Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livets Goda/Armand de Brignac

bmf

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Jag tycker att LG generellt ligger väldigt högt i sina poäng. Framför allt tycker jag Per Bill ligger väldigt högt, tex i nr 39 Palmer 2004 94 LGP. Han menar med andra ord att en champagne i det lägre prissegmentet (284 kr) kan mäta sig med och vara bättre än de flesta pristigechampagner. Om man jämför med LGs poängsättning vid genomgången av alla champagner i standardsortimentet vid årsskiftet så är det endast Bollinger GA 1999 (95 LGP) och Krug GC (95 LGP) som är bättre. Tillåt mig tvivla. Har för mig att Palmer 2002 låg på 86-87 LGP. Är årgång 2004 så väldigt mycket bättre eller är han helt enkelt påverkad av importören?
 

SUPRA

Bäst
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Kan inte det här skämtet ta slut någon gång? Kommentarer?

I november månad kommer den internationella tidskriften Fine Champagne att publicera en lista över världens 100 främsta prestigechampagner. Men redan nu kan jag avslöja tio-i-topplistan. Som medlem i SPRUCE UP! Champagne-klubb är du först i Sverige med att få ta del av resultatet, poängsatt på en skala från 1 till 100:


1. 96p Armand de Brignac Brut Gold
2. 95p 2000 Dom Pérignon
3. 94p 1998 Mumm R. Lalou
4. 94p 2002 Roederer Cristal
5. 94p 2000 Egerier de Pannier
6. 94p 1998 Pol Roger Sir Winston Churchill
7. 93p 1998 Dom Pérignon Rosé
8. 93p 1999 Jacquart Blanc de Blancs
9. 93p 2002 Roederer Cristal Rosé
10. 93p NV Chartogne-Taillet Fiacre

För att fastställa listan har en jury bestående av sommelierer och vinkännare, under ledning av en av världens främsta champagneexperter Essi Avellan (Master of Wine),
blindprovat 1000 champagner.
Panelen har alltså inte haft kännedom om vilken champagne man provat. Inte heller har man tagit hänsyn till pris.
Man har endast provat och bedömt champagner som finns tillgängliga till försäljning idag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Ha ha.... jag skulle just klicka på skicka knappen och det stod att ngn redan gjort ett inlägg. Du hann före mig Supra!

Vad finns att säga - vi har fel, det är väl det som är felet. Vi fattar inte vad som är bra champagne helt enkelt. Dumma oss!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Nej... men vad fan.... ???
Når är ju lurt, på nåt sätt nånstans. De kan bara inte mena allvar!!??
 

Elvis

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Pannier är femma på listan också! Det måste vara så att Pannier och Cattier är jäkligt underskattade...
 

kayaker

Cyklist
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Frågan är väl vilka de övriga 990 champagnerna är?
Om man bara provar skit så klarar sig säkert Armand de Brignac hyfsat... :)

I.o.f.s. kan jag omöjligt finna någon rimlig förklaring till att den kommer före Cristal 2002 men den senare var säkert defekt...
 

SUPRA

Bäst
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Det är ju underligt att de nämner ord som "branding, packaging" etc. när det var smaken i ett blindtest det skulle handla om ;)

Jag anar en hund begraven.

"Our top ten comprises of many classics but it also gave us fantastic surprises. Our highest rating went to Armand de Brignac: a fine, smooth and creamy champagne with underlying power and great mineral freshness. Our panel praised the wine for its classic style and perfect drinkability today that does not compromise its aging capacity. It has everything a truly great champagne can offer, and the packing – the distinctive, showy golden “ace of spades” bottle – serves as a brilliant example of Armand de Brignac’s courageous, successful branding. "


The way we tasted
Each member of the FINE editorial team gave points to the wines based on their today’s condition and drinkability on a 100-point-scale. An average point was calculated and where our assessments were more than 4 points apart the wine was re-tasted and assessed.
 

Krug88

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Essi Avellan är en korkad jävla kossa!

