Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Luftning av vin

grappa

Medlem
Jag skulle gärna vilja veta mer om era erfarenheter om luftning av viner. Jag fick en gång tex rådet att karaffering alltid är bra till och med enklare vita viner vinner på det. Själv har jag testat kompisar i blindprovning genom att lufta halva flaskan av tre olika viner, servera dessa blint i sex glas utan att någon hittade att det bara var tre viner. Ett antal frågor som jag har, fyll gärna på.
Vad är rätt tid för luftning för olika typer av viner?
Vilka bör undvika att luftas?
Vilka informationskällor finns att hitta om detta och är de att lita på?
Hur ser luftningsfaserna ut, sker mycket i början varför det är oviktigt om man väl har gått över en viss tid eller är det relativt linjärt?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min personliga erfarenhet kring luftning, för unga viner, är att det sker en hel del under de första 45 minuterna för att sedan stanna av och hålla samma stil under kvällen. Men om man låter det stå öppet längre, 1-2 dagar i kylen (i karaff eller flaska halvfull), så blir det en helt annat vin när det väl kommit upp i temp (positivt som negativt, oftast positivt). Då jag oftast dricker unga viner (alltså inga ålder 20+) så räcker det med att öppna upp, hälla i glas om man inte planerar att dricka hela flaskan samma dag, låta stå 45-60 minuter.

Det jag märkt på de äldre viner (15+ ålder) jag öppnat genom åren och luftat är att de oftast inte klarar mer än ett par timmar sedan börjar det hända konstiga saker (frukten försvinner eller det blev helt plötsligt väldans mycket gamla tofflor av det hela). Men detta gäller inte för alla äldre, en del klarar sig med bravur ute i det fria, kan omöjligt säga vilka som klarar sig bäst.

Kanske inte det mest uttömmande svaret du önskade men det var mitt bidrag till det hela. Jag är nyfiken på vad övriga har att säga.
 

Poussard

Medlem
Jag tycker inte det går att använda bara åldern på vinet som parameter utan det handlar väldigt mycket om stil på vinet.
Personligen dricker jag mycket lätta naturliga viner och luftar i stort sett aldrig (mer än att de luftas i glaset under kvällen). Enda gången jag luftar är tanninrika unga viner, som är slutna och/eller alldeles för sträva.
 

Silenos

Medlem
Hårt svavlade vitviner brukar jag se till får lite luft. Unga rödviner som gjorts i en reduktiv stil, vilket är oroväckande många i den region som jag dricker mest ifrån, likaså. Alternativt så kan man hälla ur ett glas, dra i korken igen och skaka.

Jag gissar på att du kommer få många olika svar. Och det känns också som en fråga som är ganska svår att besvara stringent, med andra parametrar stilla. Var det verkligen luften som gjorde vinet godare en timme senare eller var det två slevar potatisgratäng till/ökad vintemperatur/berusning/bättre stämning kring bordet/etc.?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, jag luftar ju främst (för)unga strama viner och brukar försöka se till att de får åtminstone en timme i karaffen...
Någon jag noterat dock är att Bourgogne verkar vara något man ska undvika att lufta, känns som att en timmes luftning typ vädrar bort allt som är intressant.
-Nu är ju jag verkligen ingen bourgognenörd, snarare tvärt om så jag kan mycket väl ha missförstått...

En annan sak som mår väldigt bra av att lufta är riktigt sunkig BIB... Troligvis för att man vädrar ut svavlet så åtminstone inte ögonen börjar rinna när man närmar sig... :deprimerad:
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Personligen dricker jag mycket lätta naturliga viner och luftar i stort sett aldrig
Nog det som är den stora skillnaden för oss, jag dricker oftast mer kraftfulla viner som behöver lite luft för att komma igång.
Någon jag noterat dock är att Bourgogne verkar vara något man ska undvika att lufta, känns som att en timmes luftning typ vädrar bort allt som är intressant.
Intressant, läge för ett test :D
 

Gradin

Medlem
Ja, jag luftar ju främst (för)unga strama viner och brukar försöka se till att de får åtminstone en timme i karaffen...
Någon jag noterat dock är att Bourgogne verkar vara något man ska undvika att lufta, känns som att en timmes luftning typ vädrar bort allt som är intressant.
-Nu är ju jag verkligen ingen bourgognenörd, snarare tvärt om så jag kan mycket väl ha missförstått...

En annan sak som mår väldigt bra av att lufta är riktigt sunkig BIB... Troligvis för att man vädrar ut svavlet så åtminstone inte ögonen börjar rinna när man närmar sig... :deprimerad:


Brukar aldrig lufta bourgogneviner då det känns som en upplevelse man vill ha från att korken dras och sedan möjligtvis få luftning i glaset, blir lite av en resa genom glaset ofta om det inte är ett vin som det verkligen inte kommer hända något med oavsett luft eller inte.
Då är det ju kört oavsett.
Men generellt håller denna taktik i sig för min del förutom jätte unga viner som man kan lufta lite för att väcka liv i eller få mer lena/släta.
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Hårt svavlade vitviner brukar jag se till får lite luft. Unga rödviner som gjorts i en reduktiv stil, vilket är oroväckande många i den region som jag dricker mest ifrån, likaså. Alternativt så kan man hälla ur ett glas, dra i korken igen och skaka.

