Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Liggande flaskor?

ZQT

Medlem
Tjena.

En fundering... Till vilken ålder spelar det roll om vinet ligger ned eller om det står upp? Hur länge spelar det inte någon roll om korken får vara fuktad av vinet?

/ Jakob
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tjena.

En fundering... Till vilken ålder spelar det roll om vinet ligger ned eller om det står upp? Hur länge spelar det inte någon roll om korken får vara fuktad av vinet?

/ Jakob
Svår fråga och jag har inget bra svar men om jag skulle tippa skulle jag säga ca 5-8 år.
 
Trådskapare
Z

ZQT

Medlem
Svår fråga och jag har inget bra svar men om jag skulle tippa skulle jag säga ca 5-8 år.

Jag kanske ställde frågan fel...

Men ponera att jag har kanske ett par dussin viner liggande i vinkylen, de omsätts på en treårsperiod (typ), då spelar det alltså ingen roll om de står upp eller ligger ned?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kanske ställde frågan fel...

Men ponera att jag har kanske ett par dussin viner liggande i vinkylen, de omsätts på en treårsperiod (typ), då spelar det alltså ingen roll om de står upp eller ligger ned?
Min uppfattning är att de nog inte spelar någon roll på så kort tid, då överlever de nog fint ståendes i städskåpet också i värsta fall :)
 

Mats

Gone todash....
2-3 år borde gå bra att ha dem stående om de sedan dricks upp. Jag är själv lite överdrivet försiktig när det gäller det här och har flaskorna liggandes och är det fullt i hyllorna så jag måste ha dem i kartonger ställer jag dem upp och ner. Hade jag haft flaskor som stått upp i 3 år skulle jag vara lite orolig att sedan lägga dem för långtidsförvaring för kanske kanske har korken torkat ihop lite grann och sen inte kan svälla på samma sätt som om den varit blöt hela tiden med risk för kortare livslängd och framtida läckage. Men som sagt, jag är lite överdrivet försiktig. Har du dem i en vinkyl är det förstås viktigt att den har bra luftfuktighet, är det ingen fuktighetskontroll i skåpet utan bara som ett vanligt kylskåp finns ju risken med torr luft och snabbare uttorkning av korken.
 
Toppen