Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

L'Effervescence, 2 stjärnor (Tokyo)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bara några bilder från 5 jan från årets öppningsmiddag:

image.jpg

Sashimi på häst som draperats över grillade spermasäckar. Samma rätt som @Matlen fick till jul. Vad kan man säga? Annat än: fantastiska texturer! Perfekt sälta.

image.jpg

Hustrun fick denna rätt istället, eftersom hon ju ogärna äter häst/vän. Brysselkål och friterad potatis.

image.jpg

Catfish, och några mulliga moules, perfekt tillredda... Vi fick presentationen på franska, eftersom jag ju pluggar också DET munvrickande språket. Då min franska ännu är på nivån: "J'ai une baguette." så begrep jag mest bara att det serverades en ruccolaliknande bladgrönsak ... och att det skulle bli gott :)

image.jpg

Waguy, men inte biffen, utan låret.

image.jpg

Mignardises till kaffe/the. Alltid lika skoj att leka med citronkrämen...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...och sen placerar man den lilla marängen ovanpå citronkrämen och utbrister:
- Citrontårta!
Tuggar fyra ggr och inser att nu får det nog vara nog.
Något senare slinker passionsfruktkaramellen ned, tätt följd av chokladversionen av Chupa Chops med allt-möjligt-innehåll-inkl-dill...

HUR hände nu detta?

Rullade hem.
Lycklig.
Fetare än någonsin... :deprimerad:
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Veckans fois gras:
image.jpg

Krysanthemumblad, vit miso, färskost, sakéinlagd kumquat, rivna ingefärssträngar samt kluttar av råriven "Jerusalemkronärtskocka".
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du får hälsa Akiko och säga grattis från mig och Helen. För övrigt så måste jag säga att din fru VERKLIGEN tillhör en av dina bästa sidor! ;) Helt underbar kvinna!
Att våra honor är våra bästa delar är väl en global standard?
Eller, har du modet att uttrycka något annat vad gäller din relation till din fantastiska hustru? :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eller på svenska: Jordärtskocka ...sorry, kunde inte hålla tillbaka den lilla besserwissern i mig :D
Jag är mckt tacksam för den samlade kunskapsbasen här.
Tack :)
Men, då jag kommer till Linköping, snälla, servera inte denna råriven till mig.
Den var både fadd och rejält 'trist'. Sån där västerländsk mat som kanske passar till vita Rhône-viner, men inte till ngt annat.
 

mnor

Medlem
Mina grannar åker till Tokyo i nästa vecka och jag visade dem bilder som du @StefanAkiko har tagit på dina restaurantbesök. Hur svårt eller lätt är det att få bord på L'Effervescence?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina grannar åker till Tokyo i nästa vecka och jag visade dem bilder som du @StefanAkiko har tagit på dina restaurantbesök. Hur svårt eller lätt är det att få bord på L'Effervescence?
I princip omöjligt med kort varsel.
Men, avbokningar sker (!) och om man besöker deras hemsida med regelbundenhet, så kan man kanske hitta en middag. Luncherna är vanligtvis lite mer tillgängliga.
Testa: http://www.leffervescence.jp/en/

Om de inte lyckas boka denna, så kanske vi kan hjälpa dem till ngt annat riktigt, riktigt bra?
 

Gurto

Medlem
Jag är mckt tacksam för den samlade kunskapsbasen här.
Tack :)
Men, då jag kommer till Linköping, snälla, servera inte denna råriven till mig.
Den var både fadd och rejält 'trist'. Sån där västerländsk mat som kanske passar till vita Rhône-viner, men inte till ngt annat.

