Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2015 - Capellanía 2010

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

jrick

Medlem
Kommer säkert dyka upp fler i webbsaldot eller? I annat fall får man be sin lokala butik beställa upp från Malmö på fredag när det gått en vecka.
 

Larseman

Medlem
Ser ut som att det blir jag som får ge första utlåtandet (även om jag tror att @gece också redan har provat)

Ganska försiktig doft med smör (brynt?), macadamianötter, lite tropisk frukt och en hel del fat. Frugan hittade även carambola och ett uns aceton. Förvisso komplex men ändå lite tam.
I munnen är den medelfyllig med gula plommon och rabarber. Ganska lång med en viss grapebeska i slutet, ungefär som våra fördomar om cava (samma druva). Lite klen i syran också.
Inget jag går igång på men det är förvisso inte så många vita jag gör det på. Känns som att den rent objektivt har vissa kvaliteter men jag kan inte sträcka mig längre än till 85p.
 

gece

Man vänjer sig.
Ser ut som att det blir jag som får ge första utlåtandet (även om jag tror att @gece också redan har provat)
Japp, man behöver inte be mig två gånger att dricka vit Rioja, så redan i fredags slank den ner. Däremot tar det längre tid att Ctrl-C/Ctrl-V:a från Cellartracker...
Massor av citrus (mestadels citron) och en hel del ek när korken poppas, luktar ungt men sitter ändå ganska väl ihop. Med lite luft utvecklas vinet och det dyker upp en hel del sötaktig tropisk frukt (typ mango och galiamelon), lite salmiak och gröna toner (tulpanstjälkar och en viss örtighet åt eukalyptus/myntahållet). Vinner helt klart på luft, sista dropparna jag lapade i mig från flaskan när vi dukade av middagen berättade för mig att jag borde dekanterat långt i förväg - klart roligare än första smutten!

Sammanfattningsvis säger jag good but not great, och inte så arketypiskt Rioja (och arketypiskt för mig innebär typ Tondonia...). 88p satte jag, vilket känns både generöst och snålt på samma gång. Frukten har något som jag förknippar med sydeuropeiskt vitvin som inte riktigt faller mig på läppen, men det är välgjort och balanserat och de gröna tonerna ger det en viss pondus. Om man ger det några år och frukten får lugna ner sig lite tror jag detta kan segla upp till, och kanske över, 90p, och tur är väl det, för jag har några flaskor kvar... :)
 

Daniel A

Administratör
Äntligen månadens vin-premiär för mig!

Ek, ek, ek. En del citrus, och så en liten släng lacknafta. Finns lite nötter när temperaturen höjts. Fatet följer med på tungan, citrusen blir lite mer utpräglad citron. Lychee. Viss beska, i en lång och trevlig eftersmak. Först när vinet närmar sig rumstemperatur hittar jag svaga sherrytoner.

Mycket trevligt och skarpt vin. Känns som en lite mer sansad version av López de Heredias turboviner. Även om syra inte på något sätt saknas så hade jag ändå föredragit högre sådan, alternativt så krävs ett antal år för att integrera fattonerna mer. Mycket gott, oavsett, och med fin potential att bli bättre. 89p.

En ny vän i det trevliga gänget som är Rioja Blanco!
 

Vino fino

Medlem
Mitt bidrag till debatten:

Vaxig, lite salt Viura-frukt, gula plommon, vita blommor, ek. Fortfarande ganska ung i doften. Fyllig, nötig, ekig. Först i eftersmaken kommer lite oxiderade toner och det ordnar upp sig till slut med bra bett och längd, salta nötter under ett täcke av vaxat citronskal. Långt ifrån gamla skolans Capellanía, och ännu längre från El Dorado, och man märker att vår tids melodi (klinisk renhet) har påverkat vinmakarna. Fortfarande ett jättebra vin men inte lika bra som förr när det var ett oxiderat monster. 90 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Japp, visst tusan lyckades även jag få tag i en flaska. Drack den tillsammans med lite blandade ostar där huvudnumret var en Grüner Veltliner från 1999, men varför inte slänga in denna rackare också tänkte jag. :)

image.jpg


2010 Marqués de Murrieta Rioja Capellanía
Fatade vita viner är inte alls dumt, men när det är av detta slag så kan man undra hur mycket av upplevelsen som faktiskt är vinsmak. Jag gillar det dock, massor av nötter, ek, citrus, rom och bränt socker i näsan. Hittar inte någon uttalad frukt, men den drar nog lite åt det tropiska hållet, kanske lite gula plommon samt lite tyngre citrus (kanderad möjligen?). Bra syra och hyfsat fylligt men aningen kort i rocken. Det bränner till och dör sedan ganska snabbt ut. Saknar lite intensitet.

