Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2015 - Capellanía 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mats

Gone todash....
Klurigt val här, speciellt med tanke på urvalet på SB. Tänkte ta ett vitt från Jura med lite sherrytoner eftersom vi inte haft något i den stilen, och eftersom det inte funnits något Vin Jaune på SB på länge tänkte jag ta Domaine Rolets ”Arbois Expression du terroir” eller Tissots ”Arbois Selection” men ser nu att båda verka ha utgått. Tyiskt!

Jag hittar inget annat juravin på SB nu som har den här smaktypen men även vit Rioja brukar kunna ha den och vid SB-släppet på fredag kommer Marqués de Murrietas ”Capellanía” och eftersom jag nu reser bort några dagar med lite tid för djupanalys av SBs utbud får det bli den.

Månadens vin: Capellania 2010 (99715) Marqués de Murrietas, Spanien, Rioja.

Jag har inte provat just den här årgången men tidigare årgångar har haft nästan precis det jag är ute efter så jag hoppas även denna har det. Nu bör de här lagras ett antal år men förhoppningsvis kommer karaktären fram ändå. Tyvärr gick det ju inte att ta exakt det vin jag ville ha men det här duger nog för mitt mål är inte att hitta det perfekta vinet utan att få ge ett exempel på en vintyp många har missat men som de flesta erfarna vindrickare brukar gilla.

Som sagt reser jag bort några dagar och kommer troligen ha svårt med både tid och internet men jag får komplettera senare med mer info om vinet.


Ni som hängde på FW i natt såg kanske att jag först valt El Enemigo Chardonnay 2012 som kommer i samma släpp. Det vinet har som en Fino legat under flor och jag antog den skulle ha fina oxiderade sherrytoner men jag fick snabbt veta av en vänlig FWare att en tidigare årgång inte haft minst antydan av sådana toner och därför bytte jag till Capellanian men det ska ändå blir spännande att köpa även den och testa.
 

jrick

Medlem
Ett val helt i min smak. Kommer haka på, är bortrest när släppet är och närmast efterföljande 4 dagarna men detta bör väl finnas kvar i butikerna ett tag.
 

Daniel A

Administratör
Den här gången ska jag väl för fasikum lyckas få tummen ur och haka på den här trevliga aktiviteten!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helt ny medlem som arbetar natt hela helgen men jag skall försöka haka på detta. Särskilt då jag är rödvinsfanatiker men vill på samma gång hitta tillbaka till det vita. :D
Nattarbetare och vinnörd. Nu jäklar kan vi få igång verksamheten på forumet även nattetid. ;)

Välkommen till forumet och kul att du hoppar på våra aktiviteter direkt!

finewines.se - Forumet som aldrig sover
 

Magnus L

urydhtfilgukj
GP hade skrivit upp den som bara den, så de 12 flaskor som Nordstan fick var tydligen det enda som tog slut kl 10 :D
 
Last edited:

Larseman

Medlem
GP hade skrivit upp som bara den, så de 12 flaskor som Nordstan fick var tydligen det enda som tog slut kl 10 :D
Men hur kan Nordstan bara få 12 flaskor av 600 totalt som ska ut på tre butiker samt webben? Passagen hade gott om flaskor nu vid lunch så jag norpade två.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men hur kan Nordstan bara få 12 flaskor av 600 totalt som ska ut på tre butiker samt webben? Passagen hade gott om flaskor nu vid lunch så jag norpade två.
Ligger troligen en 200-300 hundra på centrallagret. Dom trodde dom skulle få in fler, men det finns i princip inga i Göteborg i skrivande stund.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Försökte beställa nu men får besked att den är slut enligt webbsaldo...

Antar att resterande flaskor plötsligt "dyker upp" igen om några dagar i vanlig ordning...

Nattarbetare och vinnörd. Nu jäklar kan vi få igång verksamheten på forumet även nattetid. ;)
Skönt att det är fler än mig som får ta nattvakten på forumet...
 
Toppen