Ingen risk - typ 0% av jordärtskockans smak kommer fram när den är rå, allt händer efter tillagning. Ungefär som att äta potatis rå - meningslöst.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter nögra icket publicerade besök på personliga favoritrestaurangen, så kommer här några smakbitar från senaste vistelsen. Bara för att snålvattna den svenska boskapen inför den stundande pizzahelgen.
Eller bara för att testa just DIN tålighet inför den dödliga sjukdomen: Grön Avund.
image.jpg

En makalös Carpacchio med allt gott: fisk, kryddkrasse, inälvssås , schalottenlök och en citrusfruktsvinaigrette (citrusfrukten är mig fortfarande okänd) samt syltade kumqwats (stavn?) osv.

image.jpg

Veal. I denna version, precis som i rätt #1: är det första g

DESSERT! ! !

gn som denna rätt möter publiken. Sublim! Yawarakai! Shio ga kanpeki desu! Uuuunderbart!

Och vad invänder man mot en exceptionellt välsmakande efterrätt som ser ut så HÄR?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    80,1 KB · Visningar: 233
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De höll stängt nästan två månader i höst, lekte puppa, byggde om och: voila!
Larven var mer intressant än fjärilen.

Numer är restaurangen mörk, über-modern och utan charm. Mörk också under lunchtid... Eller så är det bara så att jag är en sån där gammal inbiten sur-traditionalist som har svårt ta till mig det nya och som omöjligen kan acceptera att det jag håller kärt idag en dagför länge sedan bröt med mitt käraste skötebarn: konventioner...

Oavsett så är maten fortfarande gudomligt ovärldslig. Fransk? Japansk? Fusion? Rock? Renaissance? Barock? Postmodernism? Jakt på 3 stjärnor?

Efter att ha ätit alla trestjärniga franska restauranger i Tokyo, så kan jag väl tycka att denna restaurang är den solklart bästa. Ungefär som då Ingemar Stenmark var både etta, tvåa och trea medan konkurrenterna kom först på femte plats. Om ens där.

Senaste besöket, för mig till tonerna av ett glas naturvin från Bourgonge (face-plant-mega-fail) och ett glas umpa-umpa till huvudrätten. Lunch:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Ingen (djewla) Mediummat här inte! :)
 

chambertin

Medlem
De höll stängt nästan två månader i höst, lekte puppa, byggde om och: voila!
Larven var mer intressant än fjärilen.

Numer är restaurangen mörk, über-modern och utan charm. Mörk också under lunchtid... Eller så är det bara så att jag är en sån där gammal inbiten sur-traditionalist som har svårt ta till mig det nya och som omöjligen kan acceptera att det jag håller kärt idag en dagför länge sedan bröt med mitt käraste skötebarn: konventioner...

Oavsett så är maten fortfarande gudomligt ovärldslig. Fransk? Japansk? Fusion? Rock? Renaissance? Barock? Postmodernism? Jakt på 3 stjärnor?

Efter att ha ätit alla trestjärniga franska restauranger i Tokyo, så kan jag väl tycka att denna restaurang är den solklart bästa. Ungefär som då Ingemar Stenmark var både etta, tvåa och trea medan konkurrenterna kom först på femte plats. Om ens där.

Senaste besöket, för mig till tonerna av ett glas naturvin från Bourgonge (face-plant-mega-fail) och ett glas umpa-umpa till huvudrätten. Lunch:

Visa bifogad bild 5758 Visa bifogad bild 5759 Visa bifogad bild 5760 Visa bifogad bild 5761 Visa bifogad bild 5762 Visa bifogad bild 5763 Visa bifogad bild 5764

Ingen (djewla) Mediummat här inte! :)
Lite mer får du bjuda på @StefanAkiko :).
Bild nr 3 ser ut som en stekt delad silverlök med några persiljeblad på för en oinvigd.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina grannar åker till Tokyo i nästa vecka och jag visade dem bilder som du @StefanAkiko har tagit på dina restaurantbesök. Hur svårt eller lätt är det att få bord på L'Effervescence?
Nu bara måste du berätta vad de erfor, avnjöt och (evt) avförde under sin resa till de trakter jag frekventerar.
Scenen är DIN!
(Eg: deras, men du får föra deras talan.)
 
Toppen