Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    11

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tokajer.jpg


Var lite snällare än @Matlen och och @Mats när jag valde referensvin. Det fick bli en billig, ung sauternes.
Vi började med att de dricka vinerna utan tillbehör, men bytte snabbt till en gorgonzolarisotto toppad med pistagenötter.
Château Baulac Dodijos 2012, doft med persika och vanilj, fräsch. Också smaken har persika och creme brulee, men total avsaknad av syra. Detta gör att alkoholen sticker fram och vinet blir väldigt endimensionellt. Tillsammans med maten blir det ännu sämre, osten tar fram en smak av raffinerat socker och lyfter alkoholen ännu mer. Med lite syra kunde det här vinet ha varit bra, men tyvärr... 81p
St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos 2008, doft av nötter och ädelträ, snygg. I smaken finns det karamelliserat socker, nötter och (över)mogen mango, den förväntade oxidationen saknas, det gör också de andra tropiska frukterna, men här finns syran som saknades i sauternesen, gott! Med gorgonzolarisotton blir det ännu bättre, sötman dämpas och nötigheten framhävs på ett positivt sätt. Mycket bättre än förväntat och mycket bättre än referensvinet 88p . Det smakar dock bäst riktigt kallt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 2379

Var lite snällare än @Matlen och och @Mats när jag valde referensvin. Det fick bli en billig, ung sauternes.
Vi började med att de dricka vinerna utan tillbehör, men bytte snabbt till en gorgonzolarisotto toppad med pistagenötter.
Château Baulac Dodijos 2012, doft med persika och vanilj, fräsch. Också smaken har persika och creme brulee, men total avsaknad av syra. Detta gör att alkoholen sticker fram och vinet blir väldigt endimensionellt. Tillsammans med maten blir det ännu sämre, osten tar fram en smak av raffinerat socker och lyfter alkoholen ännu mer. Med lite syra kunde det här vinet ha varit bra, men tyvärr... 81p
St Stephan's Crown Tokaji Aszu 5 Puttonyos 2008
, doft av nötter och ädelträ, snygg. I smaken finns det karamelliserat socker, nötter och (över)mogen mango, den förväntade oxidationen saknas, det gör också de andra tropiska frukterna, men här finns syran som saknades i sauternesen, gott! Med gorgonzolarisotton blir det ännu bättre, sötman dämpas och nötigheten framhävs på ett positivt sätt. Mycket bättre än förväntat och mycket bättre än referensvinet 88p . Det smakar dock bäst riktigt kallt.
Oj, drack ditt referensvinet häromdagen och var väldigt nöjd. Men noterade förvisso att syran var lite slapp :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Oj, drack ditt referensvinet häromdagen och var väldigt nöjd. Men noterade förvisso att syran var lite slapp :)
Beror kanske på vad man är ute efter? För mig är ung Sauternes framför allt en aperitif. Att dricka ung Sauternes utan syra, blir då som att köra saab utan frihjul - även om allt annat är bra så saknas det viktigaste.
Kan tänka mig att den funkar bättre som efterrättsvin. Doften var som sagt fin och den kändes rätt mogen för att vara så ung (kanske för att syran saknades?).
 

Larseman

Medlem
Är det någon som har hittat eller lagt upp vinet på CT? Har köpt idag och ska drickas till en äppelpaj ikväll, men vill gärna lägga upp en TN även på CT.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Lite dåligt med uppslutning kring månadens vin!
Vid samma tidpunkt förra månaden hade 9 personer druckit månadens vin, så ungefär samma uppslutning denna månad (8). Fortsätter det i denna takt kommer cirka 24 personer druckit vinet vilket vore ett bra resultat då det pendlat mellan 13-18 personer som deltagit i denna fantastiska aktivitet de senaste månaderna. Som sann optimist så tror jag på att över 20 personer kommer att ha deltagit i aktiviteten innan månaden är slut.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så har man fått både tummen och korken ur.
Doft av honungsrostade hasselnötter, brännässlor och rostig spik. Smaken är sötsyrlig och bjuder på körsbär, rabarber, aprikos. Avslutet kort föurtom det aningens besksyrliga som håller sig kvar. Inget som triggar mitt lustcentra, ganska mediokert. 84p.
 

Larseman

Medlem
En dag försent :oops:
Serverade vinet redan för tre veckor sedan då vi hade gäster, blev dock inte riktigt klok på det då. Hade det till en väldigt söt äppelkaka vilket nog blev för mycket socker totalt sätt.
Tänkte inte ge upp utan provade det även idag men jag har svårt att karakterisera söta viner. Kan inte bestämma mig för vad jag egentligen tycker...
Doften är söt (surprise!) med florala drag, ungefär som när man knipsar av ett pelargonblad. Massor med aprikoser och mandariner, men också en svag ton av kräftspad som stör. I munnen naturligtvis sött, men också mogna röda äpplen och apelsin. Syran gör att det inte känns sliskigt. Om det inte vore för det där kräftspadet....
Stannar trots allt på 85p.
 
Toppen