Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Manila, restaurangtips?

mmh

Medlem
Jag kommer att spendera tre dagar var i Hai Phong City (Vietnam) och Manila (Filippinerna) från och med nästa onsdag. Det är en arbetsresa så särskilt mycket fritid kommer jag inte att ha, men äta måste man ju och därför tar jag gärna emot tips. Är denna gång främst intresserad av bra lokal mat, men även fine dining kan vara intressant om det finns något bra i dessa städer.

Jag hoppas att @Elvis har något att komma med för Manila. Jag kommer att bo i närheten av Intramuros och pga tidsbrist är jag särkilt tacksam över tips i den trakten. Jag läste om @Elvis hedonistiska Champagnebrunch på Sofitel i Manila och det lockar verkligen. Hittar dock ingen bekräftelse på hotellets eller restaurangens (Spiral, visst?) hemsida att dessa fortfarande äger rum på söndagar.

Hai Phong City har jag inte särskilt höga föväntningar för, men ifall någon av er har varit där så är jag givetvis nyfiken att höra era tankar.
 

Elvis

Medlem
Om du har tid så missa inte Carlos Celdrans guidade tur Walk This Way i Intramuros. Celdran är något mellanting mellan skådespelare och stå-upp-komiker och man får en väldigt intressant och underhållande "show" eller vad man ska kalla det. På hemsidan står det att det är "performance art in the guise of a walking tour".

Brunchen på Sofitel (Spiral) finns kvar och den rekommenderar jag varmt. Däremot är det möjligt att de slutat med gratischampagnen - jag tror att de var sponsrade av någon champagneimportör ett tag. Du bör boka bord i förväg för att få plats!

Vad gäller bra lokal mat så blir det tyvärr svårt att hitta, om du inte gillar väldigt söt mat och dåliga råvaror. Fyrahundra år som spansk koloni följt av femtio som amerikansk är ingen bra kulinarisk cross-over... Filippinerna har dock världens bästa mangos, det får du inte missa!

Jag var inte så mycket kring Intramuros men därifrån är det inte långt till Makati där de bästa restaurangerna finns. I Makati kan jag rekommendera ett besök på Elbert's Steak Room. Väldigt bra kött och bra service.

Jag ska faktiskt till Manila själv efter midsommar - jag kanske kan fylla på med något tips efter det.
 
Trådskapare
M

mmh

Medlem
Tack @Elvis för ditt snabba svar och dina tips! En kollega rekommenderade också samma "walking tour", så jag skall nog försöka gå på den. Maten låter dock verkligen trist...:oops:
 
Trådskapare
M

mmh

Medlem
Gick på både Carlos Celdrans tour idag, och champagnebrunchen på sofitel. Touren var riktigt bra, informativ, underhållande och intressant. Brunchen däremot var superb! Herregud vilken sashimi de hade! Och en hel massa annat gott därav nästan allting jag åt var antingen bra eller jätte bra. Men sashimin kommer jag sent att glömma. Konstant fyllt glas med Henriot brut souverain var inte så illa heller. Jag gillar verkligen den champagnen, påminner mig om Pol Roger nv. Nu är jag både trött och mätt, men väldigt belåten.

Tack för tipset, @Elvis!
 
Toppen