Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Madeira, var börjar man??

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Tänkte låta Madeira bli årets starkvin (efter att ha hällt i mig sherry under två år).
Då jag har begränsad, snudd på ingen, erfarenhet av denna vintyp så skickar jag ut en trevare till de som har en åsikt i frågan.
Så, skjut! Var börjar jag?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker du kan börja med att bena ut de olika druvtyperna (och på samma gång de olika söthetsgraderna). Tinta Negra Mole används i majoriteten av alla madeiraviner, men är den minst kvalitativa (finns säkert många bra ändå dock). De som inte har en druva angiven (enbart Madeira på etiketten) kan man räkna med är TNM.

Klassiska druvor:
  • Sercial - "lätt", torrt och friskt vin (druvan brukar kallas för hundstryparen på grund av den höga syran)
  • Verdelho - torrt till halvtorrt ganska fylligt vin
  • Bual - ovanlig druva som ger ett halvsött, smakrikt vin av tämligen hög kvalitet
  • Malvasia (Malmsey) - det allra sötaste och fylligaste vinet

Sen är det såklart trevligt att bekanta sig med rejält åldrade varianter!

Följande klasser finns för madeiravinet (kan ha smugit in sig något fel möjligen):
  • Reserve som måste vara lagrat i mer än fem år
  • Special Reserve som skall vara lagrat i mer än tio år
  • Extra Reserve Lagrat som måste vara lagrat i mer än 15 år
  • Vintage (med årgångsbeteckning) skall lagras minst 20 år på fat och två år på flaska
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag tycker du kan börja med att bena ut de olika druvtyperna (och på samma gång de olika söthetsgraderna). Tinta Negra Mole används i majoriteten av alla madeiraviner, men är den minst kvalitativa (finns säkert många bra ändå dock). De som inte har en druva angiven (enbart Madeira på etiketten) kan man räkna med är TNM.

Klassiska druvor:
  • Sercial - "lätt", torrt och friskt vin (druvan brukar kallas för hundstryparen på grund av den höga syran)
  • Verdelho - torrt till halvtorrt ganska fylligt vin
  • Bual - ovanlig druva som ger ett halvsött, smakrikt vin av tämligen hög kvalitet
  • Malvasia (Malmsey) - det allra sötaste och fylligaste vinet

Sen är det såklart trevligt att bekanta sig med rejält åldrade varianter!

Följande klasser finns för madeiravinet (kan ha smugit in sig något fel möjligen):
  • Reserve som måste vara lagrat i mer än fem år
  • Special Reserve som skall vara lagrat i mer än tio år
  • Extra Reserve Lagrat som måste vara lagrat i mer än 15 år
  • Vintage (med årgångsbeteckning) skall lagras minst 20 år på fat och två år på flaska
Det är just på grund av svar som detta som gör det här forumet så fantastiskt!! :)
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det blev en flaska vardera av
-Cossart Gordon Sercial 5 år
-Veiga Madeira Malvazia 15 år(1/2-flaska)

Öppnade och smakade Sercial
Oxiderad ton med en aning salt och inslag av mandel, inte helt torr men utan någon påtaglig syra. Eftersmak med en mängd clementiner, julkryddor. Med den svaga syran påminner det om ris ala Malta.

Gott, påminner en hel del om sherry. Kommer bli ett bra år med djupare bekantskap och lärdom om denna vintyp!


 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    52,8 KB · Visningar: 355

karl.1480

Medlem
Jag tycker du kan börja med att bena ut de olika druvtyperna (och på samma gång de olika söthetsgraderna). Tinta Negra Mole används i majoriteten av alla madeiraviner, men är den minst kvalitativa (finns säkert många bra ändå dock). De som inte har en druva angiven (enbart Madeira på etiketten) kan man räkna med är TNM.

