Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Liknar vid Leon Barral

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns en relativt stor svårighet att hitta alternativ till Leon Barrals viner. De har en väldigt speciell stil. Just kombinationen av relativ solkysst frukt ihop med en utpräglad stallig och skitig ton, växer inte på träd direkt. Är lika nyfiken som du med andra ord. :)
 

Mats

Gone todash....
Det finns en relativt stor svårighet att hitta alternativ till Leon Barrals viner. De har en väldigt speciell stil. Just kombinationen av relativ solkysst frukt ihop med en utpräglad stallig och skitig ton, växer inte på träd direkt. Är lika nyfiken som du med andra ord. :)
Har inte provat Barral men det du beskriver låter lite som Pegau tycker jag?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inte exakt samma stil, men Château Musar är nog värd att prova om man gillar "funky" saker och (typ) sydfransk stil.
(Tycker däremot inte Mas de Daumas Gassac är så likt, de är cabbiga och vill ju se sig som Languedocs svar på Lafite, även om nog få tycker att de är särskilt nära i kvalitet....)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tycker att man bör leta lite liknande druvblandningar (ca 50% Carignan , 40% Syrah , 10% Grenache (give or take)) Från södra Rhone genom Provence, Bandol, Languedoc - Roussillon till Norra Spanien (Priorat)
 

LeChat

Medlem
Dricker en 2014 Côtes du Rhône Mon Coeur Jean-Louis Chave Sélection ikväll. Klart lättare stil men här finns lite råa uttryck som du säkert gillar. Temperaturen var nog inte mer än ca 13-14 grader vid öppnandet. Smaskens! Beställde nyss fyra nya flaskor. Kostar dessutom endast 156:- Prova en flaska! Annars tänker jag på Pegau Reserve som Mats tipsade om. Kungen av skitviner;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dricker en 2014 Côtes du Rhône Mon Coeur Jean-Louis Chave Sélection ikväll. Klart lättare stil men här finns lite råa uttryck som du säkert gillar. Temperaturen var nog inte mer än ca 13-14 grader vid öppnandet. Smaskens! Beställde nyss fyra nya flaskor. Kostar dessutom endast 156:- Prova en flaska! Annars tänker jag på Pegau Reserve som Mats tipsade om. Kungen av skitviner;)
Hm, märkligt. Har inte provat den årgången (eller CdR:en alls på flera år), men generellt brukar väl Chaves viner vara eleganta och polerade? Det är förstås domänvinerna som är mest "burgundiska", vilket jag gillar, men även négoce-Chave tycker jag drar åt det hållet. Nu kan förstås animaliska toner finnas även i ett elegant vin...
 

chambertin

Medlem
Leta runt bland producenter i Faugères (inte så lätt på SB dock då Faugères ger 5 träffar och Faugeres 1. Finns säkert fler men BS är ju inte direkt kundvänlig som vi vet) där Leon Barral håller hus.
Mkt Syrah numera därifrån då schiste (skiffer) är dominerande jordmån där och som fungerar sällsynt bra för just den druvan.
Finns också en hel del gammal Carignan här och där som man inte hittar överallt i Languedoc direkt och som ger väldigt bra material till ambitiösa cuvéer härifrån.

Några andra producenter att hålla ögonen på från området skulle kunna vara:
Mas Gabinele
Mas Olivier
Pere la Minute
Ch de Peyregrandes
Ch des Estanilles
Les Amants de la Vigneronnes
Ch de la Luquière
Domaine Valambelle
Abbaye Sylva Plana
Domaine de Cébène
 

LeChat

Medlem
Hm, märkligt. Har inte provat den årgången (eller CdR:en alls på flera år), men generellt brukar väl Chaves viner vara eleganta och polerade? Det är förstås domänvinerna som är mest "burgundiska", vilket jag gillar, men även négoce-Chave tycker jag drar åt det hållet. Nu kan förstås animaliska toner finnas även i ett elegant vin...

Jo, Chave är elegant och har en lättare palette av råa smaker. Pegau liknar Jadis bättre på alla sätt. Tänkte bara att Chaves CdR säkerligen skulle gillas och dessutom för en billig peng.
 

KimHartman

Medlem
Kanske kunde Gérard Bertrand L'Hospitalitas vara värt ett försök? 50/50 syrah och mourvèdre från Coteaux du Languedoc La Clape. Jag skrev följande om årgång 2007 för fyra år sen:
Väldigt mogen frukt i form av björnbär, blåbär, körsbär och apelsin. Fattoner, som är tydligast i doften, i form av kaffe, rök och en slags fet ton som kanske delvis kommer från faten? Med luft kommer en tydlig ton av stek kött fram, dessutom mycket blommiga toner av viol och syren. Finns även örtkryddor och touch av salmiak i smaken.
Låter inte helt "obarralskt" så att säga, även om Bertrand nog är modernare och mindre skitig. Annars säger jag som tidigare i tråden Domaine du Pégaü.
 
Last edited:
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Kanske kunde Gérard Bertrand L'Hospitalitas vara värt ett försök? 50/50 syrah och mourvèdre från Coteaux du Languedoc La Clape. Jag skrev följande om årgång 2007 för fyra år sen:

Låter inte helt "obarralskt" så att säga, även om Bertrand nog är modernare och mindre skitig. Annars säger jag som tidigare i tråden Domaine du Pégaü.

Stod o fingra på Hospitalitas i fredags, får plocka med mig en hem nästa gång jag är där :)
 
Hej! Leon Barral jadis är min senaste "favorit".
Nu undrar jag om ni vet några liknande viner som ni kan tipsa om? Behöver inte vara franskt :)

Litet sent på båten... men några tips från sydvästra Frankrike: Chateau de Caladroy från Roussillon, Domaine Gauby också Roussillon, och från USA Clos Saron, Two Shepherds, Coturri, Wilde Farms, Broc Cellars. Annars skriver jag under på de som rekommenderat pegau och Musar. Finns ju mycket stallighet och animaliska toner att hämta i södra rhone :)
 
Toppen