Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

ChristianB

DipWSET
Hur lyckas du missa något som är återkommande varje månad? ;):D
Mycket att göra plus lite dålig aktivitet från min sida. Jag har helt enkelt inte tittat in här så ofta som jag velat, men å andra sidan har jag inte haft så mycket tid över för vin. :(

Måste bättra på den biten med en flaska här och där! ;)
 

Gurto

Medlem
Dag att prova månadens vin - för att få en "bra" referens så väljer vi 2008 Paraschos Π-NOT: naturvin mot naturvin:
2008 Paraschos Π-NOT Pinot Grigio: ok, förväntningarna var låga, men det här underträffar allt, tror till och med castillo de gredos överträffar det här vinet med hästlängder, men jag har ingen lust att jämföra. Det finns lite syra, men annars är det bara äckel, 14p på den 100-gradiga skalan. Det enda bra med det här vinet är "NOT" på etiketten.
Roxanich Malvazijica: helt klart en annan dimension än Π-NOT Pinot Grigio, men det säger kanske inte så mycket? Doften är lite blomming, lite oxiderad med lite drag av barrträd, men ganska tunn. I smaken finns honung, granskott, lite jasmin, men den är ganska tunn och frukten saknas. Generellt är vinet väldigt tunt - det känns som ett stort hål där något väsentligt saknas. Personligen gillar jag stilen, men tyvärr kändes det här vinet alltför utspätt 79p
Visa bifogad bild 5149 Visa bifogad bild 5150

Glöm inte klicka i röstrutan också :)
 

Silex

Medlem
Så har även jag smakat:
Fin gyllengul färg. Ok när jag sniffar direkt vid öppnandet, med lite gul frukt och äpple, men när jag sitter ner med ett glas senare på kvällen för mer noggrann analys så känns det lite oxiderat och äppeldoften är kraftig. Doftar nu av JO äpplejuice med inslag av nötter. Hittar även något udda typ Lakrisal i doften.
Vinet är fylligt och runt i munnen, men med mycket låg syra och en kort och enkel eftersmak. Smaken är mycket torr och äpple går igen (som enkel äpplejuice utan socker) och mynnar ut i något metalliskt i eftersmaken. Funkade klart bättre till mat är utan. Detta var intressant att prova men tyvärr inte särskilt bra. Det var nog inte värt ens hälften av vad det kostade.
 

Krisman

Medlem
Kul med Kroatien, har ju blivit svenskarnas nya heta resmål. Lite OT men Krauthaker är den bästa producenten jag provat från Krauthaker.
Ska också beställa denna. Kul val!
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Så kom man till skott själv.
"Det här luktar som när vi går på Vinbaren [Eriks, reds anm] och beställer in något riktigt dyrt", är sambons spontana reaktion, och jag är benägen att hålla med - påtagligt ekad, men på ett elegant sätt (inget ekspånste). En hel del krutrök förekommer också. I munnen har vi gul frukt och mogen citrus. I det relativt korta avslutet också en hel del grapefruktbeska. Syran är någonstans i underkant av vad jag normalt tycker är acceptabelt men ändå håller det ihop rätt bra.

Betygssättningen då? Tja, det är väl så att säga ganska liten storlek på vinet, och jag är en aning kluven till den där beskan, men jag gillar't ändå. Hade gärna sett det hela ett par storlekar större men tack vare den taktfulla ekningen lyckas det klättra in i "mycket bra"-territorium och landar på... 86p?

Edit. Haha, efter att ha läst alla andras kommentarer får jag väl bara be om ursäkt. Puss forumet
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och sen får man väl utse november månads vinväljare... och ibland lönar det sig att bara be om det man vill ha (trots att jag inte fått någon lång och/eller romantisk promenad) så varsågod @Elvis - take it away!
Få bli lite skärpning på mig nu, för mycket arbete och för lite månadens vin på sistone men jag ska bättra mig! (Särskilt när det luktar Champagne lång väg för nästa månad, och jag är hemma) :cool:
 

ChristianB

DipWSET
Jag provade vinet igår onsdag men kom mig aldrig för att lägga in ett omdöme här. :p