Klassiska druvor:
  • Sercial - "lätt", torrt och friskt vin (druvan brukar kallas för hundstryparen på grund av den höga syran)
  • Verdelho - torrt till halvtorrt ganska fylligt vin
  • Bual - ovanlig druva som ger ett halvsött, smakrikt vin av tämligen hög kvalitet
  • Malvasia (Malmsey) - det allra sötaste och fylligaste vinet

Sen är det såklart trevligt att bekanta sig med rejält åldrade varianter!

Följande klasser finns för madeiravinet (kan ha smugit in sig något fel möjligen):
  • Reserve som måste vara lagrat i mer än fem år
  • Special Reserve som skall vara lagrat i mer än tio år
  • Extra Reserve Lagrat som måste vara lagrat i mer än 15 år
  • Vintage (med årgångsbeteckning) skall lagras minst 20 år på fat och två år på flaska

Att tillägga är ju även Colhetia som är en något enklare och framför allt billigare variant av Vintage (eller Frescera som det heter på Madeira då just Vintage är ämnat för Port). Här behöver vinet bara ligga fem år i ek innan det får buteljeras som Colheita. Många producenter drar dock över den tiden med råge. Det kom två Colheitas från Justino's på Bolis strax innan jul, båda på 100%(-ish) Tinta Negra. Jag provade '99an och den var riktigt, riktigt trevlig.

Om man ska vara lite petig (förlåt, Mattias) så har de tagit bort kravet på 2 år flasklagring för Frescera(Vintage) och Tinta Negra Mole kallas numer bara Tinta Negra då Negra Mole är en annan druva som inte har något med Madeiras arbetshäst att göra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att tillägga är ju även Colhetia som är en något enklare och framför allt billigare variant av Vintage
Colheita är väl precis samma sak som Vintage, dvs årgångsbetecknat vin? Mig veterligen så finns det ingen annan koppling till kvalitet än att vinet kommer från en uttalad årgång istället för att ingå i Solera av något slag (vin med åldersindikation). Väldigt bra årgångar brukar mynna ut i Colheita som förövrigt används på Port också när det handlar om Tawny-stilen. Det är väl helt enkelt Vintage på portugesiska. ;) En annan skillnad är att Colheita inte styrs av portvinsinstitutet (lite osäker här dock), dvs vinmakaren själv kan avgöra när de vill göra ett årgångsvin, medan Vintage Port enbart får göras uttalade "vintageår".

I övrigt så suger vi oss ditt tips med hull och hår och bugar och bockar åt dina rättelser. :)

Även här verkar det i så fall vara fel när det gäller druvans namn: http://www.wine-searcher.com/grape-795-tinta-negra-mole
 

karl.1480

Medlem
Colheita är väl precis samma sak som Vintage, dvs årgångsbetecknat vin? Mig veterligen så finns det ingen annan koppling till kvalitet än att vinet kommer från en uttalad årgång istället för att ingå i Solera av något slag (vin med åldersindikation). Väldigt bra årgångar brukar mynna ut i Colheita som förövrigt används på Port också när det handlar om Tawny-stilen. Det är väl helt enkelt Vintage på portugesiska. ;) En annan skillnad är att Colheita inte styrs av portvinsinstitutet (lite osäker här dock), dvs vinmakaren själv kan avgöra när de vill göra ett årgångsvin, medan Vintage Port enbart får göras uttalade "vintageår".

I övrigt så suger vi oss ditt tips med hull och hår och bugar och bockar åt dina rättelser. :)

Även här verkar det i så fall vara fel: http://www.wine-searcher.com/grape-795-tinta-negra-mole

Precis, på Madeira är Frescera(Vintage) och Colheita ungefär samma sak. Skillnaden är att du kan buteljera ett årgångsbetecknat vin efter fem år i fat men med tillägget Colheita. Detta var något Blandy's hittade på för inte sådär jättelänge sedan. Jag antar att har du vin från en exceptionell årgång så lagrar man gärna den 20+ år för att få en så bra slutprodukt som möjligt medan mindre bra årgångar kan man få ut på marknaden tidigare tack vare tillägget Colheita. Överlag så är man inte riktigt lika årgångsfixerad på Madeira som man är i Port-produktionen. Regler för Colheita i Portvinsvärlden har jag dessvärre sämre koll på.

