Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Märka flaskor i källaren

MB2014

Medlem
Någon som har ett bra tips etikett eller liknande för att märka upp flaskor som ligher i källaren. Tanken är att det ska vara enkelt att t ex se aktuell årgång utan att behöva dra ut flaskorna hela tiden eller att märka upp ett visst vin när man tänkt dricka det.
Menar inte appar eller datorprogram utan fysiska märkningar som kan sitta på flaskan.
Vad använder ni?
 

sunqan

Vinös
Någon som har ett bra tips etikett eller liknande för att märka upp flaskor som ligher i källaren. Tanken är att det ska vara enkelt att t ex se aktuell årgång utan att behöva dra ut flaskorna hela tiden eller att märka upp ett visst vin när man tänkt dricka det.
Menar inte appar eller datorprogram utan fysiska märkningar som kan sitta på flaskan.
Vad använder ni?
Cellartracker...

Borde väl köra rfidtaggar och köra nåt i luren, men startsträckan känns lite lång.
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Har cellartracker men det fyller en annan funktion. Det måste ju kunna vara enkelt att hålla ordning i källaren och även om nån annan än jag ska hämta upp en flaska så ska det gärna gå rätt enkelt att se vad som är läge att dricka nu ellet vad som bör drickas 2020-2025 t ex.
 

sunqan

Vinös
Jag har 5 kylar men tycker location och bin funkar bra. Och så kan man ju titta ut ett vin först :) en surfplatta kan ju alltid ligga och skräpa i vinkällaren...
 

Helen

Medlem
Jag har i butiken flasketiketter i plast som du sätter på vinflaskans flaskhals för att hålla ordning och reda på dina viner i vinkällaren. De passar på alla viner samt på Champagneflaskor.

28244749-origpic-bcf289.jpg
 

Trydebull

Medlem
Jag använder också CT men har en etikett för varje flaska ändå.

Jag använder pappersetiketter med snöre. Lite nördigt kanske men skriver det jag vill kunna se på varje flaskas etikett och hänger runt halsen på flaskan när den ligger på hyllorna.

För kartongerna brukar jag lägga separata läppar mellan lådorna.

De finns att köpa på ett gäng sidor, bifogar länk som exempel:

https://www.kontorsmagasinet.se/eti...CrynNcThcWKSnU6O8RPMcS2D0BsA3fvQTcaAsxt8P8HAQ
 

gece

Man vänjer sig.
CT har ju stöd för att märka flaskor med streckkoder så att man ser exakt den flaskan, inklusive var man köpt den, etc. Vill man bara skriva ut godtyckliga etiketter har Dymo maskiner för det, om man är för fin för tejp och en vanlig svensk penna... ;)
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Appar och dataprogram har jag precia som jag skrev i början så det är inte sånt frågan avser. Egna etiketter som ska sättas på flaskan för ju att jag ändå måste ta ut flaskan för att läsa etiketten.
De där man hänger runt halsen är mer vad jag behöver.
Helene, sitter inte de där lapparna så löst så att de kan falla av en flaskorna när man t ex tar ur flaskan vid sidan om?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
CT för vad man har och lokal (om man har fler)... sen är det ju skitroligt att gräva runt. Om än frustrerande ibland..
 

MartinE

Medlem
jag tycker det räcker fint med ett excelark, lite sortering och ett hyfsat minne.
Jag kör med exakt samma system med betoning på lite i "lite sortering".

"Hyfsat" minne kommer man långt med - ibland hittar man flaskor som man trodde att man druckit upp för flera år sedan! :rolleyes:
 

Helen

Medlem
Appar och dataprogram har jag precia som jag skrev i början så det är inte sånt frågan avser. Egna etiketter som ska sättas på flaskan för ju att jag ändå måste ta ut flaskan för att läsa etiketten.
De där man hänger runt halsen är mer vad jag behöver.
Helene, sitter inte de där lapparna så löst så att de kan falla av en flaskorna när man t ex tar ur flaskan vid sidan om?

Just dessa flasketiketter som jag har på bilden är i plast och de är lagom stora i längd och bredd för att de inte ska komma för nära flaskan som ligger bredvid. Jag gillar att man kan återanvända dem, genom att skriva den information som du vill ha med den medföljda pennan kan du gnugga bort (blöt en trasa och gnugga) den text du har skrivit.
På framsidan skriver du vinets namn och årtal, på baksidan kan du skriva drinking window, pris och annan skojjig information.
Om du har en rad i vinstället med samma vin och årgång så sätter du inte etiketter på alla vinflaskor. Jag sätter mina etiketter på den högra vinflaskan i raden, då vet jag att alla viner som ligger vänster om etiketten är det vin som det står på etiketten. På så sätt behöver man bara 1 etikett per vinsort och år ;) Så i princip kan en box med 25 vinetiketter räcka till 25 sorters vin.

flasketiketter 1Cru Vin Antique nybrogatan 36 stockholm.jpg
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Är det röda prickar på etiketterna som märker vitt vin??? Gud så förvirrande...:)
 

KimHartman

Medlem
Någon som har ett bra tips etikett eller liknande för att märka upp flaskor som ligher i källaren. Tanken är att det ska vara enkelt att t ex se aktuell årgång utan att behöva dra ut flaskorna hela tiden eller att märka upp ett visst vin när man tänkt dricka det.
Menar inte appar eller datorprogram utan fysiska märkningar som kan sitta på flaskan.
Vad använder ni?

Jag har handlat flaskhalsetiketter i plast från https://www.wineware.co.uk. Dessa är inte exakt samma som jag har men ser väldigt lika ut: https://www.wineware.co.uk/plastic-wine-bottle-neck-tags-smaller-set-of-100
Jag skriver med spritpenna på, blir inget kladd och klarar mycket hög luftfuktighet utan att suddas ut. Har köpt totalt typ 700 st och är mycket nöjd.
 

fluff

Medlem
Jag har gjort en app (som finns på Google Play) med vilken jag skriver data till NFC-taggar. Datat jag egentligen skriver ner är en länk till Cellartrackers mobilsida för den unika flaskan, dvs jag använder det id:t som är tänkt till streckkoderna. Lätt att scanna genom att hålla mobilen mot flaskans tagg och vips har jag info om flaskan i telefonens webbläsare. Beroende på vart man köper taggarna och hur många så går det att komma ner lite i pris men räknar med ca 3-4 kr/tagg.
 
Toppen