Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest vin för pengarna – Bordeaux, Piemonte, Napa Valley eller Champagne?

Vino fino

Medlem
Bdx vs Napa har jag inga synpunkter på men du skrev "Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne." då måste du rimligen mena att skillnaden mellan champagne och spumante är större än Bdx vs Napa.

Jag instämmer med att champagne för 200 kr är adekvat i bästa fall men samma gäller spumante enligt mina erfarenheter. Så därför får jag inte ihop din argumentation såvida det inte var en rödvinsslägga till skumpatorskarna.:)
Val av preposition anger en jämförelse (av Bdx) med Italien och Champagne, inte en jämförelse mellan Italian och Champagne. Mer precist hade kanske varit att ange Piemonte och Toscana snarare än "Italien". Eller varför inte Pinot Noir från Nya Zeeland. Jämförelsen var ämnad åt andra distrikt som jag tycker har en lite för hög prisnivå generellt, inte någon rödvinsslägga...;)

En jämförelse mellan Spumante och Champagne skulle jag för övrigt aldrig våga mig på, jag har druckit alldeles för lite av det italienska för att ens töras ha en åsikt. :) Och jag skulle nog aldrig våga släppa ifrån mig en tusenlapp för ett italienskt bubbel, vilket däremot inte känns helt otänkbart när man står och fingrar på en skumpa. Traditionens makt är stor...
 

Skrutt

Medlem
Val av preposition anger en jämförelse (av Bdx) med Italien och Champagne, inte en jämförelse mellan Italian och Champagne. Mer precist hade kanske varit att ange Piemonte och Toscana snarare än "Italien". Eller varför inte Pinot Noir från Nya Zeeland. Jämförelsen var ämnad åt andra distrikt som jag tycker har en lite för hög prisnivå generellt, inte någon rödvinsslägga...;)

En jämförelse mellan Spumante och Champagne skulle jag för övrigt aldrig våga mig på, jag har druckit alldeles för lite av det italienska för att ens töras ha en åsikt. :) Och jag skulle nog aldrig våga släppa ifrån mig en tusenlapp för ett italienskt bubbel, vilket däremot inte känns helt otänkbart när man står och fingrar på en skumpa. Traditionens makt är stor...
Din prisjämförelse mellan Bdx och Piemonte känns för mig i bästa fall meningslös med tanke på den enorma skillnaden i karaktär - just karaktär saknar jag inte sällan i Systemets bordeauxer. Nu har du hundra gånger bättre koll på Bdx än jag men jag kan lätt lyfta fram nebbioloviner i 200-300 kr-klassen som spelar skjortan av de färdiglagrade (egenlagrade har varit något bättre) cru bourgeois som jag har testat från Systemet de senaste åren.

I Piemontes ringhörna har du t.ex. 2005 Prunotto barolo bussia eller vilken årgång du vill av Barolo Albe som ligger på en helt annan nivå av uttrycksfullhet än t.ex. 2005 Ch Tour Baladoz eller 2009 Ch Tour Seran. Om de två sistnämndas för mig obegrpliga fynd- eller nästan fyndstatus i diverse vinspalter beror på det du kallar Systembolagets katastrofala utbud av Bdx så kan vi ju "agree to disagree" men annars förstår jag som sagt inte alls prisjämförelsen med Pidemonte.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Din prisjämförelse mellan Bdx och Piemonte känns för mig i bästa fall meningslös med tanke på den enorma skillnaden i karaktär - just karaktär saknar jag inte sällan i Systemets bordeauxer. Nu har du hundra gånger bättre koll på Bdx än jag men jag kan lätt lyfta fram nebbioloviner i 200-300 kr-klassen som spelar skjortan av de färdiglagrade (egenlagrade har varit något bättre) cru bourgeois som jag har testat från Systemet de senaste åren.

