Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

L'Effervescence, 2 stjärnor (Tokyo)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite mer får du bjuda på @StefanAkiko Akkko :).
Bild nr 3 ser ut som en stekt delad silverlök med några persiljeblad på för en oinvigd.
Det är en rova (KABU, finns inte och förekommer inte i Europa. Kocken översätter den till parsnip, men jag har aldrig ätit en varken delikat eller MILD palsternacka...)

Rovan serveras med en persiljeemulsion för smak-combons skull. Micro-crutonger är där för att suga upp saften från den väldigt vattensaftiga KABU. Microbitarna av spansk lufttorkad och curad Ibericogris skänker en perfekt sälta och antydd EXTRA aromrikedom till denna rätt. Det är Namae-san:s (kockens) signumrätt, som alltid finns med och serveras på alla hans menyer. Och, som en sann lärling av Michel Bras, så är vegetabilierna av avsevärd vikt vad gäller välmående, hälsa, välbefinnande och smakrikedom.

Namae-san tillbringade fö mycken tid med Michel Bras innan han var redo att flyga på sina egna vingar. Och Namae-san var fö den som Noma-killen tillbringade mest inlärningstid med då han var i Tokyo tidigare i år. (Namae-san reser ständigt runt Jorden för att lära ut både matnära kreativitet, råvarusanningsenlighet och japansk sensibilitet.) Han är en extremt eftersökt föreläsare och demonstratör.

Torskspermasäckarna i bild två är fö underbart perfekt tillagade: stekta, saltade (eller, vem behöver väl egentligen salt till denna typ av mat?) och beredda. Krämig konsistens rular för dem av oss som kan vara fördomsfria. Som att äta fiskrom, men ... från handisken. Same same, but (slightly) different.

Om du oxå kan uppfatta det mummiga i detta, så kan väl en handfull swennisar göra detsamma. Eller? Även om det kräver lite träning. Ock af träning blifwer wi starkare :)

Om du någonsin sett en japan äta sutströmming, basmatiris, kaviar, sill, blodpudding, kroppkakor, palt, lingonsylt, mögelost, lakrits eller kanel, så förstår du att det inte alltid är så himla enkelt att korsa kulturgränser. Även om det är enkelt att intellektuellt begripa det faktum att vi kan växa genom utmaningar, så är alltid detta att korsa en gräns = mångfasetterat komplicerat. Det betyder personlig tillväxt att helt enkelt: kliva utanför sin comfort zone... Ja, det är inte alltid så enkelt att begripa detta genom att den breda majoriteten (dvs sannolikt inte bara jag som skriver detta, utan också du såom läser detta) fnyser åt allt som inte följer deras egen mainstream.

Sen dåh?

Allt var gott som FAN men inte riktigt värt priset för über ultra premium food. Även om detta är avsevärt bättre än medium food, så finns så många lika bra eller bättre premium foods (i Tokyo) som tar rimligare betalt samtidigt som de levererar liknande eller nära lika nivå på maten.

1000kr för en lunch är helt enkelt inte för mig och mitt ursprung. Känner mig mest bara smutsig...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...men det var GOTT!!!
Inte alls nån jäwla swensk mediumfood här inte!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen DJÄWLA Mediummat serveras på detta ställe. Det är helgjutet outstaaaanding. Utdrag från vårt senaste fredagsmys i december 2015:

image.jpg
image.jpg
image.jpg


...inklusive te-ceremoni, cha no yo, 茶の湯。
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var bara en sån där kväll.
- Va ska vi göra?
- Vet inte...
- Öööh...
- Ööööööhh?
- Ska vi dra på L'Effervescence?
- Jomen fan, klart vi ska!
- Har vi nåt vin då?
- Titta! Här står en dubbeldekanterad 2000 Ojai Thompson Vineyard Special Bottling.
- Yamen, då drar vi!

(Ibland glömmer jag bort att det i Umeå är svårt att äta ute två-tre ggr per vecka på detta kulinariskt förfriskande vis. Ledsen att jag inte delat med mig på ett tag.)

image.jpg

En gnutta mer än en trerätters, där Bearnässås inte ingick.

image.jpg

Senaste publikationen Namae-san, le chef, intervjuas i... Tillsammans med hans viktiga grönsaksleverantörer. Och, som han sa då han kom ut till vårt bord i afton:
- Maybe I change this restaurant in to a fish-and-vegetables-restaurant?

