Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Marknadsföring & reklam?

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu har det kommer ytterligare en bag-in-box sida och den här gången är det inte Per Bill som ligger bakom den utan Fredrik Schelin från Dinvinguide som startat baginboxlistan .se och jag antar att det finns pengar att hämta hem eftersom både Livetsgoda och Dinvinguide har specifika hemsidor med fokus på BIB, men hur går det med trovärdigheten?
Dom har väl insett att det hos dom som bryr sig inte finns någon trovärdighet kvar att förlora.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag undrar vad det är för kriterier för att hamna på deras topplistor. Är det någon som kan läsa sig till det? Det enda jag kan finna är
Provningspanelen består av erfarna och opartiska provare som inte har några kommersiella intressen till någon importör. Dryckerna provas blint och betygssätts enligt en gemensam skala.
Smått tveksam till dels att de listar vin på flaska och öl när siten heter Baginboxlistan samt att det inte finns ett enda vin över 200kr.
 

ChristianB

DipWSET
Kikade runt lite på sidan... De far med lite gamla fakta och generaliserar lite för mycket för att det ska gå att skilja från mängden. De tre i redaktionen verkar på sin höjd vara glada amatörer med intresse för mat och dryck. Det är förstås inget fel i detta men å andra sidan så får den här Baginboxlistan sälla sig till de otaliga dussin av gråzons-bloggar som finns nu för tiden.

Den "ölskola" som också erbjuds är på sin höjd acceptabel, med myter som framförs som fakta och undermåligt skriven. :p
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Kikade runt lite på sidan... De far med lite gamla fakta och generaliserar lite för mycket för att det ska gå att skilja från mängden. De tre i redaktionen verkar på sin höjd vara glada amatörer med intresse för mat och dryck. Det är förstås inget fel i detta men å andra sidan så får den här Baginboxlistan sälla sig till de otaliga dussin av gråzons-bloggar som finns nu för tiden.
För mig ser det ut att vara delar från dinvinguide.se liknade koncept samma personer.
 

Peder

Medlem
Kikade runt lite på sidan... De far med lite gamla fakta och generaliserar lite för mycket för att det ska gå att skilja från mängden. De tre i redaktionen verkar på sin höjd vara glada amatörer med intresse för mat och dryck.

Inget ont om skribenterna och Sofia Ander skriver för nwt.se och jag har träffat henne någon gång på någon provning och är väldigt trevlig och sympatisk och David har ju även egen vinblogg och skriver trevligt om det han provar. Men det måste ju vara betydligt roligare för skribenterna om ägaren till baginboxlistan hade valt en seriös touch och ett vettig namn istället för att stapla ihop massa plonk som man gör en topplista av där man antagligen får betalt av importörerna för att de ska få med sina fulviner i listan (dock bara en gissning).
 

ChristianB

DipWSET
Inget ont om skribenterna och Sofia Ander skriver för nwt.se och jag har träffat henne någon gång på någon provning och är väldigt trevlig och sympatisk och David har ju även egen vinblogg och skriver trevligt om det han provar. Men det måste ju vara betydligt roligare för skribenterna om ägaren till baginboxlistan hade valt en seriös touch och ett vettig namn istället för att stapla ihop massa plonk som man gör en topplista av där man antagligen får betalt av importörerna för att de ska få med sina fulviner i listan (dock bara en gissning).
Du ser, det som gick att utläsa var just "glada amatörer" tyvärr... Sedan är ju sympati och trevlig person inte något som borgar för kvalité, för av det jag läst mig till bland tipsen och skolorna är så förenklat att det gränsar till faktiska fel. För att nämna det jag finner svårast att acceptera är definitionen av överjäst och underjäst öl; de har fel i båda fallen, rakt av. Det är nog en följd av vad jag vill kalla Steffo-effekten, där kunniga personer överlag också tar på sig rollen som ölkunniga utan att ha rätt svar. Sedan kan de ju givetvis ha fått fel fakta från början! :)

Det jag vill säga är att hemsidan framstår som ett hobbyprojekt och inte som ett seriöst projekt, vilket jag förutsätter att de vill få det till.
 

