande att finna de här tonerna i en champagne och för mig var det negativt.
 

Kalle A

Medlem
Min flaska var defekt. Synd. Smakade och luktade bara rutten ek... Inte så ofta det händer med champagne tycker jag, men ibland blir det så här...
 
Toppen