Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Löjromsdipp?

Bearman

a´lea iacta est iterum
Smörstekt bröd är en självklarhet till kalixlöjrom hos mig men jag tar alltid smetana istället för gräddfil och finhackad charlottenlök (jag tycker rödlöken är för stark) samt en dillkvist. Till detta dricker jag gärna Meursault 1cru, Puligny Montrachet eller en sjysst Champagne.

Bra tips, jag skall prova charlottenlök istället för rödlök, den är ibland för stark!
 

Gurto

Medlem
charlottenlök

charlottenlök

Jag en hemsk människa men jag kan inte låta bli (förlåt): Charlotte har inget med löken att göra; schalottenlök!

Sen var det ju en dip som efterfrågades, inte hur man för löjromstoast :)

Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

Fruktansvärt outtömmande svar men ibland måste man låta sin inre besserwisser/språkpolis få kika fram :D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag en hemsk människa men jag kan inte låta bli (förlåt): Charlotte har inget med löken att göra; schalottenlök!

Sen var det ju en dip som efterfrågades, inte hur man för löjromstoast :)

Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

Fruktansvärt outtömmande svar men ibland måste man låta sin inre besserwisser/språkpolis få kika fram :D

Håller med om att det var ett fruktansvärt outtömmande svar av en besserwisser. Kan kanske inte hålla med om att du är en hemsk människa:) Det man kan undra över ditt outtömmande svar. Vad du menar med ovan nämnda lök? Är det rödlök eller charlottenlök du avser? :p
 

Larseman

Medlem
Jag en hemsk människa men jag kan inte låta bli (förlåt): Charlotte har inget med löken att göra; schalottenlök!

Sen var det ju en dip som efterfrågades, inte hur man för löjromstoast :)

Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

Fruktansvärt outtömmande svar men ibland måste man låta sin inre besserwisser/språkpolis få kika fram :D
Hade inte du reagerat så hade jag gjort det :) Vi kanske ska sätta upp en språkpolisstyrka på finewines :cool:
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Hädiskt eller inte, tror nog att det löjromdippas chips utanför östermalm också! Eller ja det gör det ju, jag bor ju inte där. Håller med om rödlöken btw. Har börjat hoppa över den i dippen och även till vanlig löjromstoast. I alla fall om jag har en bättre Champagne till.

Sen var det faktiskt när jag googlade och hittade recept på löjromsdipp som jag blev nyfiken, det var ju något där det var majjo och vitlök(?) i om jag inte minns fel, - lät sådär. Men det var då jag blev nyfiken på om någon annan hade tips än vanliga med enbart creme fraiche.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det var Zvonko som kläckte den idén, men vettetusan. det är väl bara att gegga ihop något. Syrligt och salt är en bra kombo.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För att runda av rå rödlök så rekommenderas att pickla den ett dygn eller två innan. Funkar dessutom med det mesta som kan skivas.

Skiva, lägg i ättikslag och ställ i kylen.
 

Helen

Medlem
Du är förlåten denna gång.Det enda jag kan skylla på är att jag har liten mobil och feta fingrar samt att jag är från Blekinge :)
Då är det min tur att fråga. Vad ska man ha löjromdipp till?


Jag en hemsk människa men jag kan inte låta bli (förlåt): Charlotte har inget med löken att göra; schalottenlök!

Sen var det ju en dip som efterfrågades, inte hur man för löjromstoast :)

Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

Fruktansvärt outtömmande svar men ibland måste man låta sin inre besserwisser/språkpolis få kika fram :D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hädiskt eller inte, tror nog att det löjromdippas chips utanför östermalm också! Eller ja det gör det ju, jag bor ju inte där. Håller med om rödlöken btw. Har börjat hoppa över den i dippen och även till vanlig löjromstoast. I alla fall om jag har en bättre Champagne till.

Sen var det faktiskt när jag googlade och hittade recept på löjromsdipp som jag blev nyfiken, det var ju något där det var majjo och vitlök(?) i om jag inte minns fel, - lät sådär. Men det var då jag blev nyfiken på om någon annan hade tips än vanliga med enbart creme fraiche.
En chansning som inte ja har testat ännu men kanske riva ner lite parmesan? ytte pytte bara
 

Per Stade

Lege artis
Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

När jag köpte löjrom från Vänern och USA slutade det med att jag fick kasta den.
Vi köper bara Kalixlöjrom och brukar beställa något kg åt gången.
Idag gäller 10% rabatt i webbutiken! Sista chansen att utnyttja din rabattkod på din nästa beställning. Gäller ej på redan rabatterade produkter. Erbjudandet gäller t.o.m. 20 februari, 2015. Rabattkod: BD2015 (OBS! Viktigt med stora bokstäver)"]
 
Toppen