Vino fino

Medlem
BGK är säkert en hyvens prick och Rååbert också, mellan skål och vägg. Men det kan väl inte hindra mig från att ha en åsikt om det de skriver i egenskap av vinskribenter? Eller vilka etiska principer de följer (eller inte följer) som "opartiska" kritiker i allmänhetens tjänst. (Seriöst, hur ofta hur man inte just "opartisk" och "jag jobbar så hårt och självuppoffrande för mina läsare att det närmast liknar slaveri" från de mest kissnödiga leverantörs/producentkramarna?)

Men en massa faktafel och allmäna kunskapsluckor har aldrig stoppat en glad amatör i jakt på intäkter. Och om man döper sig till Baginboxlistan och i nästa andetag påstår att man med "namnkunniga" skribenter "utforskar dryckesvärlden" så visst, på er planet kanske vinet börjar med blodpåse i kartong och flest solar under en hundring.
För oss seriösa vinfantaster börjar det i glasflaskor och lite gammal hederlig kunskapsinhämtning som man sedan gärna delar med sig. Eller faktiskt tar betalt för, men då utan reklambilagor eller produktplacering, kanske jag måste tillägga, om man vill kalla sig opartisk skribent. Trots att sådana principer helt går emot vad som nu verkar vara den nya accepterade normen i svensk s.k. vinjournalistik.
 

chambertin

Medlem
Vem läser Boxtoppen/Baginboxlistan?
Knappast de vinintresserade.
Och BiBs-pimplarna själva går väl efter förpackningarna, lattjo hundar och apor...
Marknasföringspengarna för detta skräp ökar ju ständigt så det är väl i ljuset av det som man får se dessa försök att få del av den kakan.
Kvälls- och dagstidningarna tar nog en ganska stor del av den annonsmarknaden idag.
I alla fall är det intrycket man får av Boxpimplarna på jobbet när dom kommer och frågar om tips på "riktiga" viner och berättar om sina "jättegoda" boxar :confused: och var dom läst om detta.
Ifrågasätter precis som @Hans Artberg affärsmodellen bakom dessa hemsidor som uppenbarligen är skapade för att dra reklamintäkter och komma högt upp i sökmotorerna när folk söker på "boxtoppen" m.m.
 

Peder

Medlem
Har man ett så stort mission framför sig så borde man valt ett annat namn. Kan inte låta bli att tycka det blir riktigt komiskt. Byt namn, gör om, gör rätt är mitt råd till dinvinguide's nya projekt.

baginbox.JPG
 

ChristianB

DipWSET
Än så länge är det här första gången jag hört talas om Baginboxlistan men det ska bli spännande att se hur lång tid det dröjer innan någon kund refererar till den på jobbet! Vi märker ett rätt stort tryck på allt som säljs via annonser, hemsidor och "expertutlåtanden" (icke att förväxla med riktiga experter) så det kanske inte tar så lång tid innan Baginboxlistan också gör entré! ;)
 

Peder

Medlem
Än så länge är det här första gången jag hört talas om Baginboxlistan men det ska bli spännande att se hur lång tid det dröjer innan någon kund refererar till den på jobbet! Vi märker ett rätt stort tryck på allt som säljs via annonser, hemsidor och "expertutlåtanden" (icke att förväxla med riktiga experter) så det kanske inte tar så lång tid innan Baginboxlistan också gör entré! ;)

Om de lyckas lika bra som tydligen dinvinguide har gjort med 89.000 besökare i veckan (fler besökare än Affärsvärlden som finns på kiaindex) och att varje besökare läser 3 artiklar så lär du slita ditt hår @ChristianB över alla kunder som har spanat in topplistan och vill ha en god bib när de nu blivit vinkunnigare.

