Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mästerskap i blindprovning - Göteborgs Vinkällare

Magnus L

urydhtfilgukj
Göteborgs Vinkällares mästerskap i blindprovning
29 maj 2016

Vi är alla världsmästare på vin när vi sitter hemma i soffan. Självklart doftar det oerhört klassiskt och ursprungstypiskt om den där Cru Bourgeois:en och givetvis fullkomligt stinker Côtes-du-Rhône:n av garrigue.

Men hur duktig är du egentligen när det skall provas helt blint? Är du kanske bäst på forumet?

Den 29 maj är det upp till bevis som gäller. Då arrangerar Magnus och Karl blinprovningstävling på Göteborgs Vinkällare.

Tävlingen är tänkt att vara lättsam men seriös.
Vi kommer att tävla i lag, där varje lag består av två personer.

Fyra (4) st viner kommer att provas blint under 2 timmar.
Poäng kommer att ges enligt följande.
Land (1p), Region (2p), dominerande druvsort (2p), årgång (5p) (2p för gardering) samt producent (5p).

Givetvis kommer vi att dela ut en liten graverad pokal till vinnaren och lite priser till övriga pallplatser.
Datum: Söndagen den 29 maj.
Tid: kl 15:00 (kom gärna 10-15 minuter innan).
Plats: Göteborgs Vinkällare, Norra Hamngatan 14.
Tävlingsavgift: 300kr per lag. Kontant på plats.

Anmälan görs antingen här i tråden eller om man vill vara mer anonym direkt till magnus@gbgvin.se
Uppge namn på bägge deltagarna och namn på laget.
Det finns begränsat antalt platser så först till kvarn är det som gäller.

20160113_121131-01.jpeg
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Vilken typ av viner blir det? Lite ovanliga där ni verkligen gått in för att hitta "best bang for the buck" eller viner som funnits på sb de gångna året typ?
 

chambertin

Medlem
Göteborgs Vinkällares mästerskap i blindprovning
29 maj 2016

Vi är alla världsmästare på vin när vi sitter hemma i soffan. Självklart doftar det oerhört klassiskt och ursprungstypiskt om den där Cru Bourgeois:en och givetvis fullkomligt stinker Côtes-du-Rhône:n av garrigue.

Men hur duktig är du egentligen när det skall provas helt blint? Är du kanske bäst på forumet?

Den 29 maj är det upp till bevis som gäller. Då arrangerar Magnus och Karl blinprovningstävling på Göteborgs Vinkällare.

Tävlingen är tänkt att vara lättsam men seriös.
Vi kommer att tävla i lag, där varje lag består av två personer.

Fyra (4) st viner kommer att provas blint under 2 timmar.
Poäng kommer att ges enligt följande.
Land (1p), Region (2p), dominerande druvsort (2p), årgång (5p) (2p för gardering) samt producent (5p).

Givetvis kommer vi att dela ut en liten graverad pokal till vinnaren och lite priser till övriga pallplatser.
Datum: Söndagen den 29 maj.
Tid: kl 15:00 (kom gärna 10-15 minuter innan).
Plats: Göteborgs Vinkällare, Norra Hamngatan 14.
Tävlingsavgift: 300kr per lag. Kontant på plats.

Anmälan görs antingen här i tråden eller om man vill vara mer anonym direkt till magnus@gbgvin.se
Uppge namn på bägge deltagarna och namn på laget.
Det finns begränsat antalt platser så först till kvarn är det som gäller.

Visa bifogad bild 6032
Låter väldigt kul.
Håller på att sondera terrängen med en team-kompis men preliminärt så är jag på med ett lag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Supertrevlig tillställning!

Låter som en perfekt aktivitet för mig och frugan. Känner mig rejält taggad, men samtidigt så känner jag press, för visst tusan vill man ju ta hem det här! :)

Är poängsystemet helt spikat och skrivet i sten förresten? Har lite mindre synpunkter på upplägget nämligen, speciellt rörande de lite väl tilltagna poängen för årgång och producent, vilket nog kommer att skapa lite obalans och för stora slumpmässiga gissningspoäng. Att känna igen land, druva, region och i viss mån distrikt finns det ju en rimlig chans till, men att gissa rätt på producent kräver ju att man har druckit just den producenten och likaså när det gäller årgång så känns det som en stor slumpfaktor.

Visst, det är ju lika för alla och allt det där, men den som råkar få rätt på ett av vinerna rörande producent och årgång kan mycket väl vinna hela rasket trots att resterande viner bommas totalt.