I Piemontes ringhörna har du t.ex. 2005 Prunotto barolo bussia eller vilken årgång du vill av Barolo Albe som ligger på en helt annan nivå av uttrycksfullhet än t.ex. 2005 Ch Tour Baladoz eller 2009 Ch Tour Seran. Om de två sistnämndas för mig obegrpliga fynd- eller nästan fyndstatus i diverse vinspalter beror på det du kallar Systembolagets katastrofala utbud av Bdx så kan vi ju "agree to disagree" men annars förstår jag som sagt inte alls prisjämförelsen med Pidemonte.
Eftersom SB har ett skandalöst rikt erbjudande av italienska viner och ett skandalöst dåligt erbjudande av Bdx kan jag inte göra annat än hålla med, utan att veta vad jag håller med om, förutom att de Bdx:er du nämner knappast är några fanbärare (för de har jag provat), och därmed har du sannolikt rätt, trots att jag inte provat italienarna...:). Och fyndstämplarna har du inte fått från mig eller sannerligen inte någon erkänd expert (dvs utanför Sverige). :)

Frågan är väl hur mycket Piemonte (procentuellt av total produktion) runt 200 kr som ger en bra inblick i distriktets kvaliteter kontra samma för Bdx, och också inneboende kvalitet mellan de två distrikten. Där håller jag fast vid min, och för den delen inte bara min, åsikt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Val av preposition anger en jämförelse (av Bdx) med Italien och Champagne, inte en jämförelse mellan Italian och Champagne. Mer precist hade kanske varit att ange Piemonte och Toscana snarare än "Italien". Eller varför inte Pinot Noir från Nya Zeeland. Jämförelsen var ämnad åt andra distrikt som jag tycker har en lite för hög prisnivå generellt, inte någon rödvinsslägga...;)

En jämförelse mellan Spumante och Champagne skulle jag för övrigt aldrig våga mig på, jag har druckit alldeles för lite av det italienska för att ens töras ha en åsikt. :) Och jag skulle nog aldrig våga släppa ifrån mig en tusenlapp för ett italienskt bubbel, vilket däremot inte känns helt otänkbart när man står och fingrar på en skumpa. Traditionens makt är stor...

Att bli rättad av en bildad man har jag inget emot, lite som att förlora mot Kasparov i schack. Min mor är dock svenskalärare så jag borde veta bättre och inte lärde jag mig av min morfar som även var mattlärare heller.:p

Tips: om du är på restaurang i Italien, beställ prestigespumante. Brukar ligga på 100-150 € till skillnad från champagne som kostar som hemma på restaurang i bästa fall.

Sen får du gärna tipsa om några humant prissatta bdxer som levererar. Precis som du nämner är traditionens makt stor vilket blir ett problem när man saknar kunskap...
 

Skrutt

Medlem
Eftersom SB har ett skandalöst rikt erbjudande av italienska viner och ett skandalöst dåligt erbjudande av Bdx kan jag inte göra annat än hålla med, utan att veta vad jag håller med om, förutom att de Bdx:er du nämner knappast är några fanbärare (för de har jag provat), och därmed har du sannolikt rätt, trots att jag inte provat italienarna...:). Och fyndstämplarna har du inte fått från mig eller sannerligen inte någon erkänd expert (dvs utanför Sverige). :)

Frågan är väl hur mycket Piemonte (procentuellt av total produktion) runt 200 kr som ger en bra inblick i distriktets kvaliteter kontra samma för Bdx, och också inneboende kvalitet mellan de två distrikten. Där håller jag fast vid min, och för den delen inte bara min, åsikt.
Jag föreställer mig din upplevelse av Bordeaux som en nyanserad mosaik eller en väv av Penelopeomfång där nyanser samspelar med geografin och intressanta skillnader spelar mot varandra. Men för att kunna påverka gemene man (som i typfallet sätter sin fot i Bordeaux högst en gång i livet) och SBs utbud behövs nog även att du för fram riktigt bra cru bourgeoisexempel. De kändaste bdx ligger ju uteslutande i en mycket högre prisklass och kanske är den gamla 1855-klassificeringen i sig dessutom ett ganska rejält psykologiskt hinder: Precis som en svensk skolelev kan ha svårt att känna sig nöjd med betyget E, just för att det finns så många betygssteg däröver, kan det vara svårt att tro på enklare bdx, utan att man blir förevisad något exempel på att "detta är verkligen bra!".

