Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2015 - Roxanich Malvazijica 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

mnor

Medlem
Kom på idag att jag testade detta vin för 2-3 veckor sedan och glömde då av att skriva en smaknot. Doft av bokna äpplen och toner av saffran och tropisk frukt. Smak av äpplen och honung. Jag är i vanliga fall ingen stor fantast av vita viner och jag blev absolut inte övertygad av detta vinet heller. Blev ytterligare ett vin som fick bli ett matlagningsvin, passade bra i kycklingrätten som jag gjorde. 77 Poäng
 
Till slut fick även jag provat detta.
Färgen har en vacker ton av bärnsten.
Det doftar av gula, lite bokna äpplen. En mycket försiktig doft som blir lite tydligare ju längre tid vinet får i glaset.
I gommen är det de bokna äpplena i en lätt oxiderad stil som har kommandot. Tämligen svag syra. Anstränger vi oss så
hittar vi lite kryddor, saffrran och unset tropisk frukt. I eftersmaken aningens honung.
Inget jag kommer att köpa igen, men ändå spännande att ha provat.
Betyg 3
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Jaha, nu när oktober med god råge är över kan man ju göra en sammanfattning. Gick ju inget vidare det här. Eller jag menar, som man brukar säga efter en sån där provning: Det här var ju... öh... intressant. :)

Jag tvekade lite mellan detta vin och någon storebror till det, som t.ex. Antica Malvazija, som har betydligt mer skalkontakt (upp till 100 dagar för Antica) men bedömde att deltagandeviljan förmodligen skulle brista något med ett kroatiskt orangevin med en prislapp i champagneklass. Jag vet, det är fegt av mig att banga ur pga pris. Iofs tvivlar jag på att det skulle mottagits speciellt mycket mer positivt, men gissningsvis med fler utropstecken.

En annan reflektion är vår återkommande diskussion om en etikett med ett känt distrikt på drar upp priset. Detta vin ger ju kanske inte direkt några starka argument för den teorin, åtmistone inte i denna prisklass - hade inte, säg, en Chablis eller en tysk Riesling med samma prislapp fått högre snittpoäng? Nu är förstås det här bara en datapunkt men det finns kanske en anledning till att vi dricker de viner vi gör.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jaha, nu när oktober med god råge är över kan man ju göra en sammanfattning. Gick ju inget vidare det här. Eller jag menar, som man brukar säga efter en sån där provning: Det här var ju... öh... intressant. :)

Jag tvekade lite mellan detta vin och någon storebror till det, som t.ex. Antica Malvazija, som har betydligt mer skalkontakt (upp till 100 dagar för Antica) men bedömde att deltagandeviljan förmodligen skulle brista något med ett kroatiskt orangevin med en prislapp i champagneklass. Jag vet, det är fegt av mig att banga ur pga pris. Iofs tvivlar jag på att det skulle mottagits speciellt mycket mer positivt, men gissningsvis med fler utropstecken.

En annan reflektion är vår återkommande diskussion om en etikett med ett känt distrikt på drar upp priset. Detta vin ger ju kanske inte direkt några starka argument för den teorin, åtmistone inte i denna prisklass - hade inte, säg, en Chablis eller en tysk Riesling med samma prislapp fått högre snittpoäng? Nu är förstås det här bara en datapunkt men det finns kanske en anledning till att vi dricker de viner vi gör.
Du lär i alla fall nå topplistan med jumboplatsen inkluderad med detta vin. @Magnus L har suttit på bottentronen länge nog. :D
 
Vilka underliga vägar vindrickandet kan ta. Här åker hustrun och jag på en lillsemester till Köpenhamn. Vi besöket en trevlig vinbar i Nörreport(Terroiristen) och dom har kroatiskt tema. Samma producent om vi hade som oktobervin. Ett vin som sågades av många. Själv var jag lite mer försiktig och tyckte det var intressant. Dom här två nya vi provade var riktigt, riktigt bra. Precis innan vi ska gå så dyker en representant för den svenske importören upp. Lite bekymrad över våra recensioner
image.jpeg
 
Toppen