Hur som helst kan Madeira vara hur underbart som helst och en pålitlig källa är som sagt Niklas Jörgensen med sin blogg http://madaboutmadeira.org
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tittade igenom lite dokumentation och hittade en trebetygsuppsats skriven av Clas Hardebäck och det stämmer bra med vad du säger. Se citat nedan...

"Framställning av vin med specificerad druvsort skiljer sig främst genom skalan på hela hanteringen eftersom druvorna Sercial, Verdelho, Boal eller Malvasia levereras i så små kvantiteter jämfört med Tinta Negra Mole. Man använder därför mindre pressar, mindre jästankar och de tappas sedan på 600 l fat och lagras sedan på de varmaste platserna i lagringshusen, oftast närmast taket och på södersidan enligt en metod som kallas "canteiro"-metoden.

Under året kommer temperaturen att variera från 15-20°C under vintern till mellan 30 och 40°C på sommaren. Efter två år börjar man prova vinet för att försöka utröna dess potential. Om vinet visar mindre kvalitet kommer fatlag-ringen att avbrytas och vinet användas i 5-, 10- eller 15-årig blandningar, men om det håller stilen så kommer det att ligga kvar på fat i minst 20 år och därefter 2 år på flaska vilket är minimikraven för ett äkta årgångsvin – "Vintage". Det finns gott om exempel på viner som får ligga kvar på fat betydligt längre, ibland 100 år och mer. I sådana fall måste man dock "friska upp" viner genom en liten dos yngre vin t ex 5 % var 30:e år, annars skulle koncentrationen bli för stor och vinet vara knappt flytande.

De senaste åren har en ny typ av viner dykt upp på marknaden - Colheita med årgång – vilket kan leda till förvirring. Är Sercial Colheita 1983 ett äkta vintage-vin eller ej? Svaret ligger i beskrivningen ovan – det är ett Sercialvin från årgången 1983 som inte bedömdes ha kvalitet att kunna bli ett äkta årgångsvin med minimum 22 års lagring, varvid fatlagringen avbröts och vinet buteljerades. Förmodligen tyckte man att vinet var av sådan kvalitet ändå att det var synd att blanda in det i de stora blandningarna..."
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Synda att utbudet på SB är lite povert. :(
Ja, hela det här Madeira-projektet som jag slängt mig huvudstupa i hålls tillbaka lite pga utbudet på SS....
Får leta upp flaskor på annat håll också känner jag. Let the hunt begin!
 

Niklas J

Medlem
Till er som tipsat om min sida; ett stort tack! Värmer.
Och till dig @m_trobeck - vad härligt att du valt Madeira. Förhoppningsvis är ditt förhållande till vinet av livslång karaktär efter det här året!

Jag har en del jag gärna skulle vilja berätta om & komplettera med, men ber att få återkomma snart. Dock vill jag gärna tipsa dig att skynda att köpa den senaste Livets Goda #85 (Petter på framsidan) där jag bidrar med en 14 sidor lång artikel om just Madeira. Skynda, för att det snart kommer ett nytt nummer. I #85 får du en, vill jag påstå, god start men framförallt uppdaterad inblick i öns vinproduktion.

Genom min hemsida får du också en hel del, hoppas jag, läsvärt. Via arkivet kan du söka en hel del. Finns också tips på återförsäljare du kan lita på.

Och till alla intresserade av Madeira, eller som blott vill lära sig lite mer; håll utkik när ViniPortugal besöker Stockholm i slutet av maj. Då skänker undertecknad fortifierat tillsammans med öns främsta vinmakare!