Jag har själv lagrat ett litet antal enklare bdx och vet att det är värt besväret och kostnaden, så det är inte jag som behöver övertygas om prisvärdet (även om jag alltjämt tvivlar på att jämförelsen med Piemonte är fruktbar). Vad som behövs är just någon bdx-motsvarighet till G.D. Vajra - som alltså är prispressad om än inte färdiglagrad - eller färdiglagrade Prunotto eller Fontanafredda baroli, som jag inte testade men som fick mycket uppmärksamhet nyligen. Att de färdiglagrade varianter som kommer istället är just ena 2005 Ch Tour Baladoz eller 2009 Ch Tour Seran är lite skumt och skulle faktiskt kunna tas som intäkt för att antingen SB, eller odlarna eller båda faktiskt ägnar sig åt överskattning ändå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag föreställer mig din upplevelse av Bordeaux som en nyanserad mosaik eller en väv av Penelopeomfång där nyanser samspelar med geografin och intressanta skillnader spelar mot varandra. Men för att kunna påverka gemene man (som i typfallet sätter sin fot i Bordeaux högst en gång i livet) och SBs utbud behövs nog även att du för fram riktigt bra cru bourgeoisexempel. De kändaste bdx ligger ju uteslutande i en mycket högre prisklass och kanske är den gamla 1855-klassificeringen i sig dessutom ett ganska rejält psykologiskt hinder: Precis som en svensk skolelev kan ha svårt att känna sig nöjd med betyget E, just för att det finns så många betygssteg däröver, kan det vara svårt att tro på enklare bdx, utan att man blir förevisad något exempel på att "detta är verkligen bra!".

Jag har själv lagrat ett litet antal enklare bdx och vet att det är värt besväret och kostnaden, så det är inte jag som behöver övertygas om prisvärdet (även om jag alltjämt tvivlar på att jämförelsen med Piemonte är fruktbar). Vad som behövs är just någon bdx-motsvarighet till G.D. Vajra - som alltså är prispressad om än inte färdiglagrad - eller färdiglagrade Prunotto eller Fontanafredda baroli, som jag inte testade men som fick mycket uppmärksamhet nyligen. Att de färdiglagrade varianter som kommer istället är just ena 2005 Ch Tour Baladoz eller 2009 Ch Tour Seran är lite skumt och skulle faktiskt kunna tas som intäkt för att antingen SB, eller odlarna eller båda faktiskt ägnar sig åt överskattning ändå.
Nu är det ju inte mig du frågar, men jag tror denna artikel från Jancis är ett väldigt bra underlag till hela Cru Bourgeois-begreppet. En sak som jag gillar med "klassificeringen" är att vinerna blindtestas och att det är vinet i sig som klassificeras och inte slottet eller platsen. Sen kan man ju alltid ifrågasätta juryn som röstar visserligen. I dagsläget är det väl mer som en certifiering än en klassificering. Jancis rekommendationer lyder i alla fall enligt följande:

FAVOURITE CRUS BOURGEOIS

2009s
Ch Le Boscq
Ch Cambon La Pelouse
Ch Labat
Ch Larose Perganson
Ch Peyrat-Fourthon
Ch Sérilhan

2010s
Ch Belle-Vue
Ch Caronne Ste-Gemme
Ch Charmail
Ch Labat
Ch Lestage Simon
Ch Sénéjac
Ch Labat impressed me with both its 2009 and 2010. It's run by the Nony family, who also own Ch Caronne Ste-Gemme next door in St-Laurent. The 2009 is £14.99 from Laithwaites.
 

Terroirviner

Leverantör
Jag har själv lagrat ett litet antal enklare bdx och vet att det är värt besväret och kostnaden, så det är inte jag som behöver övertygas om prisvärdet (även om jag alltjämt tvivlar på att jämförelsen med Piemonte är fruktbar).

Ett inlägg i debatten, enligt mig finns det egentligen en uppsjö bra Bordeaux:er till bra priser. Men man vilseleds ofta av marknadsföringen, som Bordeaux är mästare på, vilket väl inte har ungått någon här. Synd, för det ökar risken att köpa "fel" viner.

T.ex. "2:a viner" kan vara ett marknadsföringstrick som får folk att tro att de kommer att få smaka något som "liknar" 1:a vinet. Men oftast är 2:a vinerna riktigt bleka. Finns några undantag, men då brukar det också kosta...