Träffade henne på nån skumpagrej på Grand för några år sen med exportchefen för Philipponnat.
Han skulle bjuda henne så hon behövde inte hala upp några pengar själv.

Vi tog in en flaska Clos de Goisses 75 som visade sig vara helt platt, vi var precis på väg att skicka ut flaskan och ta in en ny då hon häller upp 15cl i sitt eget glas och fyller på med Philipponnat standard som vi haft tidigare som referens.
Och säger - så här gör vi alltid hemma!

Lätt att byta ut den flaskan efter det...
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88 skrev:
Essi Avellan är en korkad jävla kossa!

Träffade henne på nån skumpagrej på Grand för några år sen med exportchefen för Philipponnat.
Han skulle bjuda henne så hon behövde inte hala upp några pengar själv.

Vi tog in en flaska Clos de Goisses 75 som visade sig vara helt platt, vi var precis på väg att skicka ut flaskan och ta in en ny då hon häller upp 15cl i sitt eget glas och fyller på med Philipponnat standard som vi haft tidigare som referens.
Och säger - så här gör vi alltid hemma!

Lätt att byta ut den flaskan efter det...

Jag har aldrig träffat henne men efter den beskrivningen så kan jag inte göra annat än att hålla med.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88 skrev:
Essi Avellan är en korkad jävla kossa!

Träffade henne på nån skumpagrej på Grand för några år sen med exportchefen för Philipponnat.
Han skulle bjuda henne så hon behövde inte hala upp några pengar själv.

Vi tog in en flaska Clos de Goisses 75 som visade sig vara helt platt, vi var precis på väg att skicka ut flaskan och ta in en ny då hon häller upp 15cl i sitt eget glas och fyller på med Philipponnat standard som vi haft tidigare som referens.
Och säger - så här gör vi alltid hemma!

Lätt att byta ut den flaskan efter det...
Antar det var med Vianney du satt där, hade velat se hans min! Jisses!!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88 skrev:
Han ville bara ligga...

Då såg han ut som jag och mina tjejpolare när vi hade honom hemma på middag hos oss i huset i Bouzy för ngr år sedan ;D
Han är oerhört charmant, trevlig och snygg den mannen!! *suck*
 

Krug88

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Bubblaren skrev:
Då såg han ut som jag och mina tjejpolare när vi hade honom hemma på middag hos oss i huset i Bouzy för ngr år sedan ;D
Han är oerhört charmant, trevlig och snygg den mannen!! *suck*
För att inte nämna jävligt kort...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88 skrev:
För att inte nämna jävligt kort...

Vaaa, det har jag aldrig märkt??!? Men jag gillar mkt man på liten yta å andra sidan :D
Långa människor skrämmer mig, jag når inte upp till dem, de känns frånvarande på ngt vis....

Vianney G är inte alls kort, han är perfekt!
 

Krug88

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Bubblaren skrev:
Vaaa, det har jag aldrig märkt??!? Men jag gillar mkt man på liten yta å andra sidan :D
Långa människor skrämmer mig, jag når inte upp till dem, de känns frånvarande på ngt vis....

Vianney G är inte alls kort, han är perfekt!
Undrar om Essi tyckte likadant när hon vaknade alldeles kladdig i nyllet med en 20-lapp fäst i pannan ???
 

CH

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Bubblaren skrev:
Vaaa, det har jag aldrig märkt??!? Men jag gillar mkt man på liten yta å andra sidan :D
Långa människor skrämmer mig, jag når inte upp till dem, de känns frånvarande på ngt vis....

Vianney G är inte alls kort, han är perfekt!

Och uppenbarligen kåt men det kanske ingick i perfekt?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Livets Goda/Armand de Brignac

Krug88 skrev:
Undrar om Essi tyckte likadant när hon vaknade alldeles kladdig i nyllet med en 20-lapp fäst i pannan ???

Själv så visar du varken finess eller elegans, mer av skitighet skulle jag säga, trist. Du kan bättre.
 
Toppen