Med vänlig hälsning,
Niklas
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nu klipper vi till med Veiga Malvazia 15 år.
Oj oj oj va gott det här va! Doft med mängder av fikon, dadlar och en uns kryddor i december. Smaken smäller till med en syra som chockar! Sen russin, vanilj, inlagda plommon och kanderade äpplen.

Riktigt roligt. Passade så himla bra med en mögelost och romplommon-marmelad.
2015 kommer bli ett bra år med massa Madeira!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    19,1 KB · Visningar: 307

Niklas J

Medlem
@m_trobeck Var bor du? Är du i Stockholmsregionen? Om inte, kan du ta dig hit den 25 maj när ViniPortugal är i stan? Jag skänker Madeira med vinmakaren Ricardo Diogo från Vinhos Barbeito. Tror vi kan ge dig en ganska fin bild av vart Madeira är på väg ;-)
Plus, det kommer även en winemaker's dinner tillsammans med Ricardo och Zvonko som importerar till S-e. Tro mig, om du vill få en stor Madeira-afton så är middagen ett måste. Madeira rakt igenom middagen. Du får även prova en stor 1800-talare...

Så fort jag har mer info så berättar jag gärna mer. Känn dig mer än välkommen att höra av dig till mig!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag stod på bolaget igår, fast bestämd att jag skulle ha med mig lite madeira att testa under påsken.
Men jag gick därifrån tomhänt.. Inte en enda aning om vad jag skulle välja och med svår beslutsångest högg jag en port LBV istället..

Så, vad finns det på hyllorna på Systembolaget? Jag vill minnas att jag läst några tips från dig @Niklas J någonstans, men nu hittar jag inte igen dem.
 

Niklas J

Medlem
@Sjödin Du läste säkert min Madeira-artikel i LG i höstas. Det lilla som finns i Sverige är beklämmande och det mesta är i BS. Du lär inte få ngt levererat innan påsk men släng ändå iväg en beställning på den i mitt tycke mest prisvärda Madeiran på SB; Borges 5-åriga Bual (8317, 50 cl, 132,-). Seriöst bra och helt klart äldre än vad som indikeras på flaskan. (Vinet buteljerades inför en offertförfrågan av SB och Borges är väldigt ängsliga att förlora Sverige-marknaden. Jag vet att det duttades ner äldre saker i blenden för att ge vinet mer intensitet.) Kyl den till ca 12 C när du dricker. Prova med en lagrad hårdost.

Även Justino's har fått in två colheitas i tillfälliga sortimentet, en 1995:a och en 1999. Vet inte om de finns kvar. Men om, så är 1999:an ett vassare vin.

Annars; kolla in Ruth & Karsten i Berlin. De driver en vinshop med enkom portugisiska viner. Fantastiskt Madeirasortiment, bra priser, snabb leverans, sköna människor. http://www.portwine.de/shop/wbc.php?sid=66ad5bf0&tpl=pgruppen.html&rid=18

Hoppas detta hjälper!

MVH
Niklas
 

Niklas J

Medlem
Jag vill gärna göra ett tillägg till diskussionen ovan om colheita respektive frasqueira (vintage) plus ett par andra punkter som berörts.

I grunden är en colheita ett blivande vintagevin. När sigillet sätts på fatet av kontrollinstitutet så är detta utgångspunkten. Däremot är det få fat som utvecklas i exakt den riktning man vill och det är alla möjliga faktorer som spelar in. Generellt sett så hävdas det att årgången är mindre viktig i sammanhanget för Madeira. Detta stämmer om äldre viner där det oftast var tal om mer tur att det till sist blev bra. Idag är kunskapen så mycket större och producenterna har bra högre krav på odlarna. Det handlar inte längre om brix enkom utan flera producenter betalar extra för hälsosamma druvor. Exempelvis så drabbas bual väldigt lätt av botrytis och det vill du inte ha i din Madeira.
Men visst finns det årgångsvariation. 2011 var riktigt besvärligt med mycket gråröta, 2012 var ett varmt år med hälsosamma druvor och 2013 ser ut att bli något mitt i mellan de två. 2014 började bra. Producenterna var lyriska när jag pratade med dem i slutet av augusti. Sen kom regnet och det slutade inte. Kommer det vintage/colheita från 2014 så är det enkom från de som lyckats få in druvor tidigt.

