Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mästerskap i blindprovning 2017 - Göteborgs Vinkällare

Göteborgs Vinkällares
mästerskap i blindprovning

2017

Efter förra årets mycket lyckade tävling är det nu dags för upplaga nummer 2. Den 21 maj 2017 bjuder Magnus och Karl in till blindprovningstävling på Göteborgs Vinkällare. Ett utmärkt tillfälle att bevisa att du inte bara är världsbäst hemma i soffan!

Tävlingen är tänkt att vara seriös men opretentiös.

Vi kommer att tävla i lag, där varje lag består av två personer.

Åtta stycken viner, fyra röda samt fyra vita kommer att provas blint.

Givetvis kommer vi att dela ut några diplom till pallplatserna. Vinnarlaget kommer även få sitt namn graverat på tävlingens pokal.

Datum: Söndagen den 21 maj.
Tid: kl 14:00 (kom gärna 10-15 minuter innan). Dagen kommer att vara avslutad senast kl 18:00.
Plats: Göteborgs Vinkällare, Norra Hamngatan 14.
Tävlingsavgift: 300kr per lag. Kontant/Swish på plats.

Anmälan görs antingen här i tråden eller om man vill vara mer anonym direkt till magnus@gbgvin.se
Uppge namn på bägge deltagarna och namn på laget.
Det finns begränsat antalt platser så först till kvarn är det som gäller.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Göteborgs Vinkällares
mästerskap i blindprovning

2017

Efter förra årets mycket lyckade tävling är det nu dags för upplaga nummer 2. Den 21 maj 2017 bjuder Magnus och Karl in till blindprovningstävling på Göteborgs Vinkällare. Ett utmärkt tillfälle att bevisa att du inte bara är världsbäst hemma i soffan!

Tävlingen är tänkt att vara seriös men opretentiös.

Vi kommer att tävla i lag, där varje lag består av två personer.

Åtta stycken viner, fyra röda samt fyra vita kommer att provas blint.

Givetvis kommer vi att dela ut några diplom till pallplatserna. Vinnarlaget kommer även få sitt namn graverat på tävlingens pokal.

Datum: Söndagen den 21 maj.
Tid: kl 14:00 (kom gärna 10-15 minuter innan). Dagen kommer att vara avslutad senast kl 18:00.
Plats: Göteborgs Vinkällare, Norra Hamngatan 14.
Tävlingsavgift: 300kr per lag. Kontant/Swish på plats.

Anmälan görs antingen här i tråden eller om man vill vara mer anonym direkt till magnus@gbgvin.se
Uppge namn på bägge deltagarna och namn på laget.
Det finns begränsat antalt platser så först till kvarn är det som gäller.
Anmäler mig. Partner är ännu oklart. :)
 

ChristianB

DipWSET
Hektisk period med plugg inför sista tentan i Diploma, men det är ju å andra sidan ett sätt att träna på avsmakningen. ;) Får återkomma om jag har möjlighet att vara med dock. Jag vet inte säkert om schemat tillåter.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det börjar dra ihop sig! Med en vecka kvar kommer nu en liten påminnelse och lite information.

Vi kommer att tävla i lag, där varje lag består av två personer.

Åtta (4x2) st viner kommer att provas blint under ca 3 timmar.
Tävlingen kommer att vara uppdelat i två flighter. Första flighten består av 4 st vita viner och andra 4 st röda viner. Varje lag har 45 minuter på sig per flight, men vi avbryter när sista laget är färdigt.

Givetvis kommer vi att dela ut en liten graverad pokal till vinnaren (detta blir en vandringspokal som kommer att placeras i källaren) och lite priser till övriga pallplatser.

Datum: Söndagen den 21 maj.
Tid: kl 13:00 (kom gärna 10-15 minuter innan).
Plats: Göteborgs Vinkällare, Norra Hamngatan 14.
Tävlingsavgift: 400kr per lag. Kontant på plats.

Glas finns på plats, önskar ni ta med egna går det givetvis också bra!

Meddela gärna nedan att/om ni kommer.
/Magnus
 

ChristianB

DipWSET
I år har jag ingen möjlighet att åka, tyvärr. Det var jätteroligt förra året, trots en placering i botten av tabellen. ;) Det får bli revansch nästa år!
 

Swedish

Medlem
Känns självklart tungt att behöva avsäga sig vitvinstiteln (den enda som räknas för övrigt...). Trots idogt tjatande och mutande har jag inte lyckats övertala barnen att åka 120 mil för att se pappa förnedra sig... Dagens barn inser inte värdet av äkta underhållning...
Jag har fullt förtroende för att min kära "companion p'tit con" Anders kommer att göra sitt yttersta för att förnedra sig! On est tous avec toi p'tit con!
Som man säger i de södra delarna av Vesoul: "P'tit con un jour, p'tit con toujours!

P'tit con firm rules! Ok?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Prisa Bacchus och halleluja!

image.jpeg


@grappa med fru fick bita i gräset och till råga på allt så knep vi förstaplatsen med liten marginal. Tack för en god kamp där spänningen var total ända fram till målsnöret!

Mycket bra arrangemang! Allt var tweakat sedan förra året till det bättre och äntligen fick vi lyfta bucklan och slippa bli tvåa. Tack @Magnus L och @karl_ek för det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinnaren kammade hem 51 av 64 möjliga poäng
Jag är väldigt nöjd med våra gissningar. Plockade alla druvor och de flesta land och distrikt. Kunde dock svurit på att jänkarpinnen var tysk med tanke på petroleumtonen och likaså fick jag ingen känsla av Alsace på rieslingen som vi landade i Pfalz. I övrigt plockade vi rubbet. Ålder- och prisuppskattningen kunde varit bättre denna dag, men varför klaga. :)
 
Toppen