Ganska enkel vit Rioja som inte imponerade men smakade gott utan tvekan. Funkade inte bra till kittosten eller vitmögelosten på tallriken där vin och ost blev läskigt beskt ihop, men det funkade faktiskt riktigt bra till lite Gruyere som vi hade en bit över från förra veckan. Jag tycker det förtjänar 87p, då jag trots allt har svårt att tycka illa om stilen rent subjektivt. Hittade inga sherrytoner eller spår av oxidation, men de kanske kommer med tiden?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
capellania.jpg

Månadens vin mot Gran Clos 2001 - vit rioja mot vit priorat.
Gran Clos 2001 är ett väldigt speciellt vin som man antingen älskar eller hatar, massor med fat och lite lätt oxiderat - men jag tycker att det är jättegott.
Capellanía 2010 är också rejält fatat utan att vara en vanlijbomb, men friskare och med mer syra jämfört med Gran Clos. Syra, fat och frukt ligger i bra balans och det finns en del i citrus smaken. Vinet är gott för studen och passade perfekt till panerad spätta, men det lämnar inget bestående intryck. 84 p. Gran Clos är roligare.
 
Trådskapare
Mats

Mats

Gone todash....
Så då har även jag druckit vinet som jag själv valde.
Doft som domineras av ek och ännu mera ek bl.a. i form av lite sötaktigt vaniljte men sen även smör, citrus och pigellin. I smaken finns en massa ek, citron, lite tropisk fruktighet, en viss bitterhet och ganska bra syror men kunde ha fått funnits lite mer. Bra balans och viss komplexitet under all ek.

Oxidationen och sherrytonerna då??? Man kan bara ana ett litet litet drag av oxidation, så lite att det kanske är inbillning för att jag vet hur det kan vara, men eftersom det var just den smaken jag var ute efter med mitt vinval får man en kraftig besviken känsla av ”This is not what I signed up for!”. Ny årgång = nytt vin men den Capellania jag druckit tidigare som hade riktigt rejäla sherrytoner hade lagrats 3 år längre så kanske den här också utvecklas åt det hållet, så med några år i källaren kommer förhoppningsvis eken att lugna ner sig och oxidationen öka och man skulle då kunna få ett +90-vin.

Summa summarum ett hyfsat bra vin men en riktig besvikelse med tanke på orsaken till vinvalet. 88 p.
 

Silex

Medlem
Då sitter även jag och sniffar på månadens vin.
Vacker gyllene färg. Doften domineras av faten som ger vanilj och smörkola i stor mängd. Hittar också brynt smör och lite nötighet. Lite citrus, men även söt gul frukt (gula plommon, mango) tittar fram bakom eken. Komplexiteten i doften ökar efter ett par timmars luftning, men med lite värme och luft blir det också lite jolmigt och doften drar mot någon slags vaniljlikör. Även i smaken är eken tydligt och ger först vinet ett ganska runt intryck, men inom kort kommer en frisk (M+) syra som följs av bitterhet i eftersmaken. Frukten är mest citrus eller t o m citronvatten och lite sötare gul frukt, typ gula plommon och melon. Överlag känns detta lite ointegrerat och spretigt och jag saknar djup och komplexitet i smaken. Frukten är lite tunn och eken tar överhanden. Ett intressant vin att dricka, och det känns som att det vacklar mellan en modern och traditionell vit rioja utan att hitta hem. Kanske kan det bli bättre om man skulle vänta några år, men jag är tveksam till om alla komponenter finns på plats för att detta skall bli riktigt bra. I alla fall fullt drickbart en onsdagkväll, men inget jag kommer köpa mer av. 86p på FW-skalan.
 

