Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mat till champagne, cava och prosecco?

ARhedin

Medlem
Hej!
Vi ska hålla en bubbelprovning. Tacksam om tips till mat. Tänkte mig några smårätter, stekt vittbröd med grovsalt och en gegga (avocado, creme fraich, äpple, rödlök, salt och cayennepeppar), crustader med smetana, räkor, hackad mynta lite pressad lime, salt o peppar.
Men jag behöver något mer, lite kyckling, eller annat. Har ni några förslag?
 

Gurto

Medlem
Här är några smårätter som jag spontant kommer att tänka på:
Brillat-Savarin (ost), gås-/ank-/kycklingleverterrin, Crème Ninon (soppa), chips med löjromsdipp (2015 års snackis som avhandlats även på forumet :) ), friterade svampkroketter, skaldjursrisotto, lufttorkad skinka, pilgrimsmusslor med något krämigt tillbehör (emulsion eller puré).

Ta det för övrigt lugnt med rå lök och cayennepeppar, det kan förta upplevelsen av vinerna om de blir för framträdande.
 

Sörplarn

Medlem
Spola prosecco, päron-soda gör ett bättre jobb, däremot skulle jag gå på kopior av champagne och här finns mycket bra viva Italia-spumante, helst dominerad av låg procent av chardonnay som låter inhemska pinot-nero dominera.
 
Trådskapare
ARhedin

ARhedin

Medlem
Här är några smårätter som jag spontant kommer att tänka på:
Brillat-Savarin (ost), gås-/ank-/kycklingleverterrin, Crème Ninon (soppa), chips med löjromsdipp (2015 års snackis som avhandlats även på forumet :) ), friterade svampkroketter, skaldjursrisotto, lufttorkad skinka, pilgrimsmusslor med något krämigt tillbehör (emulsion eller puré).

Ta det för övrigt lugnt med rå lök och cayennepeppar, det kan förta upplevelsen av vinerna om de blir för framträdande.
Ang lök, så tar jag inte rå lök, utan den får stå ca 10 minuter i varmt vatten (rödlök eller purjolök), så blir det en mjuk smak istället för vass. Tack så mycket för tipsen. Vi kommer att ha denna provning 19 mars, så jag återkopplar gärna på forumet.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hej!
Vi ska hålla en bubbelprovning. Tacksam om tips till mat. Tänkte mig några smårätter, stekt vittbröd med grovsalt och en gegga (avocado, creme fraich, äpple, rödlök, salt och cayennepeppar), crustader med smetana, räkor, hackad mynta lite pressad lime, salt o peppar.
Men jag behöver något mer, lite kyckling, eller annat. Har ni några förslag?
Jag är normalt sett inte så mycket för propagerande men i detta fallet kan jag inte låta bli att tipsa om att man som privatperson kan
hyra in mig som kock och använda sig utav RUT-avdraget
Min specialité råkar nämligen vara att laga/matcha mat till champagne ;)
www.facebook.com/media/set/?set=a.754104177991795.1073741828.754076807994532&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.919128304822714.1073741834.754076807994532&type=3
 
Toppen