Jag gissar på att du kommer få många olika svar. Och det känns också som en fråga som är ganska svår att besvara stringent, med andra parametrar stilla. Var det verkligen luften som gjorde vinet godare en timme senare eller var det två slevar potatisgratäng till/ökad vintemperatur/berusning/bättre stämning kring bordet/etc.?
Vilken region är det du refererar till (som du dricker mest ifrån)?
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Jag tycker inte det går att använda bara åldern på vinet som parameter utan det handlar väldigt mycket om stil på vinet.
Personligen dricker jag mycket lätta naturliga viner och luftar i stort sett aldrig (mer än att de luftas i glaset under kvällen). Enda gången jag luftar är tanninrika unga viner, som är slutna och/eller alldeles för sträva.
Menar du att du häller över på karaff när du öppnar ett vin och upptäcker att det är tanninrikt (dvs hjälper sen karaffering) eller är det viner som du redan vet är tanninrika? Hur lång tid innan brukar du lufta de tanninrika?
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Ett möjligt tema för en provning; Tag två identiska flaskor och dekantera den ena. Hur skulle man kunna få stringens och maximalt lärande från en sådan övning?
Vad tror ni om; Dekantera flaska 1 tre timmar innan, (tid T-3). Prova vinet vid dekantering (tid T-3), efter 1 h (T-2), efter 2 h (T-1).
Dekantera flaska 2 i en identisk karaff. Testa vinerna mot varandra vid tid T, efter en timma T+1, ....
 

Pontus

Medlem
Jag brukar dra korken ur några timmar innan vinet ska konsumeras, hälla upp en minislatt i ett glas, dofta och smaka (undantag görs om jag "vet" att vinet inte behöver dekanteras). Därefter bestämmer jag mig för hur jag ska göra. 8 gånger av 10 sätts bara korken tillbaka och jag gör ingen dekantering. Som har skrivits i tråden, det är framför allt unga viner i reduktiv stil och diverse svavelosande alster där karaffen blir en vinnare. Fast personligen gillar jag verkligen att följa utvecklingen i glaset...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Något som verkligen får rejäl fjutt av luftning tycker jag ändå är Champagne, där tycker jag generellt det blir ett helt annat djur när luften gjort sitt.
Nu dricker jag ju bra mycket mer Champagne än Bourgogne och så vidare så allt jag skriver är förstås sjukt ovetenskapligt...
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Något som verkligen får rejäl fjutt av luftning tycker jag ändå är Champagne, där tycker jag generellt det blir ett helt annat djur när luften gjort sitt.
Nu dricker jag ju bra mycket mer Champagne än Bourgogne och så vidare så allt jag skriver är förstås sjukt ovetenskapligt...
Hur ser det ut här med tid? Skiljer det sig mellan olika stil, kvalitet och sorter? Behåller du temperaturen eller ändras den också?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hur ser det ut här med tid? Skiljer det sig mellan olika stil, kvalitet och sorter? Behåller du temperaturen eller ändras den också?
Njae, det där är ju lite av pudelns kärna eftersom både temperatur och antalet bubblor ju förändras över tid så ibland kan det kanske hänge ihop med att vinet även dricks vid en högre temperatur och att moussen lagt sig något.
Ska dock tillägga att jag oft tycker min skumpa är som bäst efter ett natt i kylskåpet förutsatt att man plockar ut flaskan och låter den få lite värma igen innan man häller.
-Och för vissa yngre förmågor dag två och tre även om det då börjar likna mer ett stilla vin...

Dessvärre så känns det så himla fel att hälla en skumpa i dekantern, tror annars att den hade mått bra av det. Men som sagt luftning över natten i halvfull flaska eller i glaset funkar ju också fint och det känns det ju som fler är inne på, att just att följa vinet i glaset över längre tid är en del av upplevelsen...
 

Poussard

Medlem
Menar du att du häller över på karaff när du öppnar ett vin och upptäcker att det är tanninrikt (dvs hjälper sen karaffering) eller är det viner som du redan vet är tanninrika? Hur lång tid innan brukar du lufta de tanninrika?

Det nog mest alternativ 1 för mig. Jag brukar inte planera att lufta innan, med andra ord. Och ja, sen karaffering hjälper väl men är det ett sånt tungt vin som med facit i hand hade krävt en halv dags luftning, ja, då är det ju värre. Vet dock inte exakt vilket vin det skulle vara.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tyder inte detta på att du borde vinna på att lagra dina flaskor lite längre?
-Jo, men man kan ju inte låta varenda skumpa man köper ligga 10 år på korken, ibland måste man ju öppna lite flaskor också och kolla läget.

Vanligtvis öppnar jag en flaska i inköpt sexpack direkt för att se lite var landet ligger... Sen är ju den goda viljan att låta resten ligga i den mån man kan hålla tassarna borta.

-Hade jag redan haft en fullmogen källare packad med perfekt mogna klenoder hade det troligtvis varit lättare att låta ålder gå före ungdomlig skönhet.
 
Toppen