Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

gece

Man vänjer sig.
Vi pratar ibland här på forumet om att vidga våra vyer och så slutar det ändå med att man sitter med en fransos eller italienare, så jag tänkte ta mitt ansvar denna månad och släpa iväg forumet till Balkan!
  • Roxanich Malvazijica (75746)
  • kroatien.gif
    Kroatien, Istra
  • http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/roxanich-7574601
Producenten heter alltså Roxanich, och druvan heter Malvazijica Istra. Vi känner igen den från viner såsom Madeira, men här har vi en, öh, lite annan stil. Ni som vill prova helt blint, beställ och drick, ni som vill veta mer och testa än mindre blint, glana den bifogade PDFen. (Jag har verifierat med importören att det finns nog att beställa.)

Živeli!
 

Attachments

  • Produktblad-Roxanich Malvazijca.pdf
    {memory} MB · Visningar: 556

Mattias Schyberg

Administratör
Vi pratar ibland här på forumet om att vidga våra vyer och så slutar det ändå med att man sitter med en fransos eller italienare, så jag tänkte ta mitt ansvar denna månad och släpa iväg forumet till Balkan!
Producenten heter alltså Roxanich, och druvan heter Malvazijica Istra. Vi känner igen den från viner såsom Madeira, men här har vi en, öh, lite annan stil. Ni som vill prova helt blint, beställ och drick, ni som vill veta mer och testa än mindre blint, glana den bifogade PDFen. (Jag har verifierat med importören att det finns nog att beställa.)

Živeli!
Utmärkt tråd med korrekt omröstning och allt. Skönt att inte behövas, dessutom intressant vin. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Beställt. Blir ett nytt vinland till CT-statistiken också (uppe i 15 länder under 2015 hittills).
Ligger snäppet efter med 14.
Italy
France
Germany
Portugal
USA
Chile
Austria
Spain
New Zealand
Czech Republic
Australia
Greece
Malta
South Africa
 

Aqua Vitae

Medlem
En riktigt intressant producent. Har provat viner från de senaste åren - vissa viner är världsklass andra når inte hela vägen fram -just detta vin tänkte jag prova med ytterligare några andra. Min känsla är att de gått från fantastiskt till mycket bra, men med vissa viner som inte alls hållit måttet. Man har också gått från en mycket lite produktion till en lite större, om än inte mycket stor. Ska bli intressant att se vad jag själv tycker men också era åsikter.

Magnus
 

Mats

Gone todash....
Man känner ju ett visst ansvar när ens arvtagare väljer ett vitt vin från KROATIEN (sic!) så det blir till att vara tidigt ute:
Måste börja med att säga att jag så gott som aldrig dricker vita viner om de inte är dieselfulla reislingar, söta eller fulla av olorosotoner (hoppas det blev rätt i diskussionen om smak av oxidation/sherry?) så ta min åsikt men ett par kilo salt.

Dekanterades och dracks under 3 timmar.
Doft: När flaskan är nyöppnad och odekanterad finns en god lite söt fruktighet av något som liknar päronsplitt eller pigellin men det försvinner sedan och allt som finns kvar är en ganska tunn doft av äppelvin gjort på turbojäst.
Smak: Lite besk och salt smak, inte speciellt mycket frukt och kort och lite spritig med ännu mer turbojästvin.

Jag stödjer helt sättet att välja månadsvin, ska inte bara vara att gå i gamla fåror och välja säkra +90-poängare från kända områden utan bra att utmana och gå utanför säkerhetsramen för att få oss att prova något nytt ibland, men för mig var det här ett stolpskott. Inget direkt fel på det men många skönhetsfel, 77p?
 

Gurto

Medlem
Doft: Äppelmos, aprikos, lätt oxidation, smöriga kex, mandel och kolaremmar.
Smak: Lätt oxiderade mjöliga äpplen. Fylligt, fet och vaxig textur. Låg syra.

Spännande doft som, med sin autolysa karaktär, påminner lite om en mogen BdB-Champagne. Sämre i munnen. Jag kan tyvärr inte förlåta den totala bristen på syra som gör det platt. Det är inte dåligt men inte heller imponerande. Kul erfarenhet dock då jag väldigt sällan dricker denna typ av viner annars.

Doft och bra koncentration gör att vinet ändå får 83p.
 

Sveprod

Medlem
Då ska vi se.. Öppnar flaskan eftersom det vankas kolja som tillagas i ugn i folie tillsammans med citron, tomat, lök och kryddor. Ganska neutral husmanskost som inte borde stöta sig med vinet, tänkte jag.. Visar sig att detta vinet stöter sig med det mesta. Doftar svagt och ganska entonigt av övermogna gula äpplen. Har en mörk gul och tilltalande färg. Men smaken känns väldigt "daff" och kort. Vem har stulit syran?! Smörig och tilltalande i konsistens, men i övrigt var detta inget bra vin alls. Dricker sedan vinet efteråt utan mat och smaken känns något mer fruktig, och en aning tropiskt, men återigen - var är syran och eftersmaken?! Inget återköp för mig, och jag gillar visserligen inte att sätta poäng men 80p får den av mig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dag att prova månadens vin - för att få en "bra" referens så väljer vi 2008 Paraschos Π-NOT: naturvin mot naturvin:
2008 Paraschos Π-NOT Pinot Grigio: ok, förväntningarna var låga, men det här underträffar allt, tror till och med castillo de gredos överträffar det här vinet med hästlängder, men jag har ingen lust att jämföra. Det finns lite syra, men annars är det bara äckel, 14p på den 100-gradiga skalan. Det enda bra med det här vinet är "NOT" på etiketten.
Roxanich Malvazijica: helt klart en annan dimension än Π-NOT Pinot Grigio, men det säger kanske inte så mycket? Doften är lite blomming, lite oxiderad med lite drag av barrträd, men ganska tunn. I smaken finns honung, granskott, lite jasmin, men den är ganska tunn och frukten saknas. Generellt är vinet väldigt tunt - det känns som ett stort hål där något väsentligt saknas. Personligen gillar jag stilen, men tyvärr kändes det här vinet alltför utspätt 79p
kroat + pi-not.jpg
kroat + pi-not II.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Har helt missat tråden för oktober men nu har jag beställt! :D Förra månaden föll bort för mig för jag fick aldrig vinet men den här gången hoppas jag på bättre resultat!

Valet av vin är det "bästa" hittills, tycker jag, om man bara ska basera det på originalitet. ;) Huruvida innehållet i flaskan är det återstår att se!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har helt missat tråden för oktober men nu har jag beställt! :D Förra månaden föll bort för mig för jag fick aldrig vinet men den här gången hoppas jag på bättre resultat!

Valet av vin är det "bästa" hittills, tycker jag, om man bara ska basera det på originalitet. ;) Huruvida innehållet i flaskan är det återstår att se!

Hur lyckas du missa något som är återkommande varje månad? ;):D
 
Toppen