Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Madeira, var börjar man??

Niklas J

Medlem
Fackfolk har tillträde efter lunch och jag tror att allmänheten som inbetalat anmälningsavgiften har tillträde från typ 16-17. Vill minnas spektaklet håller på till 20.
 

Daniel A

Administratör
Jag har fått förhinder. :(

Om någon vill ta min plats så skicka ett PM så skickar jag över "biljett" (kontoutdrag). Först till kvarn!
 

ChristianB

DipWSET
Jag är anmäld tillsammans med ett par kollegor, men än så länge har jag inte lyckats byta bort mitt pass! Hoppas att jag kan ordna med en ersättare till mig så att jag kan komma förbi från kl 14. :)
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag, som nu inte är "bransch" kommer dyka upp runt 18.
Någon som är där då och vill dela ett par glas?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett stort tack till @Niklas J för gårdagens genomgång av Madiera. På 20 minuter smakade jag mer madeira än jag tidigare gjort på 20 år. Om det var bra grejer? Jovars, hittade 3 favoriter som jag definitivt kan tänka mig trycka in i källaren, bl.a. en 10 årig Boal.
 

Daniel A

Administratör
@Vino fino (och andra intresserade), här kommer DOliveiras prislista. Lägger den i den här trådan, för att samla Madeirainfo på en plats. Som sagt, tippar på 10-20% (enstaka fall billigare) mer om det inhandlas utanför ön. Kluddet i marginalerna är årgångar jag smakat. Kan rekommendera allt från 70-talet eller äldre som 90p+. ;)

HaHu7uP.jpg
 

Hipshot

Medlem
@Vino fino (och andra intresserade), här kommer DOliveiras prislista. Lägger den i den här trådan, för att samla Madeirainfo på en plats. Som sagt, tippar på 10-20% (enstaka fall billigare) mer om det inhandlas utanför ön. Kluddet i marginalerna är årgångar jag smakat. Kan rekommendera allt från 70-talet eller äldre som 90p+. ;)

HaHu7uP.jpg
Vet du anledningen till gapet mellan 37 och 68?
Slutsålt?
 

Daniel A

Administratör
Vet du anledningen till gapet mellan 37 och 68?
Slutsålt?

Ingen direkt aning. Gissningsvis hindrade kriget 40-talet, men det känns inte rimligt att det hindrade någon från att skapa lagringsbar madeira fram till 1968. @Niklas J sitter kanske på någon klarhet i frågan?

Tycker det finns en del att fundera över i den där listan. Finns t.ex. ett glapp i Malvazian från 1907 till 1989...
 

Niklas J

Medlem
Skarp iakttagelse @Hipshot - tack för att du skickade den vidare till mig @Daniel A !

Det finns inte ett svar rakt av men flera sammanhängande faktorer. Here goes:

1937 exproprierade juntan, med Salazar i spetsen, mark i São Martinho, idag en förort till Funchal. Här hade d'Oliveiras sina egna vingårdar. Idag finns inget kvar utan det är villakvarter. Den sista årgången som gjordes från den egna vingården var just 1937 Sercial som finns än idag att köpa. Ett underbart vin för övrigt. M a o - producenten tappade sin främsta källa till druvor.

Läget på Madeira efter första världskriget var knappast muntration. Försäljningen hade dalat även om det fanns efterfrågan. I mellankrigstiden var Sverige under ett antal år Madeiras absolut viktigaste marknad. Men det här är en tid som är väldigt mörk för Madeira och det är också nu som dåvarande MWA (idag MWC) grupperar sig. Madeira Wine Association, en sammanslagning av bortåt 30 producenter. På egen hand hade de gått omkull, i en sammanslagning fanns det hopp. Idag styrs gruppen av Blandy's som tidigt tog ägandekontrollen. Vad jag ville ha sagt med denna inflikning var att det inte fanns något incitament för druvodling i samma utsträckning som tidigare på ön. Andra inkomstkällor hägrade. Dessutom är det en period där man seriöst kämpar mot Vitis Labruscas utbredning på ön.

Tillbaka till d'Oliveiras. PÅ den tiden styrde Luís och Anibals far firman. Han var en sann motståndare till export så under åren efter expropriationen och fram till slutet av 60-talet exporterade inte d'Oliveiras utan sålde bara på ön. Dessutom var de bara registrerade som partidista då, en benämning för en som tillverkar och lagrar vin men inte buteljerar. Faten såldes vidare till andra skeppare - men deras far var samtidigt ganska restriktiv där också utan ville istället bygga en depå. Den äldre brodern kom in i firman, försökte få pappan på andra tankar. Gick inte. Luís kom in, efter fyra års militärtjänstgöring i Afrika, Angola, och tillsammans lyckades de till sist få farsan på andra tankar. I början av 70-talet började således exporten igen och man blev en skeppare som buteljerade allt själv.

Det finns en del 50-tals d'Oliveiras och även tidigt 60-tal som varit ute på marknaden. Dock så buteljerar firman endast lite efter devisen 'on demand' - och då det finns gott om vintage redan så ligger det således en hel del 40,50 & 60-tal i deras canteiro och väntar på perfekt mognad. Man har varit lite mer varsam med att pytsa ut dessa decennier på marknaden då man under denna tid byggt upp ett nätverk av odlare som levererat till firman.

Tilläggas bör att d'Oliveiras idag sitter på den största samlingen obuteljerat gammalt vin på ön. Ingen är ens i närheten. Ca 1,5 miljoner liter gammalt vin är ännu i fat. De här grabbarna lirar idag i sin egen liga jämfört med de andra och styr helt och hållet utbudet av gammal Madeira.

Hoppas detta kastar ljus över det hela!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Sjödin Du lär inte få ngt levererat innan påsk men släng ändå iväg en beställning på den i mitt tycke mest prisvärda Madeiran på SB; Borges 5-åriga Bual (8317, 50 cl, 132,-). Seriöst bra och helt klart äldre än vad som indikeras på flaskan.
Bättre sent än aldrig så har jag fått hem ovanstående Bual och du har (givetvis) helt rätt vad det gäller kvaliteten, tack för tipset!
 

Per Stade

Lege artis
@Sjödin Du lär inte få ngt levererat innan påsk men släng ändå iväg en beställning på den i mitt tycke mest prisvärda Madeiran på SB; Borges 5-åriga Bual (8317, 50 cl, 132,-). Seriöst bra och helt klart äldre än vad som indikeras på flaskan.


Är det samma Bual som finns att beställa fortfarande eller är artikelnumret återanvänt på någon helt annan madeira?
 

Mats

Gone todash....
Är det samma Bual som finns att beställa fortfarande eller är artikelnumret återanvänt på någon helt annan madeira?
Samma, finns som
NV J.H. Goncalves & Co (Borges) Madeira Bual 5 Year Old
på CT. Skitgod. Lite svag när man öppnar den men efter några veckor i kylskåpet är den mycket bra, ett av mina favoritstarkvin just nu. Löjligt bra för det priset.
 
Toppen