Personligen hoppar jag gärna över 2:a viner. Och hoppar över allt som inte riktigt motsvarar en genuin vingård (även om de kallas "Château..."), utan är mer ett märke som någon negociant har skapat för en viss marknad.

Cru Bourgeois kan vara ett kvalitetstecken, men det svänger oerhört från vin till vin. Cru Bourgeois representerar ca 30% av alla viner i Médoc. Inte så tillförlitligt.

Enligt mig ska man hellre söka riktiga viner i "lägre" appellationer, från ärliga producenter, gärna med gårdsförsäljning och utanför negociantsystemet. Det är där fynden görs. Bordeaux Supérieur, Premières Côtes de Blaye, Côtes de Bourg, Lalande de Pomerol, Graves, etc. Jo, jag vet, det är mer högerbank än vänsterbank.

Har inte koll på Systemets aktuella sortiment, utan jag pratar här mer allmänt.

När det gäller att jämföra prisvärdhet mellan Bordeaux och Piemonte, saknar jag egentligen kunskaper i Piemonte för att uttrycka mig. Men jag har en känsla att Piemonte har ökat i pris de senaste åren, ungefär som är fallet med flera andra regioner, titta t ex på Châteauneuf-du-Pape. Man blir helt enkelt tvungen att gräva djupare i denna djungel för att hitta kornen! Vinälskaren ägnar alltmer tid åt sökandet.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske temat för en BYOB? Bordeaux mot restan av världen i prisklassen 150-250 kr? En Bordeaux och en utmanare per person?
Absolut ett bra tema, men inte nu i september väl? Jag vill ju gärna dricka lite mer ambitiösa viner än så även om det säkerligen finns en hel del guldkorn i prisklassen. En lite enklare vardags-byob får det bli i så fall tycker jag. :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Absolut ett bra tema, men inte nu i september väl? Jag vill ju gärna dricka lite mer ambitiösa viner än så även om det säkerligen finns en hel del guldkorn i prisklassen. En lite enklare vardags-byob får det bli i så fall tycker jag. :)
Ja, håller med, jag skrev med avsikt "en" och inte "nästa"
 

Magikern

Medlem
Kanske temat för en BYOB? Bordeaux mot restan av världen i prisklassen 150-250 kr? En Bordeaux och en utmanare per person?

Jag skulle nog valt prisklass 5-750 i så fall och viner med minst 8-9 år på nacken. Nämnas bör kanske att det nog var en del superviner från Bordeaux som kostade runt 250 när de släpptes. 96or och 98or och självklart ännu äldre årgångar.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag skulle nog valt prisklass 5-750 i så fall och viner med minst 8-9 år på nacken. Nämnas bör kanske att det nog var en del superviner från Bordeaux som kostade runt 250 när de släpptes. 96or och 98or och självklart ännu äldre årgångar.
Jag skulle nog också föredra den nivån - men diskussion i den här tråden var fynd i vardagsklassen
 

kayaker

Cyklist
Jag försökte hitta något på SB som kan vara spännande.
Jag har inte provat själv, men Château Boutisse 2012 bör absolut vara värd att prova. Läs t.ex. ett blogginlägg av @Niklas J.
Château Pierrail 2014 kan nog också vara intressant men den behöver nog ligga till sig ett par år.
Château Bonnet Cuvée Divinus 2009 har fallit några här på läppen tidigare och lär säkert fortfarande göra det. Själv har jag köpt men ej provat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För vissa på forumet är 5-750 fynd i vardagsklassen. ;)
Just 5 kr för ett bra vin är du nog ganska ensam om att uppskatta. Åt middag och tillbringade kvällen med importören av rödtjutet som serveras via kran till buffén på Viking Line nyligen. Han var mäkta stolt. Han köper det nämligen för 4 kr litern bulkvis. Han gillade det själv mycket. "Lättdrucket och gott med fin druvkaraktär", sa han. Själv så kräktes jag lite i munnen och insåg att till och med bib kan vara ett nöje att dricka i jämförelse. ;)

Viking Line har mest troligt världens sämsta rödtjut till sin buffé.

True story!
 
Toppen