Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Marknadsföring & reklam?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler nu, om jag gör det får ni ta bort tråden. Men jag undrar om ni har några tips på nyhetsbrev som är värda att följa?

Exempelvis så har vinguiden.com nästan dagliga rekommendationer.

Jag tror att det kan vara bra för mig i början av mitt vindrickande att på så sätt lära mig successivt och prova olika stilar/genrer.

Eller är det bara skräp? Som tv-reklam?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser inga problem med tråden mer än att jag tycker den hör bättre hemma under "Övrigt", då den inte handlar konkret om vin. Har inga tips dock. :(

[Flyttade tråden till Övrigt]
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Någon som tycker att det låter intressant/har provat denna: www.systembolaget.se/78571


[Redigerade bort all hutlös reklam från inlägget då det inte riktigt passar vårt forum //Admin]
 
Last edited by a moderator:

Magnus L

urydhtfilgukj
Ställer mig lite tveksam till det tipset. Skriker om betald reklam. Och en Amarone för 170kr är troligen ett riktigt bottenskrap.
:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler nu, om jag gör det får ni ta bort tråden. Men jag undrar om ni har några tips på nyhetsbrev som är värda att följa?

Exempelvis så har vinguiden.com nästan dagliga rekommendationer.

Jag tror att det kan vara bra för mig i början av mitt vindrickande att på så sätt lära mig successivt och prova olika stilar/genrer.

Eller är det bara skräp? Som tv-reklam?
Jag tror det kan vara läge att helt enkelt utgå från forumets rekommendationer istället för annonssidor. :)
 

Byfånen

Leg. byfåne
Läser också en del bloggar, men ibland tycks likheterna med reklam slående. Det är svårt att veta hur objektiva skribenterna är men i vilket fall som helst kan det mycket väl vara läsvärt.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Som sagt, det blir nog lite väl fel att lägga in uppenbara reklamblad från leverantörer på forumet. Det var dock ett väldigt bra exempel på vart gränsen går. ;)

Jag förstår, det var inte min mening att överskrida forumsreglerna.
Min tanke var bara att jag kunde visa en reklamannons och sedan se vad ni hade att säga om den på riktigt.

Men ditt sätt att formulera det på var nog bättre.. :)

Ställer mig lite tveksam till det tipset. Skriker om betald reklam. Och en Amarone för 170kr är troligen ett riktigt bottenskrap.
:)

Någon sa en gång "Köp aldrig en Amarone under 250:-". Kan det ligga någon sanning bakom detta kanske? o_O
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det kanske är för att amarone inte är tillräckligt prisvärt? ;)
Jag håller med helt och hållet! Amarone har blivit ett trademark som gör att priset justeras upp per automatik istället för att det ska handla om någon specifik lägsta kvalitetsnivå.

Konstigt nog skulle jag nog hellre betala så lite som möjligt för en amarone och få ett vin som går att dricka någorlunda, än att betala mycket för en amarone och inse vad jag istället kunde lagt pengarna på...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Haha. Varför är FW generellt sett emot Amarone? :eek:
För att de flesta amarone är obalanserade och har för hög alkoholhalt samt att man inte kan låta bli att gnissla tänder över tramsuttalanden av typen "världens bästa vin"?
Jag tycker faktiskt om en del amarone - notera att jag la in en smiley i mitt uttalande - men då ska det helst vara s.k. elegant amarone, t.ex. Allegrini eller Corte Sant'Alda. Visst kan även muskelknippena vara trevliga till mycket smakrika ostar, men vill man ha lite restsötma, mycket alkohol och koncentration kan man ju lika gärna gå hela vägen och ta portvin.
Om det glädjer dig kan jag säga att jag också är skeptisk till en hel del Châteauneuf-du-Pape.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Angående gränsen för reklam;
-Någon mer än jag som slås av att tidningen Livets Goda blivit mer och mer ren reklam för än det ena än det andra och inte minst deras egna "vinklubb".
Känns som de passerat gränsen för vad som är okej när man knappt kan skilja på vad som är reklam och vad som är redaktionellt material och att gränserna tunnats ut för vad som är okej att vara "sponsrat" och inte?
Tycker personligen att det gått så långt att jag nog kommer avsluta min prenumeration eftersom jag inte känner att de är särskilt trovärdiga... Jag vill ha oberoende vinjournalistik inte något som är sponsrat av någon stor importör... Av Amarone för 150kr :)
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Angående gränsen för reklam;
-Någon mer än jag som slås av att tidningen Livets Goda blivit mer och mer ren reklam för än det ena än det andra och inte minst deras egna "vinklubb".
Känns som de passerat gränsen för vad som är okej när man knappt kan skilja på vad som är reklam och vad som är redaktionellt material och att gränserna tunnats ut för vad som är okej att vara "sponsrat" och inte?
Tycker personligen att det gått så långt att jag nog kommer avsluta min prenumeration eftersom jag inte känner att de är särskilt trovärdiga... Jag vill ha oberoende vinjournalistik inte något som är sponsrat av någon stor importör... Av Amarone för 150kr :)
Jag är inne på samma spår faktiskt, inte minst sedan de också tog in Petter som skribent/krönikor i tidningen. Han har säkert lärt sig en massa saker på sin sommelierutbildning MEN jag blir fullständigt galen på hans språk. Lägger man till att Per Bill ligger bakom Boxtoppen och att det är så svårt att skilja på reklam och rena fakta, så känns det som att mitt intresse svalnar betänkligt.

Jag är lite dålig på att följa vinbloggar, så överlag blir det nog mest viner som jag ser här på forumet och viner som jag själv finner intressanta som jag köper. Om det sedan är fantastiska producenter eller ej, det får man ju se i glaset. ;)
 

Elvis

Medlem
Jag håller helt med @vintomas om både amarone och CdP, men jag har druckit Romano Dal Forno Amarone 1996 en gång och det är ett stort vin som jag gärna dricker igen, om någon annan betalar.
 
  • Like
Reactions: Jos

Peder

Medlem
Lägger man till att Per Bill ligger bakom Boxtoppen och att det är så svårt att skilja på reklam och rena fakta, så känns det som att mitt intresse svalnar betänkligt.

Nu har det kommer ytterligare en bag-in-box sida och den här gången är det inte Per Bill som ligger bakom den utan Fredrik Schelin från Dinvinguide som startat baginboxlistan .se och jag antar att det finns pengar att hämta hem eftersom både Livetsgoda och Dinvinguide har specifika hemsidor med fokus på BIB, men hur går det med trovärdigheten?
 
Toppen