Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Märka flaskor i källaren

Wintermute

Medlem
Hur löser man bäst märkningen i en vinkyl med ca 24 flaskor per hylla liggande skavfötters?
Kanske griffeltavla?
How-old-are-the-wines-in-your-cellar.-Pommery-Champagne.jpg
 

sunqan

Vinös
Jag har 5 kylar men tycker location och bin funkar bra. Och så kan man ju titta ut ett vin först :) en surfplatta kan ju alltid ligga och skräpa i vinkällaren...

CT: Location + Bin

Edit: Varje hylla är alltså en egen bin

Fint att svara på min fråga med att skriva det jag skrev tidigare...

Dessutom frågadejag inte "hur håller jag reda på var flaskorna är" utan "hur märker man flaskorna"
Självhäftande rfid-taggarär ett sätt
 

KimHartman

Medlem
Fint att svara på min fråga med att skriva det jag skrev tidigare...

Dessutom frågadejag inte "hur håller jag reda på var flaskorna är" utan "hur märker man flaskorna"
Självhäftande rfid-taggarär ett sätt

Oj, missade det. Varför behöver du märka flaskorna?
 

Helen

Medlem
Hur löser man bäst märkningen i en vinkyl med ca 24 flaskor per hylla liggande skavfötters?
Du kan ju skriva i botten på varje flaska med en penna. Ge varje vinsort ett speciellt nummer, skriv sedan in varje nummer i din loggbok samt vilket vin respektive nummer har. Varje flaska som har samma nummer är utav samma vinproducent och årtal.
Flaskor som ligger med halsen utåt kan du skriva numret på foliet.

20170422_122312.jpg
 

sunqan

Vinös
Du kan ju skriva i botten på varje flaska med en penna. Ge varje vinsort ett speciellt nummer, skriv sedan in varje nummer i din loggbok samt vilket vin respektive nummer har. Varje flaska som har samma nummer är utav samma vinproducent och årtal.
Flaskor som ligger med halsen utåt kan du skriva numret på foliet.

Visa bifogad bild 9888
Inte så jättesmidigt om man ska kombinera med ct.

@KimHartman:
Problemet med "skavfötters" är ju att man inte enkelt kan lokalisera flaskorna som ligger innerst...

Det smidigaste är jväl självhäftande rfidtaggar, men vet inte hur bra de fäster på toppen av flaskan plus att man kanske behöver nån specialvariant på läsare.
 

KimHartman

Medlem
Inte så jättesmidigt om man ska kombinera med ct.

@KimHartman:
Problemet med "skavfötters" är ju att man inte enkelt kan lokalisera flaskorna som ligger innerst....

Det är ju precis därför du ska göra varje hylla till en bin, det räcker för att lösa problemet: För att komma åt de innersta flaskorna på en viss hylla måste du flytta de yttre. Om flaskan du vill ha råkar ligga i den yttre lagret så märker du ju det när du flyttar dom. Annars ligger den i den inre, och då fortsätter du "gräva"!
 

fluff

Medlem
Inte så jättesmidigt om man ska kombinera med ct.

@KimHartman:
Problemet med "skavfötters" är ju att man inte enkelt kan lokalisera flaskorna som ligger innerst...

Det smidigaste är jväl självhäftande rfidtaggar, men vet inte hur bra de fäster på toppen av flaskan plus att man kanske behöver nån specialvariant på läsare.

Jag fäster dem på "baksidan" oftast. Androidtelefoner som har stöd för NFC kan läsa och skriva de etiketterna.
 

sunqan

Vinös
Jag fäster dem på "baksidan" oftast. Androidtelefoner som har stöd för NFC kan läsa och skriva de etiketterna.
Jo, men hur kimmer jag åt att scanna de som har botten inåt? De ligger ju en bra bit in (uppemot en decimeter)
 

sunqan

Vinös
Det är ju precis därför du ska göra varje hylla till en bin, det räcker för att lösa problemet: För att komma åt de innersta flaskorna på en viss hylla måste du flytta de yttre. Om flaskan du vill ha råkar ligga i den yttre lagret så märker du ju det när du flyttar dom. Annars ligger den i den inre, och då fortsätter du "gräva"!