Bara en tanke, kanske är det bara tävlingsmänniskan i mig som vill optimera upplägget för att ha störst chans att ta hem det. ;)

Mitt förslag skulle nog se ut ungefär enligt följande om jag fick bestämma:

Land: 2p
Region: 2p
Distrikt/appellation 2p
Druva: 3p
Årgång (+/- ett år) 1p
 

chambertin

Medlem
Supertrevlig tillställning!

Låter som en perfekt aktivitet för mig och frugan. Känner mig rejält taggad, men samtidigt så känner jag press, för visst tusan vill man ju ta hem det här! :)

Är poängsystemet helt spikat och skrivet i sten förresten? Har lite mindre synpunkter på upplägget nämligen, speciellt rörande de lite väl tilltagna poängen för årgång och producent, vilket nog kommer att skapa lite obalans och för stora slumpmässiga gissningspoäng. Att känna igen land, druva, region och i viss mån distrikt finns det ju en rimlig chans till, men att gissa rätt på producent kräver ju att man har druckit just den producenten och likaså när det gäller årgång så känns det som en stor slumpfaktor.

Visst, det är ju lika för alla och allt det där, men den som råkar få rätt på ett av vinerna rörande producent och årgång kan mycket väl vinna hela rasket trots att resterande viner bommas totalt.

Bara en tanke, kanske är det bara tävlingsmänniskan i mig som vill optimera upplägget för att ha störst chans att ta hem det. ;)

Mitt förslag skulle nog se ungefär enligt följande om jag fick bestämma:

Land: 2p
Region: 2p
Distrikt/appellation 2p
Druva: 2p
Årgång (+/- ett år) 1p
Hur är upplägget när ni provar för betygen hos Munskänkarna ?
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Supertrevlig tillställning!

Låter som en perfekt aktivitet för mig och frugan. Känner mig rejält taggad, men samtidigt så känner jag press, för visst tusan vill man ju ta hem det här! :)

Är poängsystemet helt spikat och skrivet i sten förresten? Har lite mindre synpunkter på upplägget nämligen, speciellt rörande de lite väl tilltagna poängen för årgång och producent, vilket nog kommer att skapa lite obalans och för stora slumpmässiga gissningspoäng. Att känna igen land, druva, region och i viss mån distrikt finns det ju en rimlig chans till, men att gissa rätt på producent kräver ju att man har druckit just den producenten och likaså när det gäller årgång så känns det som en stor slumpfaktor.

Visst, det är ju lika för alla och allt det där, men den som råkar få rätt på ett av vinerna rörande producent och årgång kan mycket väl vinna hela rasket trots att resterande viner bommas totalt.

Bara en tanke, kanske är det bara tävlingsmänniskan i mig som vill optimera upplägget för att ha störst chans att ta hem det. ;)

Mitt förslag skulle nog se ungefär enligt följande om jag fick bestämma:

Land: 2p
Region: 2p
Distrikt/appellation 2p
Druva: 2p
Årgång (+/- ett år) 1p
Håller helt med dig och poängen är inte helt spikade, så det kan vi absolut justera lite. Har någon annan några åsikter är det bara att hojta till. Vi gör ju detta tillsammans :)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi kan ta med 4 viner till dig och Karl så kan ni tävla med dom (same-same but different) ?
Kör ni 2 vita + 2 röda ?
Ingen dum idé! Kanske inte skall tävla då det inte blir helt rättvist med andra viner, men hade varit kul ändå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur är upplägget när ni provar för betygen hos Munskänkarna ?
Ungefär som mitt förslag ovan, men där är det ju flera heat och mitt förslag är lite av ett sammanfogat upplägg där både distrikt och druva ingår i samma heat. Man har även två gissningar på varje vin för halva poängen på allt annat än årgången dessutom. På det heat där det endast är druva man gissar så har jag för mig att man får 4p, så kanske borde man höja värdet på just den parametern ett snäpp?
 

Swedish

Medlem
ANDERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Nån som vet hur man "plingar" någon???)
Vill du vara ihop med mig bara för några timmar så att vi kan förödmjuka oss?:D

Totalplan för en perfekt helg: Vinkväll den 28e (kalla det study-time), jumboplacering den 29e och hämtning av lådor!
Jag får ju dessutom alibi för att komma över (det är ju mästerskap för fan!)
Helfranskt namn på laget: Les loosers!:confused:
 

karl.1480

Medlem
ANDERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Nån som vet hur man "plingar" någon???)
Vill du vara ihop med mig bara för några timmar så att vi kan förödmjuka oss?:D

Totalplan för en perfekt helg: Vinkväll den 28e (kalla det study-time), jumboplacering den 29e och hämtning av lådor!
Jag får ju dessutom alibi för att komma över (det är ju mästerskap för fan!)
Helfranskt namn på laget: Les loosers!:confused:
@Anders Lind
 
Toppen