Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Liknar vid Leon Barral

Inspirerad av denna tråd öppnade vi en flaska ch Musar 2004 till det långsamt grillade bogbladet från lamm som betat några meter från stugan. Mycket riktigt fanns där en hel massa slånbär, ett helt sadelmakeri med svettiga hästsadlar, garvsyra, nytt läder, litet fräsch örtbeska, men också något mycket sötfruktigt (färska fikon?), som inte riktigt är integrerat med resten av upplevelsen. Bra syra, snygga tanniner. Bra med maten, men litet för mycket alkoholstarkt och sötsurt utan mat, litet som en billig instegsamarone. Kanske ett riktigt bra vin om tio år? Nu, 84 poäng.
 
Trådskapare
S

Sebban

Medlem
Litet sent på båten... men några tips från sydvästra Frankrike: Chateau de Caladroy från Roussillon, Domaine Gauby också Roussillon, och från USA Clos Saron, Two Shepherds, Coturri, Wilde Farms, Broc Cellars. Annars skriver jag under på de som rekommenderat pegau och Musar. Finns ju mycket stallighet och animaliska toner att hämta i södra rhone :)
Tack för tipsen! Skall kolla upp dessa!
 

Ulf J

Medlem
Skitiga viner giller jag också men är inte lätta att hitta. Amforaviner är ett bud; tänk Saperavi från Georgien eller Elisabetta Foradori från Trentino. Ett annat bud är Philippe Gimel från St Jean de Barroux. Plockar fram ur minnet en Ch Kirwan från tidigt 80-tal som dracks 1986 - men gissaratt Kirwan har en mer polerad profil i dag.
 

Pessoa

Medlem
Har inte druckit Leon Barral. Kermit Lynch-grejer. Dyker upp ofta på Instagram. Säkert bra. Verkar i beskrivningen likna en del grejer från Vinlådan som Domaine Vinci, Domaine Frédéric Brouca, Domaine Sainte Croix, Domaine Rimbert och Domaine Les Enfants Sauvages eller kanske Binet-Jacquet från Caviste.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej! Leon Barral jadis är min senaste "favorit".
Nu undrar jag om ni vet några liknande viner som ni kan tipsa om? Behöver inte vara franskt :)
Lite (mycket) sen på bollen men jag har haft möjlighet att prova viner från Domaine de Cébène som @chambertin föreslog och med tanke på vad som var din senaste favorit (i alla fall för 3-4 år sedan) så tror jag definitivt att de vinerna skulle passa.
 
Toppen