Men? Varför föreslå att jag ska göra som jag gör? Jag var ute efter att slippa plocka ut alla på en hylla.

Om jag har samma vin liggande på olika hyllor i olika kylar är det praktiskt att kunna se om nån ligger bättre till än den som ligger längst ner längst bak. Det är ju också bra att kunna säga - fan... jag orkar inte plocka ut 40 flaskor nu bara för att ta fram den... (kollade just i ct- det ligger mellan 22 och 54 flaskor på varje hylla. Min stora climadiff sväljer en del)
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Är ju rätt olika behov och lösningar som diskuteras och därför också en del som pratar förbi varandra. Vill man ha ett register där man ska kunna få översikt för planering eller se vart man har luckor i sortimenten så är väl ct eller en källarbok bra, vill man ha stenkoll på individuella flaskor så man vet om det var just den buteljen som man fick när man fyllde 50 e dyl så är väl taggar i olika former bra. Vill man få lite lättare att orientera sig i källaren så att man kan skicka ner en mindre vinintresserad kompis eller livskarmat för att ta fram ett vin av viss typ eller sort så verkar flaskhalsetiketter vara ett bra sätt för att man ska slippa dra ut varje enskild flaska för att se vad det är.
 

sunqan

Vinös
Är ju rätt olika behov och lösningar som diskuteras och därför också en del som pratar förbi varandra. Vill man ha ett register där man ska kunna få översikt för planering eller se vart man har luckor i sortimenten så är väl ct eller en källarbok bra, vill man ha stenkoll på individuella flaskor så man vet om det var just den buteljen som man fick när man fyllde 50 e dyl så är väl taggar i olika former bra. Vill man få lite lättare att orientera sig i källaren så att man kan skicka ner en mindre vinintresserad kompis eller livskarmat för att ta fram ett vin av viss typ eller sort så verkar flaskhalsetiketter vara ett bra sätt för att man ska slippa dra ut varje enskild flaska för att se vad det är.

Precis... men flaskhalsetiketter funkar bara om alla flaskor ligger med halsen framåt :)

Har man en knökfull vinkyl (eller fem) är ďet värre. Det ideala hade varit att bygga en riktig vinkällare, men det kräver ett annat hus. Så då blir det en kompromiss.
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Ja vinkyl gör det ju extra komplicerat då det blir så trångt. Massor av viner av samma sort så att man kan fylla varje hylla med samma vin och årgång underlättar men det blir många kylar med den inriktningen.
:)
 
M

Mouton

Om jag nu ska kasta mig in i diskutionen. Oss flesta kommer ihåg vart och när, jag har 1800+ i min källare. Alla ihågkommna vart, och när
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Hjälper mig väldigt lite även om jag kommer ihåg alla detaljerna om varje flaska (vilket jag inte gör) när jag är upptagen med att laga mat och en kompis går ner i källaren för att ta fram nått gott att dricka, eller när frun som inte är lika detaljnörd som jag ska välja vin till middagen för att jag är sen hem. Då får jag liksom ha hur många appar eller exceldokument som helst utan att det hjälper.
Men det hjälper rätt mycket om det hänger en liten lapp på flaskan där det står om vinet är tänkt att drickas nu eller först efter 2020, där det kan stå en prisnivå, vad det är för vin, osv.
Min källare vill jag inte ha som ett museum eller ett konstföremål som bara jag får röra, i princip så ska grannen kunna gå dit och ta en flaska vin om han behöver och jag inte är hemma, men då behöver det finnas möjlighet att ha nån form av uppmärkning eller systematik.
Kunde ju kört som på bolaget efter land och i stigande prisnivå men det vore ju rätt trist.
 
Last edited:
Toppen