Colheita är en avbruten frasqueira. Det betyder inte att du behöver avbryta alla faten som bär kontrollinstitutets sigill, utan du kan låta vissa fortsätta resan mot frasqueira. Någon som gör detta ganska ofta är d'Oliveiras. 5 år är minimum men de flesta låter en colheita nå minst 10-15 år. För mig är just colheita det viktigaste som hänt för Madeiravin på bra många år. Vinerna ger en indikation om vad som sker med lagring samtidigt som de bibehåller mer av sin druvkaraktär än en frasqueira. Dessutom är colheita ofta mycket sympatiskt prissatta viner.

Tilläggas kan också att solera nu åter blir tillåtet på Madeira. Begreppet och metoden glömdes bort när man förhandlade om Portugals inträde till dåtidens EG och Madeira fick inte lov att använda namnet längre. Lite så har det alltid varit för öborna, de har varit andra klassens medborgare i Portugal och de betraktar sig inte heller som portugiser. Att det nu blir möjligt igen är väl kul men jag tror ingen nappar, jag har inte fått några indikationer på detta från producenterna. Solera var mer rädningen för ön när oidium slog till på 1850-talet och sedan phylloxera på 1870-talet, och skördarna var minimala. För att kunna erbjuda en törstig marknad ngt överhuvudtaget började man blanda årgångar a la solera.

Jag såg också att canteiro-metoden nämndes, att de bästa vinerna lagrades på de varmaste platserna i huset. Det är en sanning med viss modifikation. En producent har tillgång till flera canteiros och de placerar dem på topografiskt olika höjder. Oftast börjar men i en varmare canteiro, det vill säga lägre belägen lokal, men här har årgången också betydelse. 2012 lär ha startat varmt. Men om man märker att det evaporerar för snabbt så flyttar man gärna till en kallare canteiro, högre upp i bergen, för att avstanna densamma. Den som "flyttar" mest är sannolikt Ricardo på Barbeito och det märks i den friska stil som hans viner uppvisar. Vid lång lagring så offras oftast ngt fat som får fylla på de andra, för att bevara stilen. D'Oliveiras är väl den enda som ogärna fyller upp, utan hellre flyttar kallt eller tappar på damejeanner när det dunstat för mycket.

Slutligen; jag vill verkligen slå ett slag för tinta negra. Den får så mycket skit i vinlitteraturen men få provar och följer utvecklingen på ön. Bara det faktum att druvan stortrivs på ön, har funnits där mer än 150 år och att många odlare sitter på riktigt gamla stockar gör den intressant. Många bönder odlar dessutom ekologiskt på ön så med ny kunskap har man tagit tinta negra till nya nivåer. Faktum är att jag ofta provar bra mycket bättre tinta negra som ung än de mer välkända druvorna. Varför? För att du kommer undan om du odlar malvasia exempelvis och druvornas kvalitet kan vara medioker. Det blir ändå huggsexa om dem för alla vill kunna erbjuda det som marknaden känner till. Jag tror att Madeiras framtid ligger i toppkvalitet på tinta negra. Eftersom den varierar så otroligt mkt på grund av vart den växer på ön så är det sannolikt tinta negra som blir den som står för framtidens första vingårdsmärkta viner. Och ja, det diskuteras att druvan ska få stå på etiketten framöver. Tinta Negra ska inte bort, det vore slöseri. Det som ska bort är skitdruvor som complexa och triunfo exempelvis, som kontrollinstitutet godkänt.

Mina två cent blev visst några dollar ;-)

PS. Åker dit igen om tre veckor. Längtar!
 
Toppen