Elvis

Medlem
Mina intryck:
Jag har ingen stor erfarenhet av vit rioja. De enda jag vet att jag provat tidigare är Vina Tondonia Reserva och Gran Reserva så ribban ligger högt.

Eken ligger tyvärr som ett lock över det här vinet. På näsan går mina associationer till vanillinsocker, i munnen är det väldigt spretigt. Det finns något slags kvalitet där men den gömmer sig.

En annan reflektion är att man med förbundna ögon nog skulle kunna ta det här för ett lättare rött vin.

Jag är så jätteimponerad men sätter i alla fall 84 poäng.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nu är det dags att komma in i den här matchen.
Vinet dracks till ett hopplock av rökt abborre, salmalax med sojasås, olika ostar, räkor och stekta championer.... En salig blandning!
Skall även tilläggas att det är första vinet på en vecka för oss!!
Doften domineras helt i början av fat. Efter ett tag släpps lite tropiska gula frukter fram och i slutet av flaskan dyker ett bivaxljus upp! Se där!
Tropisk nektar i smaken tillsammans med en rökighet och en liten beska. Eftersmaken ger en liten salt finish. Tyckte först att syran var lite väl låg men bestämde sen att det var ok med detta vin. Vill syran vara låg så låt den! Där, om någonstans, kan jag ge den likhet med sherry. Torr utan att ha hög syra utan lite mer salta drag istället. 86p får den av mig min fru ger den 4 glasstrutar av 5 möjliga!
 

chambertin

Medlem
Så då har även jag druckit vinet som jag själv valde.
Doft som domineras av ek och ännu mera ek bl.a. i form av lite sötaktigt vaniljte men sen även smör, citrus och pigellin. I smaken finns en massa ek, citron, lite tropisk fruktighet, en viss bitterhet och ganska bra syror men kunde ha fått funnits lite mer. Bra balans och viss komplexitet under all ek.

Oxidationen och sherrytonerna då??? Man kan bara ana ett litet litet drag av oxidation, så lite att det kanske är inbillning för att jag vet hur det kan vara, men eftersom det var just den smaken jag var ute efter med mitt vinval får man en kraftig besviken känsla av ”This is not what I signed up for!”. Ny årgång = nytt vin men den Capellania jag druckit tidigare som hade riktigt rejäla sherrytoner hade lagrats 3 år längre så kanske den här också utvecklas åt det hållet, så med några år i källaren kommer förhoppningsvis eken att lugna ner sig och oxidationen öka och man skulle då kunna få ett +90-vin.

Summa summarum ett hyfsat bra vin men en riktig besvikelse med tanke på orsaken till vinvalet. 88 p.
88p = "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" och i övre delen av skalan också.;)
 

mnor

Medlem
Doft: Ekfat, svag, svag nyans av tropisk frukt
Smak: Ek, svag tropisk frukt, citron

Nej detta var inget som jag uppskattar. Alldeles för mycket ek, svag vattnig tropisk frukt, citron (som ökar i koncentration ju varmare vinet blir). Får bli ett vin för matlagning. 82 poäng.
 

Krisman

Medlem
Capellania har jag provat ett antal årgångar av, dock inte denna 2010.
Brukar som sagt vara mycket tropisk och väl fatad. Kan vara gott vid rätt tillfällen.
 
Till slut blev det även ett tillfälle för mig att dricka månadens pava. Det ska sägas med en gång att vit Rioja har jag inte konsumerat många flaskor av. Senaste gången är flera år tillbaks i tiden.
Färgen har en vacker djupgul ton.
Det doftar lite försiktigt av citrus, exotiska frukter och örter. Inslaget av är rätt påtagligt.
Smakerna: citrus, gula plommon, örter/kryddor och massor av ek. I avslutet ett uns av honung och grapefrukt.

Det här är inget jag går igång på. Visst har vinet sina förtjänster, men jag tycker eken är lite väl påfrestande och jag brukar inte vara ekkänslig. Det var definitivt en trevlig erfarenhet, men heller inget jag kommer att köpa mer av.
Betyg 3+
 
Toppen