Varför inte?
Detta är ju helt klart ett ElBulliskt palats av kulinarisk överkurs.
Så, varför inte?

image.jpg


image.jpg

Hustrun sa 94, jag sa 93.
Hon föredrar den amerikanska värmen, jag föredrar det stramt återhållna Rhônska uttrycket.
Denna Syrah har allt och lite till, men saknar pepprighet och en sammanhängande munimpression. Bra som bara DEN, men med lite tyglar så hade den blivit sååå mycket bättre.

image.jpg


image.jpg


image.jpg

Tagliatelle av squid var rejält al dente. Squid smakar .... squid. Och detta smakade som squid sashimi. Mer en upplevelse i tuggning av havsliknande sälta än en underbar rätt. Men, ett spännande experiment av Namae-san, kocken.

image.jpg


image.jpg

Nodoguro betyder typ "svarthalsing" och är en vitköttad fisk med fett kött. Rejält god som grillad!

image.jpg

Rejält friterade skal av jordärtskocka levererar exceptionellt med umami-smak - det som gifter sig med allt strävt rött...

image.jpg


image.jpg


image.jpg

Salladen bestod denna afton av 38 arter.

image.jpg

Här en inköpslista: leverantörer och salladsingredienser i ordning och reda.

image.jpg

Snön är gjord av en fin saké med viss inblandning av flytande kväve och pulvermaskin... Fascinerande att äta torr saké.

image.jpg


image.jpg

Det är fascinerande att se servitörerna också klara av att genomföra en oklanderlig teceremoni... Macha i en fin chawan. Mums!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Det var bara en sån där kväll.
- Va ska vi göra?
- Vet inte...
- Öööh...
- Ööööööhh?
- Ska vi dra på L'Effervescence?
- Jomen fan, klart vi ska!
- Har vi nåt vin då?
- Titta! Här står en dubbeldekanterad 2000 Ojai Thompson Vineyard Special Bottling.
- Yamen, då drar vi!

(Ibland glömmer jag bort att det i Umeå är svårt att äta ute två-tre ggr per vecka på detta kulinariskt förfriskande vis. Ledsen att jag inte delat med mig på ett tag.)

Visa bifogad bild 6041
En gnutta mer än en trerätters, där Bearnässås inte ingick.

Visa bifogad bild 6042
Senaste publikationen Namae-san, le chef, intervjuas i... Tillsammans med hans viktiga grönsaksleverantörer. Och, som han sa då han kom ut till vårt bord i afton:
- Maybe I change this restaurant in to a fish-and-vegetables-restaurant?

Varför inte?
Detta är ju helt klart ett ElBulliskt palats av kulinarisk överkurs.
Så, varför inte?

Visa bifogad bild 6043

Visa bifogad bild 6044
Hustrun sa 94, jag sa 93.
Hon föredrar den amerikanska värmen, jag föredrar det stramt återhållna Rhônska uttrycket.
Denna Syrah har allt och lite till, men saknar pepprighet och en sammanhängande munimpression. Bra som bara DEN, men med lite tyglar så hade den blivit sååå mycket bättre.

Visa bifogad bild 6045

Visa bifogad bild 6046

Visa bifogad bild 6047
Tagliatelle av squid var rejält al dente. Squid smakar .... squid. Och detta smakade som squid sashimi. Mer en upplevelse i tuggning av havsliknande sälta än en underbar rätt. Men, ett spännande experiment av Namae-san, kocken.

Visa bifogad bild 6048

Visa bifogad bild 6049
Nodoguro betyder typ "svarthalsing" och är en vitköttad fisk med fett kött. Rejält god som grillad!

Visa bifogad bild 6050
Rejält friterade skal av jordärtskocka levererar exceptionellt med umami-smak - det som gifter sig med allt strävt rött...

Visa bifogad bild 6051

Visa bifogad bild 6052

Visa bifogad bild 6053
Salladen bestod denna afton av 38 arter.

Visa bifogad bild 6054
Här en inköpslista: leverantörer och salladsingredienser i ordning och reda.

Visa bifogad bild 6055
Snön är gjord av en fin saké med viss inblandning av flytande kväve och pulvermaskin... Fascinerande att äta torr saké.

Visa bifogad bild 6056

Visa bifogad bild 6057
Det är fascinerande att se servitörerna också klara av att genomföra en oklanderlig teceremoni... Macha i en fin chawan. Mums!
Yes, yes och yes! Så jäkla trevligt. Längtar tillbaka som fan. Dessutom så längtar jag till Ojai! Ett inlägg som gjort för att framkalla jantelagkänslor och jag gillar det. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yes, yes och yes! Så jäkla trevligt. Längtar tillbaka som fan. Dessutom så längtar jag till Ojai! Ett inlägg som gjort för att framkalla jantelagkänslor och jag gillar det. :)
Om man överdoserar Jante-skapande inlägg kanske folk sensitiviseras och det hela går över?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yes, yes och yes! Så jäkla trevligt. Längtar tillbaka som fan. Dessutom så längtar jag till Ojai! Ett inlägg som gjort för att framkalla jantelagkänslor och jag gillar det. :)
Ojai gör bra skit, hværgang!
 
Toppen