Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Medoc maraton 2015

Appel

Medlem
Hej vänner,

Är det någon som har erfarenhet från detta fantastiska event?

Jag och min fru skall åka ner i september 2015. Vet ni hur man anmäler sig på bästa sätt? Jag har hört att det fulltecknas rätt omgående.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@magnum , jag har kollat en del länkar och reportage om upplägget. Inklusive deras officiella hemsida. Jag vill inte riskera att missa anmälan bara för att jag gör det online eller något sådant.
@Matlen , här finner du en karta över allt fantastiskt man kan göra längs vägen.
Kan bli en rätt trevlig dag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
@magnum , jag har kollat en del länkar och reportage om upplägget. Inklusive deras officiella hemsida. Jag vill inte riskera att missa anmälan bara för att jag gör det online eller något sådant.
@Matlen , här finner du en karta över allt fantastiskt man kan göra längs vägen.
Kan bli en rätt trevlig dag.
Garanterat en trevlig dag. Skulle själv kunna tänka mig deltaga om det inte vore för löpningen!
 

kayaker

Cyklist
Jag har sprungit två gånger och kommer nog att springa fler gånger också. Anmälan görs i februari. Registrera dig så att du får mail om när den öppnar.
Tidigare så kunde man anmäla sig direkt till loppet men numera måste man få via en researrangör. Den lokala resebyrån, Tutti Quanti, som de samarbetar med brukar ha ett antal platser utan boende. De flesta boendealternativen är annars i Bordeaux och då tycker jag att det är bättre att boka något eget. Isåfall rekommenderar jag att ni kollar hur det ser ut nu.
Det finns möjlighet att bo hos en familj och det tyckte jag och min kompis var väldigt bra. De bjöd på kak- och bakelseorgie på söndagen och dessutom fick vi låna cyklar hela helgen.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@magnum, jag är inte heller jätteförtjust i långlöpning men om jag ser en skylt som säger Montrose lite längre fram så kan jag tänka mig att springa på ;).
@kayaker , vi kommer att bo på Chambre en Ville inne i Bordeaux. Det är redan bokat. Är det långt att ta sig mellan Bordeaux centrum och vinregionen? Är det svårare att boka plats i loppet om man redan fixat boende på egen hand?
 

kayaker

Cyklist
@kayaker , ställer alla husen upp med vinprovningar? Dvs. även Lafite, Mouton osv?
Ett 1er Cru Classéslott brukar alltid vara med. Det är oftast Château Lafite-Rothschild, men det beror lite på hur de drar banan. Ett av slotten som brukar satsa mest på kringarrangemang är Château Phélan-Ségur. De har ordnat fotografering och haft band när jag sprungit.
 

kayaker

Cyklist
@kayaker , vi kommer att bo på Chambre en Ville inne i Bordeaux. Det är redan bokat. Är det långt att ta sig mellan Bordeaux centrum och vinregionen? Är det svårare att boka plats i loppet om man redan fixat boende på egen hand?
Om du inte är snabb så måste du i princip boka ett paket som inkluderar boende. Det slapp man tidigare.
Det går vanliga tåg och bussar + en del extrabussar för evenemanget, men det vanliga tåget tar över en timme mellan Bordeaux och Pauillac.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Nu är även våra läkarintyg godkända och det enda som fattas nu är x antal mil i benen innan loppet så att man verkligen kan njuta.
Vi kommer att landa i Paris och bilar sen ner till Bdx (räknar med ca 5 h). Vi kommer köra genom Loire och här tänkte vi också äta lunch. Är det någon som har ett bra förslag på restaurang i Loire?
Sen har vi torsdagen ledig och då tänkte vi besöka lite producenter. Avstånden är lite längre än vad jag först trodde. Min tanke var att åka till Sauternes/Barsac på förmiddagen och sen åka till St Emilion/Pomerol på eftermiddagen. Blir detta för tajt? Vilka producenter rekommenderar ni att jag skall kontakta?
På fredagen kommer vi äta middag i St Estephe vilket innebär att vi kommer försöka ta oss ut till västra stranden lite tidigare och besöka lite producenter där också. Har ni några förslag eller tips här?
 

kayaker

Cyklist
Château Phélan-Segur brukar ha en av de bästa - kanske t.o.m. den allra bästa - depån på själva maran. Jag har aldrig besökt dem, men de har varit supertrevliga de två gånger jag sprungit så om de har tid så skulle jag rekommendera ett besök.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@kayaker tack för tipset! De verkar köra provningar även det här året. Vi har bland annat fått en inbjudan från dem. Jag är dock inte helt övertygad gällande deras sortiment. Nu har jag dock bara provat deras 2010 men den tyckte jag var lite intetsägande.
 

kayaker

Cyklist
Båda gångerna jag sprungit så har de bjudit på viner som legat över 10 år på rygg. Riktigt trevligt med tanke på att de flesta häller upp den senaste årgången de har.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Båda gångerna jag sprungit så har de bjudit på viner som legat över 10 år på rygg. Riktigt trevligt med tanke på att de flesta häller upp den senaste årgången de har.
Okej. Det var ju dock spännande :).
 
Toppen