Färgen är djupt guldgul med långsamma tårar på glasets insida. I doften är det främst bokna äpplen, gula mosiga äpplen, sultanarussin och kanderad citrusfrukt som dominerar, men det finns också blommiga drag av honung. Jag tänker lite på klöver, bin och allmänt aromatisk honung i det här fallet... En ton av "toast" smyger sig också in som jag placerar som viss fathantering, för det får mig inte riktigt att tänka på malolaktisk jäsning.
I smaken är det mer äpplen och russin som primärt visar upp sig, medan de florala och toast-artade tonerna bättre kommer fram i eftersmaken. Syran känns lite låg kanske och det påverkar säkert att jag tycker vinet har lite hög viskositet, men det är inte oljigt eller så, snarare fylligt på gränsen till lite för fylligt. ;) Alkoholen ligger visst på modesta 13% (kollade efter provglaset) men det finns ändå en viss hetta som inte riktigt balanseras av frukten i vinet.

All in all, det här är faktiskt riktigt trevligt! Jag kan absolut tänka mig att dricka det igen; stilmässigt påminner det lite om fetare viner som t ex Cami Salie, gjort på Gros och Petit Manseng, särskilt i färg och med den lite tjocka äpplefrukten. ;)
 

Larseman

Medlem
Här går vi (here we go)
Vågar du pröva en Malvazijia? frågar jag frugan. Javisst, hur fel kan det bli?
Häller upp ett vin med kraftfullt gul-orange färg. Ser spännande ut. Doftar...
Ingenting! Förutom en tydlig doft av bokna äpplen, eller äppeljuice. Men annars inte mycket.
Frugan doftar, tar en sipp och grimaserar kraftigt. Blääää, det här var inte gott. Jag försöker hålla hoppet uppe och karakteriserar vinet som "intressant". I munnen är det beskt och ogint med huvudsakligen äppeljuice och då nästan lite jäst dito. Eftersom det är jag som har valt vinet så försöker jag ändå att hävda att det faktiskt har lite sherry- eller madeiratoner men det går inte hem, inte ens hos mig själv. Nä, det här är inte gott, typiskt att man köpte två flaskor. 70p och då är jag generös.
 

ChristianB

DipWSET
Här går vi (here we go)
Vågar du pröva en Malvazijia? frågar jag frugan. Javisst, hur fel kan det bli?
Häller upp ett vin med kraftfullt gul-orange färg. Ser spännande ut. Doftar...
Ingenting! Förutom en tydlig doft av bokna äpplen, eller äppeljuice. Men annars inte mycket.
Frugan doftar, tar en sipp och grimaserar kraftigt. Blääää, det här var inte gott. Jag försöker hålla hoppet uppe och karakteriserar vinet som "intressant". I munnen är det beskt och ogint med huvudsakligen äppeljuice och då nästan lite jäst dito. Eftersom det är jag som har valt vinet så försöker jag ändå att hävda att det faktiskt har lite sherry- eller madeiratoner men det går inte hem, inte ens hos mig själv. Nä, det här är inte gott, typiskt att man köpte två flaskor. 70p och då är jag generös.
Där ser man! Roligt att vi både är inne på just
bokna äpplen! Jag tyckte dock att det hade lite mer drag i sig än bara så, men å andra sidan kan jag tänka mig att det är lite olika intryck av just det här vinet!
 

Göran

Medlem
Så hann jag också prova månadens vi innan månaden tog slut:

Rejält gult i färgen blev den första överraskningen den svaga doften. Nästan ingen doft alls i början och när det äntligen dök upp något så var det lite svaga äppeltoner med en touch av tallbarr.
I munnen blev det lite fadd äppelmust med en viss kryddighet men väldigt platt i avsaknad av syra. Det här var väldigt långt från mina Champagne/Riesling-syrastinna preferenser och inget jag kommer dricka igen. Brukar ju inte poängsätta, men kanske 70-
 

Elvis

Medlem
Så har jag äntligen provat:

Äppelmos, övermogna äpplen och äppelcider. Total avsaknad av syra. Första intrycket är att jag kommer att behöva hälla ut nästan hela flaskan men jag gav den chansen under två timmar. Efter att jag vant mig vid den märkliga äppelstilen kunde jag i alla fall dricka vinet men det fanns en beska och en spritighet som störde hela tiden.

Min fru tyckte att det var gott men det tyckte inte jag. Däremot var det intressant att prova ett vin i så annorlunda stil. 78 poäng.
 
Toppen