http://www.dinvinguide.se/annonsering/ (89.000 besökare/veckan 287.000 sidvisningar/veckan)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om de lyckas lika bra som tydligen dinvinguide har gjort med 89.000 besökare i veckan (fler besökare än Affärsvärlden som finns på kiaindex) och att varje besökare läser 3 artiklar så lär du slita ditt hår @ChristianB över alla kunder som har spanat in topplistan och vill ha en god bib när de nu blivit vinkunnigare.

http://www.dinvinguide.se/annonsering/ (89.000 besökare/veckan 287.000 sidvisningar/veckan)
Detta får mig att undra hur statistiken ser ut på finewines.se nuförtiden. Jag menar, bättre än dinvinguide.se borde väl vi rimligtvis vara?

Om inte så vet vi i alla fall vad som krävs för att få många träffar. :rolleyes:
 

Vino fino

Medlem
Vem läser Boxtoppen/Baginboxlistan?
Problemet är väl att de är ganska många, som @ChristianB och @Peder påpekar. Att de styr diskussion och beteende som får konsekvenser för oss andra oskyldiga (exempelvis i Standardsortimentet) kan man acceptera som tingens ordning (som vissa tycker) eller kritisera (som jag tycker).

Finns många stora och små paralleller till andra livsmedel. Men, eftersom vi är på en femårings civilisationsnivå i det här landet kan vi i ena stunden vurma för en lokalproducerad "autentisk" ost för att ni nästa andetag bälga i oss industrialiserat skräpvin på dunk.
 

Per Stade

Lege artis
Vi hade en liten diskussion på jobbet idag. Alla vet att jag inte dricker lådvin.
men det var flera, som sa att de gjorde det och på fest och så vidare.
Jag påpekade då lite försynt att jag inte äter frysta Grönlandsräkor heller.
Det utmynnade i en diskussion där de flesta var eniga om att räkor, som
är äldre än två dagar, inte är något vidare.
 

Anders L

Medlem
För ett par år sedan började jag intressera mig för om det är så att syrorna i ett rödvin kan fälla ut mjukgörare i plasten i en BiB. Jag vet att tex. Oenoforos transporterar vin i stora plastsäckar från utlandet. Vilken typ av plast som användes där vet jag inte. Jag ställde frågan till SB om man gjort analyser på om det finns mjukgörare som fällts ut i vinet i boxarna. Svaret var att det görs inga analyser på detta. Ytterligare ett viktigt skäl att bara köpa vin i flaskor.
 

ChristianB

DipWSET
För ett par år sedan började jag intressera mig för om det är så att syrorna i ett rödvin kan fälla ut mjukgörare i plasten i en BiB. Jag vet att tex. Oenoforos transporterar vin i stora plastsäckar från utlandet. Vilken typ av plast som användes där vet jag inte. Jag ställde frågan till SB om man gjort analyser på om det finns mjukgörare som fällts ut i vinet i boxarna. Svaret var att det görs inga analyser på detta. Ytterligare ett viktigt skäl att bara köpa vin i flaskor.
Det känns väldigt tveksamt att det skulle kunna hända på den korta tid som vinet är i kontakt med påsen. Visst kan det vara möjligt att det under en längre exponering, åratal, skulle kunna hända något men på den lilla tid som passerar innan vinet konsumeras lär inget hända.

Att transportera vin i bulk (tank, plastbehållare) är ju dessutom bättre för vinet då volymen i sig är en bevarande faktor.
 

Anders L

Medlem
Det intressanta är ju om det finns mjukgörare i plasten eller ej. Någon borde ju gjort en koll vad som finns i vinet efter en månad i boxen. Är du kemist?
 

ChristianB

DipWSET
Svar nej, däremot tror jag inte att det spelar någon roll i det här fallet. Den här "någon" har säkert undersökt saken eftersom det är ett livsmedel och således omfattas av de vanliga reglerna...
 
Toppen